Hejsan!

Jag har en vattenutkastare som nu i vår har betett sig lite som den själv har velat. Första gången jag skruvade på den kom inget vatten. Rädd för att något hade hänt över vintern stängde jag av den i förskräckelse, lugnade mig lite och provade ingen. Då efter lite surplande kom den igång. Frid och fröjd.

Idag, efter flera lyckosamma användningar, vill det inte komma något vatten. Och denna gång vill det verkligen inte komma något alls. Hade kranen öppen i 10 minuter, inte så mycket som en droppe kom.

Med viss rädsla för att styra era svar föreslår jag nu dessa möjliga senarier:
1) Den har låst sig när man har skruvat åt nyckeln för mycket...
2) Något HAR verkligen hänt i vinter och följden ser jag först nu...
3) Något mekaniskt fel tex så öppnas inte tillförseln av vatten när jag vrider på nyckeln...

Finns det någon som har några bra idéer utöver dessa och lösningar på desamma?

Tack på förhand!

Citronmeliss

En vattenutkastare är ju inte så svår konstruktion, typ en kägla på en lång pinne i ett rör. Så om du skruvar isär den så borde du se felet tycker jag. Glöm inte att stänga av huvudkranen bara :)

det låter som käglan har fastnat. Det händer ibland om man inte använder utkastaren på länge. Ta isär och kolla det. Tänk på att inte dra åt för hårt när du stänger kranen, speciellt om det är en nyare utkastare

Det är nästan samma problem med vår FMM utkastare. Det verkar som om det kärvar. Om det finns mottryck så öppnar käglan som den ska om det inte finns mottryck så droppar det bara lite vatten.
Ska nog öppna och kika vad som hänt.

aha, intressant. Har märkt att ibland så kommer det riktigt bra med vatten till högtryckstvätten och ibland besvärligt lite, precis som om kranen inte öppnat sig ordenligt. Verkar vara ett inte helt ovanligt fel alltså....

tack
///Johannabacken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.