123 007 läst ·
427 svar
123k läst
427 svar
Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?
Hur professionella är dom om dom alltid gör på det sättet. Det är ju bara att läsa regelverket så ser du att det finns fall där man måste dra upp tätskiktet på karm och tröskel (zon1). Och i fallet med spalten nere vid golvet och tröskeln ska tätskiktet utföras kontunuerligt och hur lätt är det utan att karm och tröskel är monterad.hul skrev:
BKR "Vid spalt mellan vägg och karm vid golv/väggvinkeln ska försegling
alltid utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg oavsett
placering i rummet."
GVK: "Trösklar eller motsvarande ska vara monterade innan tätskiktet appliceras."
Och normalt är ju tröskel och karm ihopskruvat så det blir också svårt att göra utan att montera karm och tröskel innan tätskiktet.
Men visst man kan komma undan trösklar också om man bara ser till att fallet är tillräckligt.
Men jag vet samtidigt att det fuskas mycket vid just karmarna och trösklarna om det är det du menar med att det är proffesionellt utfört.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja det finns olika varianter på det. Men att lägga en lös tröskel för att montera tätskikt/förstärkningsremsa mot och senare sätta karmen verkar inte så speciellt praktisktKnockOnWood skrev:
Redigerat:
Märklig diskussion, än märkligare att det fyller upp 10 sidor, men det kan ju delvis bero på att det inte kom upp förrän efter ett antal sidor att det var bottenplanet vi pratade om, jag tänkte de första sidorna att det inte är något fel efter som det är på övervåningen och så var det inte det.
Men badrummet i entréplanet SKA vara tillgängligt och det ska vara tillgängligt även för de som inte är unga starka rullstolsförare, utan även tex en person som haft stroke. I detta fall när det redan bebos av en person som använder rullstol bör det helst inte vara någon tröskel alls, än mindre 7 centimeter.
Lite knepigt att lösa tröskellöst med klinker och golvvärme, de jag känner har valt plastmatta just pga att det är lämpligare, samt att anpassningsbidraget inte bekostar klinker, men som sagt, 7 cm högre är ändå helt orimligt.
Men badrummet i entréplanet SKA vara tillgängligt och det ska vara tillgängligt även för de som inte är unga starka rullstolsförare, utan även tex en person som haft stroke. I detta fall när det redan bebos av en person som använder rullstol bör det helst inte vara någon tröskel alls, än mindre 7 centimeter.
Lite knepigt att lösa tröskellöst med klinker och golvvärme, de jag känner har valt plastmatta just pga att det är lämpligare, samt att anpassningsbidraget inte bekostar klinker, men som sagt, 7 cm högre är ändå helt orimligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Nu blir jag lite nyfiken. Tätskiktet måste ju vikas upp mot tröskeln, och avslutas antingen > 20mm över golvbrunnsnivån, eller överkant av klinkers, om det är mer än 20mm fall mot brunnen. Åtminstone är det så jag uppfattat reglerna.hul skrev:
Kan du lösa det med en efterhandsmonterad tröskel?
Tack för den informationen.Anna_H skrev:Märklig diskussion, än märkligare att det fyller upp 10 sidor, men det kan ju delvis bero på att det inte kom upp förrän efter ett antal sidor att det var bottenplanet vi pratade om, jag tänkte de första sidorna att det inte är något fel efter som det är på övervåningen och så var det inte det.
Entréplanet är det övre planet och det är där det aktuella badrummet är. Före denna återuppbyggnad hade badrummet ett insteg på < 15 mm vilket jag lätt passerade och det var i övrigt fullt ändamålsenligt för mig.
Bostadsanpassning är inte alls inblandat här eftersom det är ett försäkringsärende.
Inom statistik talar man om urvalsfel, dvs underlaget är inte representativt. Det är möjligt att i 95% av just dina projekt det är så, men det betyder inte att det gäller i alla projekt i hela Sverige. Du kan inte rimligen ha personlig erfarenhet av alla badrumsbyggen i hela landet.hul skrev:
ja anser mig som professionell och jag ser alltid till att karmen och tröskeln är monterad innan tätskikt, i undantagsfall så kan jag tätskikta innan men då ser jag till att alltid remsa mot tröskel.
Medlemmar hos bkr fick ett email för nåt år sen att man ska sträva efter att liva dörren med insidan av badrummet för att undvika en massa inner & ytterhörn som är svåra att få täta då det är låga höjder på trösklar osv som man tätar mot.
Kan tänka mig att på större byggen så sätts karm i efteråt för att undvika märken.
TS du kan kapa ner den uppstickande biten av tröskeln men det blir du nog inte så mycket hjälpt av då det inte är mer än 10-20mm som försvinner, det är nog ändå för högt för att vara lämpligt...
Medlemmar hos bkr fick ett email för nåt år sen att man ska sträva efter att liva dörren med insidan av badrummet för att undvika en massa inner & ytterhörn som är svåra att få täta då det är låga höjder på trösklar osv som man tätar mot.
Kan tänka mig att på större byggen så sätts karm i efteråt för att undvika märken.
TS du kan kapa ner den uppstickande biten av tröskeln men det blir du nog inte så mycket hjälpt av då det inte är mer än 10-20mm som försvinner, det är nog ändå för högt för att vara lämpligt...
Användbart ändå, eftersom det hos grannen var den entreprenör som kommunen rekommenderade som gjorde arbetet enligt reglerna, sommaren 2016, och de har stenkoll på reglerna. Och de har som sagt ingen tröskel alls, bara en lutning. Huset var anpassat även innan de flyttade in, då var det korttidsboende för multihandikappade autistiska barn.politby skrev:Tack för den informationen.Användbart.
Entréplanet är det övre planet och det är där det aktuella badrummet är. Före denna återuppbyggnad hade badrummet ett insteg på < 15 mm vilket jag lätt passerade och det var i övrigt fullt ändamålsenligt för mig.
Bostadsanpassning är inte alls inblandat här eftersom det är ett försäkringsärende.
Nu har jag svårt att mäta fallet men mer än 20 mm från dörren till brunnen tror jag inte att det är.hempularen skrev:
du ska mäta ner till brunnen inte på slukristen/ brunnsgallret
Lägg en rätskiva eller ett långt pass på golvet vid tröskeln och mät ner i brunnen
Ta gärna ett kort ner i brunnen också, forumet brukar vara duktiga på att se fel där
Lägg en rätskiva eller ett långt pass på golvet vid tröskeln och mät ner i brunnen
Ta gärna ett kort ner i brunnen också, forumet brukar vara duktiga på att se fel där
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Specifikt så är det väl från ovankant av det uppvikta tätskiktet vid tröskeln, och ned till brunnen under klinkernivå. Men tätskiktet skall vara uppdraget till minst nivå med överkant av klinkers, även om det skulle vara 10cm fall till brunnen.hul skrev: