Elektrikern har dragit in elen till lampor och golvvärmen i dessa tre dosor (se bilden)
Vi har sagt att vi vill ha golvvärmereglaget längst upp (de två rören som kommer in från höger är till golvvärmen, så detta stämmer), brytare för utebelysningen i mitten (inget kopplat till denna dosa alls, inga hål uppåt eller neråt) och brytare för innebelysningen nederst (sladdar dragna till utebelysningen samt två st uttag, men ingen möjlighet att koppla in på elen i resten av huset eller till takbelysningen som kommer in uppifrån i översta dosan). Elektrikern sa att allt är klart för att sätta på gipset nu. Hur kan man koppla elen då mellan de tre dosorna? Jag antar att det innebär att göra hål mellan dosorna, är detta lätt utan att ha sönder gipset?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har sagt att vi vill ha golvvärmereglaget längst upp (de två rören som kommer in från höger är till golvvärmen, så detta stämmer), brytare för utebelysningen i mitten (inget kopplat till denna dosa alls, inga hål uppåt eller neråt) och brytare för innebelysningen nederst (sladdar dragna till utebelysningen samt två st uttag, men ingen möjlighet att koppla in på elen i resten av huset eller till takbelysningen som kommer in uppifrån i översta dosan). Elektrikern sa att allt är klart för att sätta på gipset nu. Hur kan man koppla elen då mellan de tre dosorna? Jag antar att det innebär att göra hål mellan dosorna, är detta lätt utan att ha sönder gipset?
Med en doskniv är det inga problem att göra hål mellan dosorna....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Sen är det inte helt optimalt att ha termostaten i kombination med brytare på 1000 mm. Rekommendationen brukar vara 1500 mm över golv för att enkelt kunna läsa av och göra ändringar och inte råka trycka på något när man söker efter strömbrytarna i mörkret.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det är väl iofs inte helt lätt att göra hålen när dosorna sitter på plats. Låter skumt om det inte finns någon koppling till elsystemet. Slangen uppåt går inte via en kopplingsdosa? Eller finns där en takdosa (som ofta används som kopplingsdosa).
Vad ska man med studsar i dosorna till? Säkert inget problem för den elektrikern att fixa två hål till mellan dosorna, har ju redan borrat in slangarna upp och nedtill i kombinationen. Bra exempel på varför den gamla regeln mot kopplingar i apparatdosor fanns, inget vidare med en sån här onödig hopdragning av alla funktionerna. Kanske det följer gängse praxis men med tanke på alla krokodiltårar i trådarna här från elektriker beträffande olika utföranden kanske en hempulare varit framme.
Vad säger du elmont som brukar hävda att det går att skilja agnarna från vetet och ofta skriver HUR saker ska göras VERSALT, är det fågel eller fisk?
Vad säger du elmont som brukar hävda att det går att skilja agnarna från vetet och ofta skriver HUR saker ska göras VERSALT, är det fågel eller fisk?
Jjag skulle inte använt en billighetsdosa för att koppla ihop i det här fallet, utan en med alla möjligheter till att ansluta rör/slang. Tex VP2 där man kan ansluta massor av rör med "rätt" stosar.
Jag skulle inte ta hål i en dosa och stoppa in en slang UTAN stos och i det här fallet finns det flera lediga stosar från sidan som man skulle kunna soppa i dom slangar som kommer in uppifrån och nerifrån. Det ser med andra ord INTE fackmannamässigt ut.
Ps
Jag anser att ta hål i en apparatdosa och limma dit en slang eller ett rör inte är ok, det är att be om problem i framtiden, slang/rör ska anslutas i stosar med låsfjäder eller lim som låser fast slangen/röret.
Jag skulle inte ta hål i en dosa och stoppa in en slang UTAN stos och i det här fallet finns det flera lediga stosar från sidan som man skulle kunna soppa i dom slangar som kommer in uppifrån och nerifrån. Det ser med andra ord INTE fackmannamässigt ut.
Ps
Jag anser att ta hål i en apparatdosa och limma dit en slang eller ett rör inte är ok, det är att be om problem i framtiden, slang/rör ska anslutas i stosar med låsfjäder eller lim som låser fast slangen/röret.
Redigerat:
Jag gissar elektrikern snart är pensionär och tog det han hade i bilen.....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Med fel material så blir det fullösningar, men rätt material så blir det korrekt. Därför bättre med riktiga grejer.
//Patrik
//Patrik
Nu tror jag du tar åt dig något i onödan...jag har jobbat med ganska många elektriker födda på -40 och -50 talet som lätt skulle kunna göra en liknade lösning om dom inte hade andra dosor med sig...elmont skrev:
TS vet väl åldern på sin elektriker så slipper det spekuleras i om det beror på det eller på något annat....
Jag har aldrig satt en termostat på 1500 ög. Hur ofta pillar man på den? I badrum brukar jag gömma dem i komoden om jag inte sättet den i kombination med brytarna
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det finns skitägg inom alla yrken.
Har jobbat med många Elektriker i alla dess åldrar och att få jobb utfört brukar mestadels vara på de yngre. De äldre tar det lite lugnare och räknar på listan istället.
De unga får ibland göra om det de gör men jag anser inte att de äldre vare sig sitt arbetssätt kanske är lugnare men istället smartare.
Jag vet flera elektriker som skulle göra egna lösningar eller klamra en kabel snett för att det inte syns bakom någon inredning etc. Bara för att det inte syns så ska man inte slarva men man kanske inte behöver lägga ner 10 minuter på att få exakt klammeravstånd inne i ett litet förråd.
Jag anser inte att det som bilden utvisar säger hela sanningen. Men av det lilla man vet så tycker jag att det är helt fel utfört. Givaren ska inte sitta i kombination. Inborrningen av röret är inte lämpligt. Ska man göra en "fuling" så tycker jag gott man kan använda de skruvstutsar man kan köpa och få en extra stuts där de behövs i dosor mm.
Har jobbat med många Elektriker i alla dess åldrar och att få jobb utfört brukar mestadels vara på de yngre. De äldre tar det lite lugnare och räknar på listan istället.
De unga får ibland göra om det de gör men jag anser inte att de äldre vare sig sitt arbetssätt kanske är lugnare men istället smartare.
Jag vet flera elektriker som skulle göra egna lösningar eller klamra en kabel snett för att det inte syns bakom någon inredning etc. Bara för att det inte syns så ska man inte slarva men man kanske inte behöver lägga ner 10 minuter på att få exakt klammeravstånd inne i ett litet förråd.
Jag anser inte att det som bilden utvisar säger hela sanningen. Men av det lilla man vet så tycker jag att det är helt fel utfört. Givaren ska inte sitta i kombination. Inborrningen av röret är inte lämpligt. Ska man göra en "fuling" så tycker jag gott man kan använda de skruvstutsar man kan köpa och få en extra stuts där de behövs i dosor mm.