Den första kartan var en inscannad version av den karta som ritats för hand när tomten avstyckades, för ungefär 50 år sedan. Samma karta hade jag tidigare fått, helt gratis, av mäklaren när jag köpte tomten. Det roliga med den nybyggnadskartan var att det gick en streckad linje tvärs över fastigheten, som inte hade någon motsvarighet i verkligheten. Jag ringde kommunen och frågade vad det var, men de hade inte den blekaste aning.

Den andra kartan innehöll mycket riktigt höjder vid varje hörn av tomten, och symboler för anslutning av vatten och avlopp. Men det var en arrendetomt, så jag förmodar att dessa uppgifter kom från markägaren. Det var i alla fall han som ombesörjt vatten och avlopp, inte kommunen.

Snabbkurs i nybyggnadskartor:

Nybyggnadskarta ska enligt PBL:
Var aktuell uppdaterad = Nymätt på plats.
Innehålla plantolkning = Plangränser, prickmark, strandskydd osv. (Linjen som andersmc förmodligen talar om. Uselt om din kommun inte vet det!)
Innehålla VA.

Kartan är ett juridiskt dokument där kommunen har ansvar för att den stämmer. Att man använder dessa mätningar för att upprätthålla kartan är inte sant. Dessa kartor görs på en tomt där det inom kort ska bebyggas, mao kommer inte kartan stämma. I vår kommun tar vi inte ens tillvara mätningarna, just av den anledningen.

Gallianoman skrev:
Innehålla plantolkning = Plangränser, prickmark, strandskydd osv. (Linjen som andersmc förmodligen talar om. Uselt om din kommun inte vet det!)
En km till stranden, och dessutom gick linjen vinkelrätt mot strandlinjen. Så strandskydd; knappast.

Troligare är att det föreställer ett staket eller liknande, som i verkligheten försvann för 40 år sedan.

andersmc skrev:
En km till stranden, och dessutom gick linjen vinkelrätt mot strandlinjen. Så strandskydd; knappast.

Troligare är att det föreställer ett staket eller liknande, som i verkligheten försvann för 40 år sedan.
Jag menade mest att linjen förmodligen var någon del av plantolkningen, en egenskapsgräns, en bestämelsegräns, något servitut eller något liknande. Det låter hårresande om inte kommunen kan vaska fram vilket lager linjen ligger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.