31 075 läst ·
347 svar
31k läst
347 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Går ju att köra virtuellt, Parallels var ju väldigt smidigt tidigare iaf, sen går det ju alltid köra win via bootcamp om man nu vill besudla sin Mac med det.fgo skrev:
Jag körde lite CAD och FEM på så vis tidigare under studierna, men blev sen av med min mac(flickvännen tog den i beslag). Så jag köpte en PC för ändamålet, men den är ju sådär i jämförelse, funkar bra till att pressa brev och Revit.
På jobbet är man illa tvungen till att köra PC tyvärr..
Redigerat:
Kunde förstå varför man ville ha Mac innan 2005-2007 nånting, när Apple gick ifrån powerpc. Men nu köper man ju bara PC-delar med en hiskelig ”markup”. För att kunna köra ett BSD-OS med fint interface. Missförstå mig rätt, Apple gör finfina produkter som funkar otroligt bra med varann.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Jag har kört båda, men mest Windows. Klarar man Windows klara man oftast Mac, medan användarna av Mac knappt kan starta en Windows-burk 
Priset gör att jag inte kan motivera en Mac, särskilt som vissa program saknas och att köra dualboot eller virtuellt känns som att då försvann hela poängen.
Priset gör att jag inte kan motivera en Mac, särskilt som vissa program saknas och att köra dualboot eller virtuellt känns som att då försvann hela poängen.
Jag kör lite parallels och tidigare boot camp. Det funkar ju bra men mac os funkar betydligt bättre i vardagen, tycker jag.richardtenggren skrev:
Går ju att köra virtuellt, Parallels var ju väldigt smidigt tidigare iaf, sen går det ju alltid köra win via bootcamp om man nu vill besudla sin Mac med det.
Jag körde lite CAD och FEM på så vis tidigare under studierna, men blev sen av med min mac(flickvännen tog den i beslag). Så jag köpte en PC för ändamålet, men den är ju sådär i jämförelse, funkar bra till att pressa brev och Revit.
På jobbet är man illa tvungen till att köra PC tyvärr..
Jag såg att archicad funkar på mac, har du testat det eller körde ni revit?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Instämmer till fullo, jag surfar bara på min telefon nu, tidigare gjordes det på mac:n.fgo skrev:
Jag jobbar i NX på dagarna, jobbar inte inom bygg, men hemma har jag kört revit för lite bygglovsritningar. Ska ta tag i det igen inom kort.
Jag tror att jag testade archicad för många år sedan, men var krångligt vad jag minns så tror jag gav upp.
Jag har även testat autodesk fusion för lite enklare 3D-prints, men inget jag förespråkar.
Hade jag obegränsad ekonomi skulle jag köpa mac åt familjen men ända ha PC själv. Appleprylar funkar ofta bra till det som de är tänkta till, men ska man göra nåt annat är min erfarenhet att det är krångligare än windows. Kan man inget alls om datorer så är det nog värt köpa apple...
Apple är bra mycket dyrare (förvisso tror jag de håller 1-2 år längre då apple själva har kontroll på uppdateringar, på PC slöas datorn ned efter ett tag).
Apple är bra mycket dyrare (förvisso tror jag de håller 1-2 år längre då apple själva har kontroll på uppdateringar, på PC slöas datorn ned efter ett tag).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Finns här verkligen inte en enda datanörd som föredrar Linux eller någon annan Unix-dialekt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg