Hej!

Är mitt i en större renovering och när vi rev upp laminatklinkern i hall och kök och den porösliknande boardern under kom vi till detta lagret som verkar vara det sista innan betongen. Tidigare ägare berättade att de hade tagit bort någon slags matta för att lägga laminatet. Är nyfiken på vad detta kan vara och vilken funktion det fyller/har fyllt. Flerbostadshuset är från 1952.

• Ett gammalt golvlager under uppriven laminatklinker och board, visar svart materia möjligen limrester eller underlagsmatta, vid en trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grått, ojämnt underlag på ett golv med spår av tidigare lager, möjligt isolerings- eller limskikt, från 1952.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
På 50-talet användes svartlim med asbest mellan betong och matta. Jag är ingen expert på området, men jag skulle ta ett prov och skicka på analys.

Redigerat:
Och då är det något i mig som säger att om det är svartlim så borde jag låta det vara, inte dammsuga utan bara sopa innan golvläggningen? Menar att om jag nu skulle ta ett prov och det visar sig vara asbest, då ska man ta dit saneringsfirma och hela den cirkusen, kanske helt i onödan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.