vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
K Kane skrev:
Taiwan och Sydkorea vad det gäller chip va?
Kina har också en hel del produktion, men till stor del är det äldre processer. De bästa chipen kommer från Taiwan och Sydkorea, men det som Kina producerar behöver var industri också. Mycket som tillverkas som inte behöver de bästa och dyraste chippen. Det är snarare så billigt som möjligt som gäller...

Och var får de sina maskiner från? ASML i Nederländerna...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K Kane skrev:
Taiwan och Sydkorea vad det gäller chip va?
Du menar Republiken Kina?

redarn redarn skrev:
Du menar Republiken Kina?
Ja, vad skulle jag annars menat?

K Kane skrev:
Ja, vad skulle jag annars menat?
Ursäkta, glömde smiley.

Och kanske lite invecklat skämt om att det visst är Kina som är ledande inom tillverkningen av avancerade integrerade kretsar.

redarn redarn skrev:
Ursäkta, glömde smiley.

Och kanske lite invecklat skämt om att det visst är Kina som är ledande inom tillverkningen av avancerade integrerade kretsar.
Det var invecklat, om du menar PRC så är de inte ledande.

Karl webmaster Johansson Karl webmaster Johansson skrev:
det är inte så många som fortfarande tillhör generationen med ägt och använt svenskbygga stoltheten FACIT ABC 80 och ABC 800.
Rätt många är vi nog fortfarande. 😀

Jag fick en Sinclair Spectrum i julklapp. Inte vad jag förväntat mig, men glad blev jag!

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fick en Sinclair Spectrum i julklapp. Inte vad jag förväntat mig, men glad blev jag!
I år???

Alfredo Alfredo skrev:
I år???
Jajamensan, i år. Sonen jobbade hårt på att jag skulle få den första dator jag ägde igen!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det var invecklat, om du menar PRC så är de inte ledande.
Menar att RoC är en av de ledande samt att RoC ”är Kina”. Men vet jag har udda humor ibland.

redarn redarn skrev:
Menar att RoC är en av de ledande samt att RoC ”är Kina”. Men vet jag har udda humor ibland.
Minst sagt....

J
Jag fick en beg AppleII (e tror jag den hette, den klassiska Apple ii iallafall, inte den nyare med Mac lik design) i julklapp (tror jag, eller vid något annat tillfälle). Nåt eller två år senare kompletteras den med en 286a med EGA som initialt flera i familjen delade på. Under tidigt 80 tal tog farsan hem olika PC på lån några veckor från och till. Vi hade även en ibm pc med 10mb hdd och cga hemma på lån.

Apple var inte så vanlig i Sverige tror jag, men lite mer inriktad på kontor än Commodore.

Nu kör jag pc. Men lite sugen testa Mac igen.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vi hade även en ibm pc med 10mb hdd och cga hemma på lån.
Jag medverkade vid arbetet med att ta fram "drivrutiner" när 20Mb diskarna kom. De var ju så stora att man testade med att sätta en pc centralt och sedan bootade andra från den i ett koax/10Base2 nätverk utan diskar. Minns jag rätt fick man sätta i ett speciellt Eprom som gjorde att de bootade via ethernetanslutningen.

Redigerat:
J
A AndersS skrev:
Jag medverkade vid arbetet med att ta fram "drivrutiner" när 20Mb diskarna kom. De var ju så stora att man testade med att sätta en pc centralt och sedan bootade andra från den i ett koax/10Base2 nätverk utan diskar. Minns jag rätt fick man sätta i ett speciellt Eprom som gjorde att de bootade via ethernetanslutningen.
Int13 gissar jag är dina hemtrakter då. ;) 😀

Fyfan tyckte det var dyrt med budgetdator där i nov. Nu skulle andra grabben få dator.

Han ville inte ha RGB så sparade in lite pengar på det. Men blev ändå sjukt dyrt

Beställningssammanställning för dator med komponenter som ASUS moderkort, Samsung SSD, Kingston RAM och AMD CPU, totalt pris 27 146 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.