31 084 läst ·
347 svar
31k läst
347 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
Haha, var tvungen att titta på lite prisförändringar. Satte ihop en dator i våras. DDR5, 2x32GB, 5200 MHz kostade då 1800 kr. Nu 6000 kr!!!!!AndersMalmgren skrev:
Grafikkortet lite dyrare, CPU'n billigare, M.2 SSD billigare. Så DDR spelar i en egen liga.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
PC är vad som gäller för mig, även om min första dator jag köpte (av misstag) mycket tidigt 1980-tal var en APPLE IIC men den är jag tämligen säker på att knappt någon på det här forumet ens hört talas om. Och den var väl knappast mycket att skryta över heller för den delen.
Men jag tycker APPLE borde stå i skamvrån. Det har varit alldeles för mycket trubbel med APPLE vad beträffar THE BEATLES, upphovsrätter mm mm mm för att jag vill befatta mig med skitmärket APPLE. Däremot ingen kritik mot deras MAC-datorer. Men oavsett, för mig är det PC och Microsoft Windows som gäller. Även om jag även kör Linux på en av mina äldre datorer.
Mina favoritmärken är DELL och HP. Mycket bra välbyggda datorer. Både stationära, som iof sig används mindre och mindre för min del nu när det börjar bli lite drag även i laptops. Förutsatt att man kör med separata skärmar uppåt 30 tum. Trist att skärmarna börjar krympa mer och mer på laptops. Har fortfarande ett par HP laptops med 17.1 tums skärmar som jag är extremt rädd om. 👍
Men jag tycker APPLE borde stå i skamvrån. Det har varit alldeles för mycket trubbel med APPLE vad beträffar THE BEATLES, upphovsrätter mm mm mm för att jag vill befatta mig med skitmärket APPLE. Däremot ingen kritik mot deras MAC-datorer. Men oavsett, för mig är det PC och Microsoft Windows som gäller. Även om jag även kör Linux på en av mina äldre datorer.
Mina favoritmärken är DELL och HP. Mycket bra välbyggda datorer. Både stationära, som iof sig används mindre och mindre för min del nu när det börjar bli lite drag även i laptops. Förutsatt att man kör med separata skärmar uppåt 30 tum. Trist att skärmarna börjar krympa mer och mer på laptops. Har fortfarande ett par HP laptops med 17.1 tums skärmar som jag är extremt rädd om. 👍
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Om du bara visste.. min första dator var en Apple 2e ..
Renoverare
· Stockholm
· 20 278 inlägg
Min första dator var en Intel 8086. Farsan hade haft den som server så den hade 300 mbyte disk vilket var galet mycket på den tiden. Fick sedan både 286, 386 och en 486dx2. Så man har verkligen varit med från PC starten 
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Här är det frågan om vad man har ägt utan vad som fortfarande ligger nedpackad (troligen fortfarande fungtionell) i någon flyttlåda uppe på vinden. 😀 Nej, men skämt åsido, det är inte så många som fortfarande tillhör generationen med ägt och använt svenskbygga stoltheten FACIT ABC 80 och ABC 800.Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Hum, jodå men inte ägt har även lite erfarenhet från Datasaab som blev Ericsson Inf. System. Och då hade man ju tillgång till dator från jobbet. Första bärbara var en EPPC.Karl webmaster Johansson skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Idag så här nästan 50 år senare så kan man ju faktiskt förvånas, eller imponeras av utvecklingen. Du kanske minns mannen som presenterade den första "datorn" som blev totalt utskrattad när han sa att de här maskinerna kommer nästan alla sitta och jobba vid om några årtionden. 😀A AndersS skrev:
Då minns du de gamla kärnminnen som fanns med hiskeliga 4 eller 8 Kbyte, eller hälften när de definierades i kiloord istället, kretskorten i A4 format.😃 Fick sedan lära mig 8080, 6800 och Z80.Karl webmaster Johansson skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Vad jag reagerar mest på idag är nog Kinas dominans på marknaden som mer eller mindre har spelat ut både Europa och Nordamerika. Samt hur hyperkänslig all elektronik har blivit idag. Dvs det behövs inte så mycket så ligger hela telefonnätet, elnätet och kraftförsöjningen nere. Och vad som kommer att hända vid yttre intrång blir vår värsta mardröm.A AndersS skrev:
Taiwan och Sydkorea vad det gäller chip va?Karl webmaster Johansson skrev:
Vad jag reagerar mest på idag är nog Kinas dominans på marknaden som mer eller mindre har spelat ut både Europa och Nordamerika. Samt hur hyperkänslig all elektronik har blivit idag. Dvs det behövs inte så mycket så ligger hela telefonnätet, elnätet och kraftförsöjningen nere. Och vad som kommer att hända vid yttre intrång blir vår värsta mardröm.