123 005 läst ·
427 svar
123k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
Nu tar du väl i !!nino skrev:
Hur mycket fall ska du ha?? Max fall lokalt i dusch är 20mm/m över det är det halkrisk minsta fall är 7mm/m och om man har problem och behöver rullstol antar jag att man vill ligga på ett fall som är så litet som möjligt enligt reglerna.
Övrigt fall kan ju vara ner mot 5 mm / m. Så alla dina ytterligheter som du adderar på är kanske i mesta laget. Och genom att sänka brunnen lite mellan bjälkarna kan man fortfarande ha 20 mm som minsta tjocklek och skapa fall som inte skulle ge mycket högre golv än tidigare och ändå klara regelverken.
Edit: Och att addera klinkertjocklek är ju fel då jag antar att det fanns innan också så det ökar inte golvets tjocklek något jämfört med innan.
Redigerat:
Eh... det är mitt hus. JAG avgör vad som är OK eller inte och tar konsekvenserna av det. Att inte följa konkurrensbegränsande, förlåt branschregler, är inget brott. En entreprenör är i sin fulla rätt att vägra utföra ett jobb som denne anser vara dåligt genomtänkt, men han ska förbanne mig inte göra självpåtagna fundamentala ändringar utan mitt medgivande.nino skrev:
Man får lägga till ca 25mm för vattenburen golvvärme också... ja jag tog kanske i lite med höjderna
jag har full förståelse för TS och skulle nog reagera på precis samma sätt men då jag själv är plattsättare med eget så vill jag belysa hur reglerna ser ut och då blir det tyvärr så här
Jag hade rekommendera matta på golvet då hade man sluppit mycket av höjd problemen
jag har full förståelse för TS och skulle nog reagera på precis samma sätt men då jag själv är plattsättare med eget så vill jag belysa hur reglerna ser ut och då blir det tyvärr så här
Jag hade rekommendera matta på golvet då hade man sluppit mycket av höjd problemen
Och här har du fel igen, självklart får man inte bygga hur som helst bara för de är ditt huspolitby skrev:Eh... det är mitt hus. JAG avgör vad som är OK eller inte och tar konsekvenserna av det. Att inte följa konkurrensbegränsande, förlåt branschregler, är inget brott. En entreprenör är i sin fulla rätt att vägra utföra ett jobb som denne anser vara dåligt genomtänkt, men han ska förbanne mig inte göra självpåtagna fundamentala ändringar utan mitt medgivande.
Som entreprenör åt ett försäkringsbolag så ska man följa gällande branschreglerpolitby skrev:Eh... det är mitt hus. JAG avgör vad som är OK eller inte och tar konsekvenserna av det. Att inte följa konkurrensbegränsande, förlåt branschregler, är inget brott. En entreprenör är i sin fulla rätt att vägra utföra ett jobb som denne anser vara dåligt genomtänkt, men han ska förbanne mig inte göra självpåtagna fundamentala ändringar utan mitt medgivande.
Att som företag göra avsteg från branschregler är riskabelt speciellt när det är mot en privatperson oavsett hur mycket papper och avtal man skriver
Golvvärmen kan man spåra ner i EPS.en så det behöver inte bygga något alls. Så dessa 25 mm kan du lätt ta bort.nino skrev:Man får lägga till ca 25mm för vattenburen golvvärme också... ja jag tog kanske i lite med höjderna
Fortfarande fel. Man måste också stämma av med kunden om det finns tekniska hinder som medför ändring av det estetiska eller funktionen (kunna rulla in i rummet). Det spelar ingen roll hur rätt det är enligt någon av branschens egna regler. Kunden måste upplysas.nino skrev:
teknikalitet kan diskuteras i evighet, det hör hemma under andra trådar, ts har fått ett försäkringsärende utfört, oavsett om en annan entreprenör utfört momenten annorlunda, eventuellt lyckats med den matematiskt svåra uträkningen, Max 20 mm mellan intilliggande rum (GVK) för golvet vid öppning så har entreprenören räknat fel från början, oavsett metod om hur golvet bör sänkas eller ej.
Vad jag anser i detta fall är totalt likgiltigt för ts, han bor där, jag bor här, jag är nöjd med en nivåskillnad på 90 mm, måste då alla andra vara det?
Till ts, nej! Jag anser inte att du var bullrig till en början, det kom lite senare.
Hej ts, vi känner inte varandra, jag läste igenom vad jag skrev om ditt sätt att uppföra dig i skrift, det var fel av mig, jag ber dig om ursäkt, det var inte min mening att på något sätt kritisera dig, förlåt!
Inget fel att erkänna sina misstag, det är det entreprenören inte vill, erkänna bristen av kundrelationen.
Erkännandet medför åtgärdande av de fel ts anser inte är godtagbara, samt ersättningsanspråk, inget fel i att ts vill ha det han har rätt till.
Jag håller på ts mer än på entreprenören.
Mvh P-A
Vad jag anser i detta fall är totalt likgiltigt för ts, han bor där, jag bor här, jag är nöjd med en nivåskillnad på 90 mm, måste då alla andra vara det?
Till ts, nej! Jag anser inte att du var bullrig till en början, det kom lite senare.
Hej ts, vi känner inte varandra, jag läste igenom vad jag skrev om ditt sätt att uppföra dig i skrift, det var fel av mig, jag ber dig om ursäkt, det var inte min mening att på något sätt kritisera dig, förlåt!
Inget fel att erkänna sina misstag, det är det entreprenören inte vill, erkänna bristen av kundrelationen.
Erkännandet medför åtgärdande av de fel ts anser inte är godtagbara, samt ersättningsanspråk, inget fel i att ts vill ha det han har rätt till.
Jag håller på ts mer än på entreprenören.
Mvh P-A
Golvvärmen fanns som sagt redan tidigare och är inte höjd en millimeter. Kan någon förklara för mig hur det var nödvändigt att höja 50 mm jämfört med det tidigare golvet som var byggt med godkänt fall? Jag kan köpa ett extra skikt spackel mellan tätskikt och plattor, men 50 mm?oceanis skrev:
I inlägg #1 refererar du till branchregler som GVK och ställer frågan om värdepåverkan om man inte följer det.politby skrev:
Nu helt plötsligt är du självutnämnd domare vad som är OK eller inte och verkar faktiskt mer intresserad av bråk - än att kunna använda nämnda toalett.
Jag lämnar den här tråden nu eftersom TS är ett troll (eller i varje fall framstår som ett).
Ha de'
12 mm mellan brunn och skiva, 10-12mm för lokalfall, och ytterligare 5-30mm för fall på övriga ytor beroende på hur lång från dörren brunnen är.politby skrev:
Man brukar inte "bygga in" fall i golvet utan det ordnar man med spackel
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Mycket bra svar!MagHam skrev:I inlägg #1 refererar du till branchregler som GVK och ställer frågan om värdepåverkan om man inte följer det.
Nu helt plötsligt är du självutnämnd domare vad som är OK eller inte och verkar faktiskt mer intresserad av bråk - än att kunna använda nämnda toalett.
Jag lämnar den här tråden nu eftersom TS är ett troll (eller i varje fall framstår som ett).
Ha de'