Nybyggt badrum i strid mot reglerna: Riv och gör om eller ekonomisk ersättning?

60k läst  426 svar

1. P
    Medlem Nivå 7
    Här kommer en sorglig historia: vårt badrum var vattenskadat och försäkringsbolaget anvisade "en av våra bästa entreprenörer" för att återställa. De rev badrummet i juli förra året och efter snart 9 månader utan den mest grundläggande förmåga till planering eller kommunikation började det närma sig klart.

Eftersom jag åker rullstol var jag tvungen att bo på en annan våning där det finns ett fungerande badrum och därför kunde jag inte övervaka arbetet på det sätt jag normalt gör, plus att t o m jag har gränser för hur korkad jag kan föreställa mig att någon kan vara.

Så när rörmokaren var klar och dusch och WC var klara för användning tog jag mig upp för trappan och upptäckte detta:

20170405_085652_resized.jpg

En nivåskillnad på 70 mm som är omöjlig att passera med rullstol. Man har höjt golvet med nästan 50 mm utan att informera oss vid något enda tillfälle. Huset är byggt år 2000 och det gamla golvet var 7 mm högre än hallgolvet utanför.

Enligt GVK får nivåskillnaden mellan två utrymmen vara högst 20 mm så vi kommer givetvis inte att godkänna arbetet. Byggföretaget medger inga fel så detta kommer att bli mycket obehagligt för dem.

Men ett åtgärdande av golvet innebär vad jag kan förstå en fullständig rivning varför jag funderar på att ge firman alternativet att betala ett avsevärt belopp i ersättning och sedan löser jag rullstolsproblemet själv.

MEN: Vilka konsekvenser får en 70 mm hög tröskel för värdet på fastigheten? Vad händer vid en besiktning när det konstateras att badrummet inte uppfyller branschens regler?

"Gör om, gör rätt" betyder ännu en sommar utan badrum och en sammanlagd projekttid på >= 1 år. En rejäl ersättning skulle kännas bättre men inte på bekostnad av husets värde.

2. H
    Medlem · Nivå 7
    Du ska inte vara för självsäker att du kommer få rätt i en eventuell rättstvist.
    Vill först och främst påpeka att jag har ingen aning hur kontraktsbeställningen såg ut, du kanske har vattentäta skott.

Men de 20mm du nämner gäller vid nyproduktionen och vid renovering får man nästintill alltid godkänt med avsteg från detta om man kan påvisa varför man gjort så.
    Och som entreprenör kan man nästan alltid de för man gör ju självklart inte de för att de är roligt.
    Kan vara flera anledningar att man har gjort som man har gjort.

Har sett åtskilliga renoveringar där man gjort liknande och fått de godkänt.
    Byggde själv över 60 lägenheter (ombyggnad, gammalt kontor). vi kunde inte klara dessa 20mm utan att göra väldigt stora ingrepp då var de inga konstigheter av få godkänt att göra avsteg från detta.

Kommunen godkänner ofta de

Polos gillar
  3. H
    Medlem · Nivå 7
    För övrigt så är de inte GVK som avgör vilken som är den korrekta nivåskillnaden

4. P
    Medlem Nivå 7
    Fundamentalt, för att vara brutalt ärlig, är det jag som avgör. Byggföretaget får inte betalt av försäkringsbolaget förrän jag har godkänt entreprenaden och det har jag inga planer på att göra.

Om de vill driva en process med osäker utgång och till dryga kostnader är de välkomna. Jag har ett avtal med försäkringsbolaget om återställning av badrummet och ingenting annat.

Med all respekt framstår du bara som en i raden av hantverkare som svänger sig med juridiska resonemang utan att egentligen begripa vad en riktig process innebär.

ichigo, Nyfniken, Boan och 7 till gillar
  5. H
    Medlem · Nivå 7
    De är ju uppenbart att de är du som är okunnig.
    De är verkligen inte du som avgör om de är en godkänd entreprenad eller inte, de gör besiktningsmannen och på punkten i fråga kan han inte göra mycket om kommunen godkänner de.

