31 078 läst ·
347 svar
31k läst
347 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag förstod vad TS frågade och svarade också på detta. Sen fick TS frispel i #30 utan att jag riktigt förstår varför. Där och även i senare meddelade hade det räckt med att förtydliga att man ska bocka för PC om man köper en dator med Windows, bocka för Mac om man köper en dator med MacOS och PC om man köper en linux-maskin, alternativ inte svara alls om man föredrar något annat än Windows eller Mac OS.
Nja inte riktigt så enkelt är det inte.Fairlane skrev:
Både datorer med windows och Apples operativ är persondatorer.
Mac är Apples varumärke på en persondator.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Macintosh
Pc är något som härstammar från en produkt som IBM skapade, IBM PC med intelbaserad processor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PC
Dock används ordet PC ofta idag för alla windowsbaserade persondatorer.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Min dator är en MacBook Pro.
Tidigare körde jag bärbar PC från Dell i flera år. Fick virus hela tiden, minns att det var struligt. Att byta till Mac var en klar kvalitetshöjning. Aldrig mer virus, mycket sällan problem. Om den någon gång protesterar så är det för att jag har 10 program igång samtidigt, en massa wordfiler som jag inte har sparat och lika många bilder uppe i Photoshop - samtidigt som jag inte har startat om datorn på tre veckor.
Det enda felet med den är musen som är trådlös. Tycker det är störigt att byta batteri så ofta och det finns aldrig några när jag behöver dem. Den trådbundna musen de har att erbjuda är undermålig.
Nästa gång köper jag nog MacBook Pro igen.
Tidigare körde jag bärbar PC från Dell i flera år. Fick virus hela tiden, minns att det var struligt. Att byta till Mac var en klar kvalitetshöjning. Aldrig mer virus, mycket sällan problem. Om den någon gång protesterar så är det för att jag har 10 program igång samtidigt, en massa wordfiler som jag inte har sparat och lika många bilder uppe i Photoshop - samtidigt som jag inte har startat om datorn på tre veckor.
Det enda felet med den är musen som är trådlös. Tycker det är störigt att byta batteri så ofta och det finns aldrig några när jag behöver dem. Den trådbundna musen de har att erbjuda är undermålig.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Nästa dator jag köper blir ännu en "PC" utan medföljande OS. Linux Mint Mate installeras därefter.
Har du något antivirus program installerat på Macen?Marlen Eskilsson skrev:
Min dator är en MacBook Pro.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Nej.
i mina kretsar ses pc som en frihet att kunna välja vad du vill.useless skrev:
medans en mac låser dig till väldigt lite.
dessa är datorsäkerhetspersonal, programmera och såna som använder dator som ett verktyg i jobbetsvägnar
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag är inne på min 3:e Macbook Pro. Den jag har nu köpte jag i oktober. Det är en
MacBook Pro (15-inch, 2017), 2,9 GHz Intel Core i7, 16 GB 2133 MHz LPDDR3,
Intel HD Graphics 630 1536 MB.
- Dyr
- Få uttag, bara 4 usb-c (kräver adaptrar för ethernet och anslutning till min befintliga LED Cinema Display-skärm som är 8 år gammal men fortfarande väldigt bra)
- Onödigt med touch bar
+ Tunn
+ Bra dator
+ Bra bildskärm
+ Snabb
+ Tyst
+ Lång batteritid
+ Hög tangentbordskvalitet (något jag inte upplevde att mina tidigare Dell Latitude hade)
MacBook Pro (15-inch, 2017), 2,9 GHz Intel Core i7, 16 GB 2133 MHz LPDDR3,
Intel HD Graphics 630 1536 MB.
- Dyr
- Få uttag, bara 4 usb-c (kräver adaptrar för ethernet och anslutning till min befintliga LED Cinema Display-skärm som är 8 år gammal men fortfarande väldigt bra)
- Onödigt med touch bar
+ Tunn
+ Bra dator
+ Bra bildskärm
+ Snabb
+ Tyst
+ Lång batteritid
+ Hög tangentbordskvalitet (något jag inte upplevde att mina tidigare Dell Latitude hade)
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg