vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
Jag köpte en ATI Radeon (AMD) till grabben. Men själv måste jag ha det absolut bästa och då är det tyvärr enbart Nvidia som gäller. Skitföretag tyvärr

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag köpte en ATI Radeon (AMD) till grabben. Men själv måste jag ha det absolut bästa och då är det tyvärr enbart Nvidia som gäller. Skitföretag tyvärr
Jag köper troligen Intel nästa gång, även om det lär dröja längre än vad de skulle önska/behöva .. senaste gpun jag köpte löst var ett GTX770 ... 😁

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köper troligen Intel nästa gång, även om det lär dröja längre än vad de skulle önska/behöva .. senaste gpun jag köpte löst var ett GTX770 ... 😁
Arc? De är ju bara snäppet bättre än integrated :) edit: men konkurrensen är välkommen

S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hittade flera av komponenterna för 2/3 av priset ungefär, kan man dessutom tänka sig att byta märke så kan du få ned priserna ytterligare. Jag sparade vid en snabb sökning in runt 7000 kr (överlag i huvudet).

Dessutom, detta är ingen budgetdator...
Låt han va, det är inte första eller sista gången han humblebraggar så här. Det är en del av hans personlighet vid det här laget :)

S SueCia skrev:
Låt han va, det är inte första eller sista gången han humblebraggar så här. Det är en del av hans personlighet vid det här laget :)
"Filén är för mör, och hummern smakar för fylligt"

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arc? De är ju bara snäppet bättre än integrated :) edit: men konkurrensen är välkommen
Nja, riktigt såå illa är det ju inte, men nog vore det ett stödköp i dagsläget...
Problemet är att min nuvarande dator inte stöder "resizeable bar" ..

Jag köper idag en färdig dator, senast en HP av mellannivå som var nedsatt några tusenlappar så man klarade sig med 7000 kr. Kör inga resurskrävande program.

Införskaffat denna, för en som senast köpte dator 2012 så var detta ett lyft.
Beställningslista med dator- och datorkomponenter, inklusive ASUS ROG Strix B850-A, Corsair RM1000X, och ASRock Radeon RX 9070 XT. Total kostnad: 36 293 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, riktigt såå illa är det ju inte, men nog vore det ett stödköp i dagsläget...
Problemet är att min nuvarande dator inte stöder "resizeable bar" ..
Lite lätt överdrivt. Men jämfört midtier gaming kort (Tex 9070 XT) så är skillnaden så stor att skillnaden mellan arc och integrated blir liten :D

Intel är väl inte ett under av konsumentvänlighet de heller :D
Jag tröttna på dem för många år sedan nu och gick över till AMD Ryzen 1800x (Ryzens fösta gen)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Införskaffat denna, för en senast köpte dator 2012 så var detta ett lyft.
[bild]
Snyggt, hade personligen tagit lite mer vass chipset med tanke på 9950x3d Lite synd låta den styras av en B850 :D

Jag köpte nyligen en ny PC med 16 GB RAM, 512 GB SSD och Window 11 Pro för 1812 kr 😀 med fri frakt från Tyskland.
Inget fartvidunder men duger nog för mitt ändamål med den, det var Intel N150 jag var ute efter...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag köpte lite mer RAM minne till kompisens laptop i slutet på oktober. 16 GB för knappt 700 kronor. Samma minne, samma återförsäljare, vill nu ha drygt 1100 kr för detta. Rätt rejäl prisökning på under 2 månader.

Jag köpte Kingston FURY Beast RGB DDR5 5600MHz 32GB (2*16) i början av juni för 960:-.
Nu verkar dom inte finnas längre, men motsvarande fast DDR4/3200MHz kostar runt 3500:-

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
DDR4 har "börjat sluta" tillverkas, så där finns det fler faktorer som spelar in..

Jag byggde helt ny dator efter sommaren, var klar i början av oktober. Precis innan RAM-priserna drog iväg. De minnen (64 Gb DDR5) jag gav 2150 kr för kostar nu 9500 kr hos de som har dem i lager... ibland ska man ha lite tur med tajmingen också...

• Gilla
  • Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.