Hej alla
Jag försökte hitta rätt info här på hemsidan, men hittade inte riktigt svar.
Jag skulle vara tacksam om jag kan få lite råd.
Vi har flyttat till en ny byggt lght i december, under besiktnignen sa jag att badrums väggarna ser inte bra ut, men besiktningsman sa att klinkers är ojämna för att laser skurna...
Jag har gjort felanmälan till byggherre, med mycket tjat så byggherre sa att ska lägga klinker på klinkers, när dom gjorde en vägg jag sa stopp, för att resultat blev det samma. Nu efter massor med diskussioner de vill fortfarande sätta klinkers på klinkers men använda original storlek på plattor dvs 60x60 cm, nu är det 30x30cm klinkers. Jag är inte säker om det är ok att sätta tredje lager med klinkers på en vägg och dubbla lagers på rest av väggar. Kan ni ge mig lite tips hur jag ska gå vidare med det?
Det är stor känd bolag som byggde, de vill absolut inte göra om badrummet, de vill sätta klinkers på klinkers på alla väggar...
Vi tänkte ta oberoende besiktningsman nu, för att det verkligen känns inte ok det här. Dessutom vi har betalat extra att få dessa klinkers. Eller kan vi kräva att de gör om hela badrummet? Fast jag vet inte om jag vill att samma hantverkare gör vårat badrum heller...
Vi har flyttat till en ny byggt lght i december, under besiktnignen sa jag att badrums väggarna ser inte bra ut, men besiktningsman sa att klinkers är ojämna för att laser skurna...
Jag har gjort felanmälan till byggherre, med mycket tjat så byggherre sa att ska lägga klinker på klinkers, när dom gjorde en vägg jag sa stopp, för att resultat blev det samma. Nu efter massor med diskussioner de vill fortfarande sätta klinkers på klinkers men använda original storlek på plattor dvs 60x60 cm, nu är det 30x30cm klinkers. Jag är inte säker om det är ok att sätta tredje lager med klinkers på en vägg och dubbla lagers på rest av väggar. Kan ni ge mig lite tips hur jag ska gå vidare med det?
Det är stor känd bolag som byggde, de vill absolut inte göra om badrummet, de vill sätta klinkers på klinkers på alla väggar...
Vi tänkte ta oberoende besiktningsman nu, för att det verkligen känns inte ok det här. Dessutom vi har betalat extra att få dessa klinkers. Eller kan vi kräva att de gör om hela badrummet? Fast jag vet inte om jag vill att samma hantverkare gör vårat badrum heller...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Blir snart inget badrum kvar med alla lager.
Det man går efter är nåt som kallas fogsprång:
Toleranser för fogar
GVKs branschregler godkänner fogsprångstoleranser, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, enligt AMA Hus (Allmänna Material och Arbetsbeskrivningar).
Toleranser för fogar
GVKs branschregler godkänner fogsprångstoleranser, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, enligt AMA Hus (Allmänna Material och Arbetsbeskrivningar).
- Fogsprång ska minimeras och inte överstiga dessa gränser:
- Fogsprång 0,7 mm för plattor med största kantmått 100 mm.
- Fogsprång 1,0 mm för plattor med största kantmått 150 mm.
- Fogsprång (L+B)/1000+1 mm för plattor med kantmått större än 150 mm.
- Fogsprång får aldrig överskrida 2 mm.
Fogsprång överallt är ojämn... mellan 1-5mmStefan N skrev:
Blir snart inget badrum kvar med alla lager.
Toleranser för fogar
Toleranskrav enligt AMA Hus gäller inte för rustika plattor eller mosaikplattor som är sammanhållna med nät.
- Fogsprång ska minimeras och inte överstiga dessa gränser:
- Fogsprång 0,7 mm för plattor med största kantmått 100 mm.
- Fogsprång 1,0 mm för plattor med största kantmått 150 mm.
- Fogsprång (L+B)/1000+1 mm för plattor med kantmått större än 150 mm.
- Fogsprång får aldrig överskrida 2 mm.
Men är det ok att de ska lägga klinkers på klinkers på en nybyggt badrum? Storleken på badrum minskar, vi kommer inte kunna ha golvhyllan mellan badkar och vägg om de ska sätta mer lager med klinkers...
Jag hade inte accepterat tre lager, nån måtta får det va.
Ser dom andra lägenheterna lika illa ut?
Du får tipsa om att det finns hjälpmedel. https://www.bauhaus.se/nivaskruv-ni...gwE7z7igg5aUrsg6NHyvJcRioQX9YXiUaApi3EALw_wcB
Ser dom andra lägenheterna lika illa ut?
Du får tipsa om att det finns hjälpmedel. https://www.bauhaus.se/nivaskruv-ni...gwE7z7igg5aUrsg6NHyvJcRioQX9YXiUaApi3EALw_wcB
K krissti skrev:Hej alla
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Applicering på befintligt ytskikt är ett avsteg från BBV’s grundregel men inget som inte frångår branschregler. Det ska dock dokumenteras i kvalitetsdokumenten.
Det gör ingen skillnad försäkringsmässigt då det inte frångår branschregler.
Är entreprenaden skriven med ABT 06 (vilket den med största sannolikhet är) så är entreprenören skyldigt att avhjälpa fel. Så vem som ska åtgärda det är tyvärr inte upp till er.
Med det sagt så säger BBV inte något om ytterligare ett lager. Kolla med dem vad de anser.
Jag hade inte accepterat det. Gjort skriftlig reklamation med oberoende besiktningsmans utlåtande (om det nu är till er fördel).
Redigerat:
Klicka här för att svara