vad köper ni för dator?

  • mac

    90 Röster 26,3%
  • pc

    252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
iMac. Har inte haft en PC på 10 år och skulle aldrig köpa en igen.
 
  • Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
fgo fgo skrev:
Jag får erkänna att jag har båda delarna. Det är svårt att köra revit på Mac OS.
Går ju att köra virtuellt, Parallels var ju väldigt smidigt tidigare iaf, sen går det ju alltid köra win via bootcamp om man nu vill besudla sin Mac med det.

Jag körde lite CAD och FEM på så vis tidigare under studierna, men blev sen av med min mac(flickvännen tog den i beslag). Så jag köpte en PC för ändamålet, men den är ju sådär i jämförelse, funkar bra till att pressa brev och Revit. ;)

På jobbet är man illa tvungen till att köra PC tyvärr..
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Kunde förstå varför man ville ha Mac innan 2005-2007 nånting, när Apple gick ifrån powerpc. Men nu köper man ju bara PC-delar med en hiskelig ”markup”. För att kunna köra ett BSD-OS med fint interface. Missförstå mig rätt, Apple gör finfina produkter som funkar otroligt bra med varann.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Fairlane
Jag har kört båda, men mest Windows. Klarar man Windows klara man oftast Mac, medan användarna av Mac knappt kan starta en Windows-burk ;)

Priset gör att jag inte kan motivera en Mac, särskilt som vissa program saknas och att köra dualboot eller virtuellt känns som att då försvann hela poängen.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Går ju att köra virtuellt, Parallels var ju väldigt smidigt tidigare iaf, sen går det ju alltid köra win via bootcamp om man nu vill besudla sin Mac med det.

Jag körde lite CAD och FEM på så vis tidigare under studierna, men blev sen av med min mac(flickvännen tog den i beslag). Så jag köpte en PC för ändamålet, men den är ju sådär i jämförelse, funkar bra till att pressa brev och Revit. ;)

På jobbet är man illa tvungen till att köra PC tyvärr..
Jag kör lite parallels och tidigare boot camp. Det funkar ju bra men mac os funkar betydligt bättre i vardagen, tycker jag.
Jag såg att archicad funkar på mac, har du testat det eller körde ni revit?
 
richardtenggren
fgo fgo skrev:
Jag kör lite parallels och tidigare boot camp. Det funkar ju bra men mac os funkar betydligt bättre i vardagen, tycker jag.
Jag såg att archicad funkar på mac, har du testat det eller körde ni revit?
Instämmer till fullo, jag surfar bara på min telefon nu, tidigare gjordes det på mac:n.
Jag jobbar i NX på dagarna, jobbar inte inom bygg, men hemma har jag kört revit för lite bygglovsritningar. Ska ta tag i det igen inom kort.
Jag tror att jag testade archicad för många år sedan, men var krångligt vad jag minns så tror jag gav upp.
Jag har även testat autodesk fusion för lite enklare 3D-prints, men inget jag förespråkar.
 
J
Hade jag obegränsad ekonomi skulle jag köpa mac åt familjen men ända ha PC själv. Appleprylar funkar ofta bra till det som de är tänkta till, men ska man göra nåt annat är min erfarenhet att det är krångligare än windows. Kan man inget alls om datorer så är det nog värt köpa apple...
Apple är bra mycket dyrare (förvisso tror jag de håller 1-2 år längre då apple själva har kontroll på uppdateringar, på PC slöas datorn ned efter ett tag).
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
PC av gammal vana och kanske lite fördomar. Den enda Apple-produkt jag äger är en ipad. Om jag någon gång ersätter den blir det troligen med en ekvivalent Windows-produkt.
 
Finns här verkligen inte en enda datanörd som föredrar Linux eller någon annan Unix-dialekt?
 
  • Gilla
alienone och 2 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Finns här verkligen inte en enda datanörd som föredrar Linux eller någon annan Unix-dialekt?
jorå. men då får dom grena av tråden
 
henke_benke skrev:
jorå. men då får dom grena av tråden
Varför det, Linux kör man väl oftast på en vanlig PC?
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför det, Linux kör man väl oftast på en vanlig PC?
nu får det bara en grej som var frågan vad för dator. op kan man ta i annan tråd
 
henke_benke skrev:
nu får det bara en grej som var frågan vad för dator. op kan man ta i annan tråd
Isf är en Mac också en PC, det enda som skiljer är ju OS.
 
  • Gilla
bananarne
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Finns här verkligen inte en enda datanörd som föredrar Linux eller någon annan Unix-dialekt?
Jodå, de andra burkarna kör debian eller varianter på debian. Bara spelburken som kör Windows.
 
Eller rensa bort alla som inte innehåller plus o minus enl TS ursprungliga inlägg. Inkl detta....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.