vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
Fairlane
Jag förstod vad TS frågade och svarade också på detta. Sen fick TS frispel i #30 utan att jag riktigt förstår varför. Där och även i senare meddelade hade det räckt med att förtydliga att man ska bocka för PC om man köper en dator med Windows, bocka för Mac om man köper en dator med MacOS och PC om man köper en linux-maskin, alternativ inte svara alls om man föredrar något annat än Windows eller Mac OS.

Jag köper både PC, Mac, Chromebooks så jag har valt att inte svara. TS verkar lite ilsk om man man inte håller sig till ämnet :D

• Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Eftersom TS frågade just vilken dator man köper, och vad som är positivt/negativt med den, så jag tolkade jag det som att det handlade just om datorn, dvs om det är en Dell xxx, HP etc.

Fairlane Fairlane skrev:
Problemet med frågan är att en Mac är en PC. PC = Personal Computer.

Så här står det exempelvis på Wikipedia: "PC:n är idag den dominerande datortypen i hem och på kontor, med en majoritet som använder operativsystemet Microsoft Windows, men andelen Mac OSX- och GNU/Linux-användare ökar betydligt."
Nja inte riktigt så enkelt är det inte.
Både datorer med windows och Apples operativ är persondatorer.
Mac är Apples varumärke på en persondator.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Macintosh

Pc är något som härstammar från en produkt som IBM skapade, IBM PC med intelbaserad processor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PC

Dock används ordet PC ofta idag för alla windowsbaserade persondatorer.

Min dator är en MacBook Pro.

Tidigare körde jag bärbar PC från Dell i flera år. Fick virus hela tiden, minns att det var struligt. Att byta till Mac var en klar kvalitetshöjning. Aldrig mer virus, mycket sällan problem. Om den någon gång protesterar så är det för att jag har 10 program igång samtidigt, en massa wordfiler som jag inte har sparat och lika många bilder uppe i Photoshop - samtidigt som jag inte har startat om datorn på tre veckor.

Det enda felet med den är musen som är trådlös. Tycker det är störigt att byta batteri så ofta och det finns aldrig några när jag behöver dem. Den trådbundna musen de har att erbjuda är undermålig.

Nästa gång köper jag nog MacBook Pro igen.

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Nästa dator jag köper blir ännu en "PC" utan medföljande OS. Linux Mint Mate installeras därefter.

• Gilla
bananarne
  • Laddar…
henke_benke skrev:
frågan vad köper ni för dator? mac eller pc
Problemet med frågan är att pc inte är samma sak som Windows även om det är det du vill att vi ska svara.

• Gilla
bananarne
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min dator är en MacBook Pro.

Tidigare körde jag bärbar PC från Dell i flera år. Fick virus hela tiden, minns att det var struligt. Att byta till Mac var en klar kvalitetshöjning. Aldrig mer virus, mycket sällan problem. Om den någon gång protesterar så är det för att jag har 10 program igång samtidigt, en massa wordfiler som jag inte har sparat och lika många bilder uppe i Photoshop - samtidigt som jag inte har startat om datorn på tre veckor.

Det enda felet med den är musen som är trådlös. Tycker det är störigt att byta batteri så ofta och det finns aldrig några när jag behöver dem. Den trådbundna musen de har att erbjuda är undermålig.

Nästa gång köper jag nog MacBook Pro igen.
Har du något antivirus program installerat på Macen?

H
useless useless skrev:
Problemet med frågan är att pc inte är samma sak som Windows även om det är det du vill att vi ska svara.
i mina kretsar ses pc som en frihet att kunna välja vad du vill.
medans en mac låser dig till väldigt lite.
dessa är datorsäkerhetspersonal, programmera och såna som använder dator som ett verktyg i jobbetsvägnar

Nej.
Men om du inte har något antivirusprogram hur vet du då att du aldrig mer fått virus? :)

• Gilla
alienone och 4 till
  • Laddar…
Jag är inne på min 3:e Macbook Pro. Den jag har nu köpte jag i oktober. Det är en
MacBook Pro (15-inch, 2017), 2,9 GHz Intel Core i7, 16 GB 2133 MHz LPDDR3,
Intel HD Graphics 630 1536 MB.

- Dyr
- Få uttag, bara 4 usb-c (kräver adaptrar för ethernet och anslutning till min befintliga LED Cinema Display-skärm som är 8 år gammal men fortfarande väldigt bra)
- Onödigt med touch bar

+ Tunn
+ Bra dator
+ Bra bildskärm
+ Snabb
+ Tyst
+ Lång batteritid
+ Hög tangentbordskvalitet (något jag inte upplevde att mina tidigare Dell Latitude hade)

A Andy78 skrev:
Men om du inte har något antivirusprogram hur vet du då att du aldrig mer fått virus? :)
Det var någon som sa till mig att det inte finns virus på mac. Och jag har inte märkt av några heller. :)

H
själv sitter jag med en dell xps 13 9360. och en dell latitude E på jobbet

H
Det var någon som sa till mig att det inte finns virus på mac. Och jag har inte märkt av några heller. :)
det finns

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.