vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
Flikar in med lite besökarstatistik från Google Analytics beträffande datorer för de senaste 7 dagarna:

1. Windows 79,87 %
2. Macintosh 17,6%
3. Linux 1,98 %
4. Chrome OS 0,53 %

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Senaste inköpet en iMac.. har precis lärt mig att göra ett snabel-a haha.. (dvs är eg inbiten PC-Windows-användare sedan tidernas begynnelse..) :)

Men har min gamla stationära kvar ifall att (PC) och min lilla pärla är en asus/bärbar (smidig som attans, givetvis med ssd-disk) - köper helt klart nästa gen av den.. om den dör helt!

Vi har oxå Mac-mini i hushållet, samt en bärbar Mac (makens, som han är mycket nöjd med)

PC. Av politiska/filosofiska skäl. Mac är ju lite som en strikt kontrollerad diktaturregim jämfört med PC.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
henke_benke skrev:
pc har alltid varit en viss sorts dator med viss sorts op
Här har du direkt fel! Begreppet PC syftar på hårdvara av viss typ och var ett allmänt etablerat begrepp långt innan Windows blev det.

Dessutom använder Apple samma hårdvara i sina PC...

Redigerat:
Jag kör Windows på Desktop och MacOS på Laptop.
Det jag gillar på MBP är:
-Bra skärm
-Bra pekplatta med bra strokes
-Lättöverskådlig kontrollpanel. Windows 10 är sååå rörigt.
-Lätt att uppgradera SW. Med Windows måste jag leta drivrutiner för HW.
-Enklare att rensa bort program.
-Bra integrerat med iPhone, iPad, AppleTV etc

För Windows PC är fördelarna:
Större urval HW
Större urval av SW
Enkelt att byta HW
Bättre nätverkssupport

H
Alfredo Alfredo skrev:
Här har du direkt fel! Begreppet PC syftar på hårdvara av viss typ och var ett allmänt etablerat begrepp långt innan Windows blev det.
precis mac hur till ett visst koncept och pc till ett annat

Med PC syftade man ursprungligen på datorer med Intels processorer. Jag tror det var IBM som började med dom. Begreppet härstammar vad jag vet ifrån 1980-talet. Ingen skulle kalla en Commodore, Atari eller Amiga för PC.
Senare har väl i princip alla datorer som inte är Mac kommit att kallas för PC i folkmun, oberoende av vilken hårdvara de använder. Mac använder mig veterligen Intel processorer idag, men knappast kallar nån dom för pc för det.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Dessutom använder Apple samma hårdvara i sina PC...
då borde koenigsegg cc vara en ford, för det finns en ford motor i.

Nja.. En Lenovo Laptop är inte en Intel bara för att det sitter en Intel-CPU i den.

• Gilla
jorblad
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Min dator är en MacBook Pro.

Det enda felet med den är musen som är trådlös. Tycker det är störigt att byta batteri så ofta och det finns aldrig några när jag behöver dem. Den trådbundna musen de har att erbjuda är undermålig.
Vanliga möss funkar till Mac också. En vanlig Logitech har en batteritid på ca 2 år. Och den jag använder på jobbet (Mx master) har usb kontakt för laddning vid behov

(har man inget antivirus får man skylla sig själv lite, fast oftast räcker en brandvägg bra)

H
useless useless skrev:
PC, persondator:
En persondator är en dator i första hand avsedd att användas av en enda användare, vanligtvis främst till redigering av olika typer av dokument i kontorsprogram, beräkningar, databearbetning, internetåtkomst via World Wide Web och e-post, datorspel och uppspelning av musik och video.
men herregud, pc och mac är två begrepp som miljoner fattar
ingen som börjar tänka på äpplets produkter när någon nämner pc

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
henke_benke skrev:
pc har alltid varit en viss sorts dator med viss sorts op
henke_benke skrev:
men herregud, pc och mac är två begrepp som miljoner fattar
Möjligt att miljoner fattar men de gör nog det inte nödvändigtvis på samma sätt. För mig är PC hårdvaran. Det har inget med OSet att göra. För dig är PC "en viss sorts dator med viss sorts op". Antar då att du syftar på Windows. I min värld är den fysiska PC-burken oftast försedd med OSet Linux. Är det då något som du anser vara en PC?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.