Enk Projektet, tur att man är härdad och klarar av den typen av påhopp;)

Om elektrikern istället för att använda sig av det materialet han hade tillgängligt i bilen skulle vända tillbaka till firman för att hämta nytt så skulle vi istället få läsa ytterligare en tråd där en missnöjd kund beklagar sig över att h*n får betala dubbel restid för elektrikern. Han borde ju ändå ha haft med sig hela lagret från första början!!

hekosi skrev:
Om elektrikern istället för att använda sig av det materialet han hade tillgängligt i bilen skulle vända tillbaka till firman för att hämta nytt så skulle vi istället få läsa ytterligare en tråd där en missnöjd kund beklagar sig över att h*n får betala dubbel restid för elektrikern. Han borde ju ändå ha haft med sig hela lagret från första början!!
Nu finns ju inget som hindrar att utföra ett habilt arbete med exakt de komponenter som visas på bilden.

GK100 skrev:
Nu finns ju inget som hindrar att utföra ett habilt arbete med exakt de komponenter som visas på bilden.
Vem har påstått annat?

hekosi skrev:
Vem har påstått annat?
Om du läser tråden finns både direkta och indirekta påståenden i den riktningen, det var inte avsett att peka ut endast ditt inlägg.

RulleBulle skrev:
Jag har aldrig satt en termostat på 1500 ög. Hur ofta pillar man på den? I badrum brukar jag gömma dem i komoden om jag inte sättet den i kombination med brytarna
Dom flesta ggr jag har sett en golvvärmetermostat så har den suttit på 1500 mm ö.g.
Några ggr har jag sett i kombination med brytare och några ggr på helt ologiska ställen som t.ex. mitt på en vägg på 400 mm ö.g. osv.

Tittar man på angivna höjd-rekommendationer för ritningar för vattenburen golvvärme så brukar höjden 1500 mm anges även där.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Dom flesta ggr jag har sett en golvvärmetermostat så har den suttit på 1500 mm ö.g.
Några ggr har jag sett i kombination med brytare och några ggr på helt ologiska ställen som t.ex. mitt på en vägg på 400 mm ö.g. osv.

Tittar man på angivna höjd-rekommendationer för ritningar för vattenburen golvvärme så brukar höjden 1500 mm anges även där.

//Patrik
Smaken är som baken. 😊
Jag tror att 1500 ö.g är bra om man kör med rumsgivaren alltså ingen givare i golvet annars skulle jag sätta den ihop med brytarna.

Tänk på den framtida elektrikern som är tvungen att stå på knä, stå väldigt böjd eller sitta på en toalett när h*n byter termostaten... ;)

//Patrik

• Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Det finns väl INGEN som kör golvvärme med en rumsgivare som styrning, det fungerar dåligt och är väl bara en nödlösning.

Vill minnas att det finns kombinationstermostater som känner både golv- och rumstemp. En fördel med att ha termostaten på 1500, eller annat mått högre än brytarna för belysningen, är att ungar inte kommer åt den.
Ingen som reagerar på att golvvärmen kommer ligga på "lyset"? Jag skulle vilja ha den på en egen grupp eller ihop med någon annat fast anslutet som inte är belysning, om den är större än 3-400 W.

Om det inte är något mastodontbadrum, så brukar golvvärmen "alltid" ligga ihop med bel. och uttag m.m. i badrum.

Edit: Eller ja, nu var det väl kanske troligtvis inget badrum, men jag står fast vid min ståndpunkt i alla fall. :)

//Patrik

På termostater med BÅDE gol och rumsgivare kan man välja, men dom levereras med golv som "standardinställning". Styr man med en rumsgivare kommer golvets temperatur att pendla mellan kallt och varmt hela tiden och då mister man all komfort.

På vattenburna system kör man med rumsgivaren.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vill du påstå att jag har fel när jag påstår att med rumsgivare så kommer golven att pendla mellan att växelvis vara kalla och varma?

elmont skrev:
Vill du påstå att jag har fel när jag påstår att med rumsgivare så kommer golven att pendla mellan att växelvis vara kalla och varma?
Nej. Men jag försvarade bara mitt uttalade om rumsgivare.
Jag kör alltid med golvgivaren för det ger ett direkt värde. Vi gjorde ett badrum för 2år sen som vi körde med KnX och då skippade vi golvgivaren av nån anledning. Pga allt sten i badrummet så blev värmen extremt svajigt så vi fick köra med golvgivaren också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.