Hej!
Har lite glipor som förra ägaren missat att fylla i…
Vad ska jag använda för produkt?
Detta är från källarens toalett och dusch
/Adam
Har lite glipor som förra ägaren missat att fylla i…
Vad ska jag använda för produkt?
Detta är från källarens toalett och dusch
/Adam
Det är våtrum på ena sidan och resten av källaren på andra sidan. Men de är en bit bort.Farstatjej90 skrev:
Ska kolla upp tec-7 😃 vill ha samma vita nyans som redan ligger.. klurigt.
Som @Farstatjej90 redan givit uttryck för kan det vara läge att kolla hur de har gjort med tätskiktet. Idag ska det vara ett uppvik (se bild).
Vad gäller kulör på fogen så kommer du få svårt att matcha tidigare fogar. Finns miljoner olika produkter med olika kulörer. Jag hade använt silikon.
EDIT - Missade att det är en källare. Finns kanske ett diffussionsöppet tätskikt. Vet ej hur man gör med sådana.
Vad gäller kulör på fogen så kommer du få svårt att matcha tidigare fogar. Finns miljoner olika produkter med olika kulörer. Jag hade använt silikon.
EDIT - Missade att det är en källare. Finns kanske ett diffussionsöppet tätskikt. Vet ej hur man gör med sådana.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
I en källare på oisolerad betongplatta har man bara tätskikt i duschen och ev. allra närmast utanför (om det ofta blir blött där) och därför är det oftast inte något tätskikt vid tröskeln.
Det skulle väl gå att ha klinkerfog, alltså samma sorts fog som mellan plattorna.P Pect skrev:
Eller diffussionsöppet tätskikt, väl?BirgitS skrev:
Min begränsade erfarenhet är att fogen spricker om man lägger klinkerfog dikt av tröskeln. Den är dock, som sagt, begränsad.BirgitS skrev:
Oavsett om TS väljer klinkerfog eller silikon/mjukfog, så måste TS veta vilka produkter som använts för att kunna matcha färgen på ett bra sätt. Om det var några år sedan badrummet iordningsställdes kan det bli färgskiftningar även vid användning av samma produkt som tidigare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag har bara sett förslag om sånt de allra senaste åren i forumet. Så kanske inte så sannolikt. I branschreglerna finns det med, men endast med särskilda krav om att tillverkaren ska ge ett godkännande och en anvisning för just det aktuella badrummet.K Kardan79 skrev:
"Det kan även vara möjligt att använda ett cementbaserat s.k. diffusions-
öppet tätskikt. Dessa produkter är normalt utvecklade för användning i
andra applikationer än bostadsvåtrum, och uppfyller därför inte kraven
för godkända tätskiktssystem enligt §6. Användning av dessa produk-
ter i enlighet med BBV får endast ske efter att tillverkaren av produkten
har utfärdat projektspecifikt godkännande och anvisning."
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/12/20091034/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf
Mycket möjligt.K Kardan79 skrev:
Klicka här för att svara


