Hej,

Altandörren går inte att låsa upp. När man för in nyckeln och vrider snurrar cylindern bara runt, varv på varv, utan att låset öppnas. Ibland kan man känna lite motstånd i låset men inte tillräckligt för att låsa upp. Tyvärr finns det bara lås på ena sidan av dörren.

Jag har alltså två problem. Först, hur får man upp dörren? Sedan, vad kan jag göra för att få ett funderande lås i framtiden?

Planen är att kontakta låssmed men tänkte först kolla här om det finns några handfasta tips för hur jag kan lösa det själv.

Tack på förhand!

• Altandörrens handtag och låscylinder från ASSA med synlig skada där nyckeln inte kan vrida låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter låscylindern lös så kan det räcka att trycka till den så det greppar och sedan när du öppnat så delar du på den kopplade dörren och lossar handtaget och skruvar sedan fast låscylindern och återmonterar handtaget.

Tack för tipset. När jag trycker in cylindern kan jag känna hur låset greppar åt hållet man låser. Förhoppningsvis lyckas jag också få grepp åt hållet man låser upp.

Lyckades du låsa upp?

Tyvärr inte. Har inget grepp åt hållet man låser upp. Vad är alternativet om man inte får upp låset med nyckeln?

Gissar att något har hänt med lås medbringaren, då är jag rädd att det bara är att plocka fram borrmaskinen.
Denna låscylinder är inte borrskyddad och du bör kunna lösa detta om du borrar vid markeringen.
@123abc komme nog svara snabbt om detta är bästa metoden :crysmile::crysmile:

• Närbild på en oöppnad ASSA-låscylinder med synlig borrmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar inte finnas plats för medbringaren att lossna om låscylindern sitter fast men den kan spricka i mitten, om låscylindern är lös så kan medbringaren lossna.
Det jag ofta gör är inget du kan göra själv men frågan är om det hjälper att borra den låscylinderna så som @Härryda2015 tipsar om då det blir samma som med nyckel om du inte borrar bort hela cylinderkärnan.
Antingen bör du försöka få loss låscylindern eller påverka mekanismen.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det brukar inte finnas plats för medbringaren att lossna om låscylindern sitter fast men den kan spricka i mitten, om låscylindern är lös så kan medbringaren lossna.
Det jag ofta gör är inget du kan göra själv men frågan är om det hjälper att borra den låscylinderna så som @Härryda2015 tipsar om då det blir samma som med nyckel om du inte borrar bort hela cylinderkärnan.
Antingen bör du försöka få loss låscylindern eller påverka mekanismen.
Helt riktigt, tankevurpa från mig. Det hjälper ju inte att borra cylindern...:sweat::sweat::sweat:

Hela paketet med lås och handtag borde vara monterat med envägsskruv. Det är inte omöjligt att få upp dem med en vass spårmejsel. Går inte det så går det att borra bort skallarna och sedan gänga ur stumparna med en svetstång. När beslaget är väck går dörren att öppna med vad som helst. En bordskniv t ex.
Om man lyckas utan att skada så kan beslaget återmonteras med nya skruv.
Mvh Findus

ev testa borra där de två cylinderskruvarna sitter ,10mm c/c ner från överkant cylinder och 4mm c/c in från vardera sida.

findus42 findus42 skrev:
Hela paketet med lås och handtag borde vara monterat med envägsskruv. Det är inte omöjligt att få upp dem med en vass spårmejsel. Går inte det så går det att borra bort skallarna och sedan gänga ur stumparna med en svetstång. När beslaget är väck går dörren att öppna med vad som helst. En bordskniv t ex.

Om man lyckas utan att skada så kan beslaget återmonteras med nya skruv.

Mvh Findus
Det är en kopplad dörr där handtaget skruvas fast inifrån kopplade halvan så inga envägsskruv att lossa.
T tergo skrev:
ev testa borra där de två cylinderskruvarna sitter ,10mm c/c ner från överkant cylinder och 4mm c/c in från vardera sida.
Det kan vara möjligt, jag hade en kollega en gång som brukade täcka för runt om (glas, karm, vägg, golv) och sedan använde han vinkelkapen och kapade ett snitt så låscylindern lossnade.
Tyvärr är min föredragna metod inte möjlig för TS att utföra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.