Hej!

Har lite glipor som förra ägaren missat att fylla i…
Vad ska jag använda för produkt?
Detta är från källarens toalett och dusch

/Adam
 
  • Dörrkarm och golv med glipor i fogarna vid tröskeln på en källartoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun trälist på golv med grå kakelplattor; synliga glipor vid fogarna i källarens toalett och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Men, är det våtrum på båda sidor tröskeln? Eller bara ena?
Om du är säker på att tätskiktet är rätt gjort och du bara vill få det att se bättre ut kan du använda t.ex. tec-7 som fog, det är bra.🤔👍
 
  • Gilla
Pect
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men, är det våtrum på båda sidor tröskeln? Eller bara ena?
Om du är säker på att tätskiktet är rätt gjort och du bara vill få det att se bättre ut kan du använda t.ex. tec-7 som fog, det är bra.🤔👍
Det är våtrum på ena sidan och resten av källaren på andra sidan. Men de är en bit bort.
Ska kolla upp tec-7 😃 vill ha samma vita nyans som redan ligger.. klurigt.
 
Farstatjej90
P Pect skrev:
Det är våtrum på ena sidan och resten av källaren på andra sidan. Men de är en bit bort.
Ska kolla upp tec-7 😃 vill ha samma vita nyans som redan ligger.. klurigt.
Överväg att plocka bort tröskeln och titta hur tätskikt är gjort nu när du har chansen innan du fogar 🤔
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Som @Farstatjej90 redan givit uttryck för kan det vara läge att kolla hur de har gjort med tätskiktet. Idag ska det vara ett uppvik (se bild).

Vad gäller kulör på fogen så kommer du få svårt att matcha tidigare fogar. Finns miljoner olika produkter med olika kulörer. Jag hade använt silikon.

EDIT - Missade att det är en källare. Finns kanske ett diffussionsöppet tätskikt. Vet ej hur man gör med sådana.
 
  • Illustration av byggdetalj med uppvik av tätskikt, kakel/klinker, fästmassa och mjukfog enligt branschregler 2021:1 från GVK.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS
I en källare på oisolerad betongplatta har man bara tätskikt i duschen och ev. allra närmast utanför (om det ofta blir blött där) och därför är det oftast inte något tätskikt vid tröskeln.

P Pect skrev:
Det är våtrum på ena sidan och resten av källaren på andra sidan. Men de är en bit bort.
Ska kolla upp tec-7 😃 vill ha samma vita nyans som redan ligger.. klurigt.
Det skulle väl gå att ha klinkerfog, alltså samma sorts fog som mellan plattorna.
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
I en källare på oisolerad betongplatta har man bara tätskikt i duschen och ev. allra närmast utanför (om det ofta blir blött där) och därför är det oftast inte något tätskikt vid tröskeln.
Eller diffussionsöppet tätskikt, väl?
BirgitS BirgitS skrev:
Det skulle väl gå att ha klinkerfog, alltså samma sorts fog som mellan plattorna.
Min begränsade erfarenhet är att fogen spricker om man lägger klinkerfog dikt av tröskeln. Den är dock, som sagt, begränsad.

Oavsett om TS väljer klinkerfog eller silikon/mjukfog, så måste TS veta vilka produkter som använts för att kunna matcha färgen på ett bra sätt. Om det var några år sedan badrummet iordningsställdes kan det bli färgskiftningar även vid användning av samma produkt som tidigare.
 
BirgitS
K Kardan79 skrev:
Eller diffussionsöppet tätskikt, väl?
Jag har bara sett förslag om sånt de allra senaste åren i forumet. Så kanske inte så sannolikt. I branschreglerna finns det med, men endast med särskilda krav om att tillverkaren ska ge ett godkännande och en anvisning för just det aktuella badrummet.

"Det kan även vara möjligt att använda ett cementbaserat s.k. diffusions-
öppet tätskikt. Dessa produkter är normalt utvecklade för användning i
andra applikationer än bostadsvåtrum, och uppfyller därför inte kraven
för godkända tätskiktssystem enligt §6. Användning av dessa produk-
ter i enlighet med BBV får endast ske efter att tillverkaren av produkten
har utfärdat projektspecifikt godkännande och anvisning."
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
K Kardan79 skrev:
Min begränsade erfarenhet är att fogen spricker om man lägger klinkerfog dikt av tröskeln. Den är dock, som sagt, begränsad.
Mycket möjligt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.