Godkänner besiktningsmannen kan du inte göra något utan att betala och se glad ut.
    Vad är de som tror att du är i position att godkänna entreprenaden eller inte?

fakta är att de är okej att göra avsteg från nivåskillnader vid renovering/ombyggnad och de kommer entreprenör säga till dig med och du kommer få svårt att påvisa något annat omdu inte specifikt skrivit in något annat i kontraktet vilket du uppenbart inte gjort

anteman, matsgran, Polos och 2 till gillar
  6. nino
    Renoverare · Nivå 15
    Hur löser en avsevärd ersättning problemet med tröskeln?

En besiktning av badrummet kommer troligen att godkänna entreprenaden då det är funktionen man kontrollerar...

Är det vattenburen golvvärme nu? Var det matta innan eller kakel / klinker? Är det träbjälklag eller platta? Fanns det golvvärme i gamla badrummet?

Går det inte att lösa med en liten ramp? Hur hög är tröskeln på insidan kanske går att kapa ner tröskeln nån cm

Klakorp, Polos, Appendix och 1 till gillar
  7. H
    Medlem · Nivå 7
    Antar att du har rätt att komfortvärme i rummet nu och påspackling krävt denna höjdskillnaden för att klara fallet.
    Och precis som jag sagt innan så är de just detta entreprenör och besiktningsman kommer säga.
    När två olika krav går emot varandra så ska alltid fuktsäkerheten gå före tillgänglighet.

alltså i ditt fall är höjden sekundärt i jämförelse med att få korrekt fall i badrummet.

8. K
    Medlem · Nivå 9
    Med en avsevärd ersättning kanske övrigt golv på våningen kan höjas till samma nivå?

9. P
    Medlem Nivå 7
    Träbjälklaget är oförändrat. Golvvärmeslingorna ligger i nya men identiska spårade spånskivor på samma höjd som tidigare. Över dessa precis som förut ett lager golvgips. Förut kom sedan tätskikt, fog och klinker. Fallet var noga utfört och godkänt.

Nu har man öst ut 30-40 mm flytspackel utan att bry sig ett dugg om konsekvenserna för höjden på golvet, som lutar inåth-vete mycket, utan att säga ett knyst till oss. Går det så går det.

Det byggaren inte fattar är att den här tvisten inte handlar om badrummets funktion i sig. Den handlar om att värdet för mig av den utförda tjänsten är lika med noll eftersom jag inte kan använda badrummet.

10. P
    Medlem Nivå 7
    Inte alls. Men med tillräcklig kompensation kan jag hitta på något kreativt. Halvmesyrer från entreprenören - nej.

11. P
    Medlem Nivå 7
    Jag är kund. Hört talas om kund/leverantörsrelationen?

Jag säger till försäkringsbolaget att jag inte godkänner arbetet. Det är dem jag har en avtalsrelation med. Det står dem fritt om de vill betala entreprenören eller inte.

12. M
    Medlem · Nivå 10
    1. Det ser såklart inte klokt ut.

men...

2. Även om du sitter i rullstol så kan det väl inte ha varit omöjligt att ta sig upp eller skicka upp någon att kolla under hela 9 månaders tid ?

13. nino
    Renoverare · Nivå 15
    Skillnaden idag mot förr är att man inte får tätskikta direkt på skivor utan det måste vara spackel.
    Troligen har man höjt brunnen 12mm över gipset, Spacklat det upp det plus 10mm för duschfallet och sen 10-20mm för fall i hela badrummet.
    Hoppas du kan komma överens med firman / Försäkringsbolaget och att det löser sig

klaskarlsson gillar
  14. H
    Medlem · Nivå 7
    men tror du på allvar de spelar någon roll "kund/leverantörsrelationen"

Du kan säga att du inte godkänner arbetet hur många gånger du vill de spelar fortfarande ingen som helst roll.
    Inte upp till dig att avgöra om de är godkänt eller inte.

Entreprenören kommer vilja ha betalt för utfört arbete klart, och är entreprenaden godkänd (vilket du inte avgör) så är de bara hosta upp, inget du kan göra åt saken.

15. P
    Medlem Nivå 7
    Irrelevant. En näringsidkare har skyldighet att informera kunden om grundläggande förändringar.

jimih, Lars H-mark, M7S och 1 till gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: