6 845 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Nybyggnadskarta!!!
Sida 1 av 2
Har köpt en tomt och ska bygga en fjällstuga.
Är ju hur mycket papper som helst inna jag kan börja bygga! Med bygglovet måste jag skicka in en nybyggnadskarta där huset är utritat. Den beställs frå komunen och kostar endast 3700 kronor!! Måste man alltså ha en sån bara för att det är ett detaljplanlagt område, eller?
Är ju hur mycket papper som helst inna jag kan börja bygga! Med bygglovet måste jag skicka in en nybyggnadskarta där huset är utritat. Den beställs frå komunen och kostar endast 3700 kronor!! Måste man alltså ha en sån bara för att det är ett detaljplanlagt område, eller?
Vi betalade 5670kr inkl. moms för nybyggnadskartan förra året.
Linköpings kommun.
Linköpings kommun.
Någon som prövat att begära ut kartan som offentlig handling? Kan ju knappast vara sekretessbelagd 
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En nybyggnadskarta är inget som finns "klart" hos kommunen, de går alltid(???) ut på plats och mäter upp höjder etc. och skapar en ny karta (med grund från deras befintliga kartor), därför är det egentligen inte så konstigt att det finns en avgift för detta, sedan kan man väl tycka att den är omotiverat hög på sina håll.....
Jag köpte dock precis en tomt där det finns en bef. nybyggnadskarta som de redan har gjort (fortfarande gilltig), men fick inte ut denna utan de ville ha en avgift (2500) för att ge mig en uppdaterad version (de skulle ut och mäta på plats igen)...
Jag köpte dock precis en tomt där det finns en bef. nybyggnadskarta som de redan har gjort (fortfarande gilltig), men fick inte ut denna utan de ville ha en avgift (2500) för att ge mig en uppdaterad version (de skulle ut och mäta på plats igen)...
Jag har köpt nygyggnadskartor två gånger och inte i något fall har någon från kommunen varit på plats och mätt. Kartorna finns digitalt och de skriver bara ut dem. I båda fallen hade jag redan sett kartan tidigare, det var bara det att då hette den inte "nybyggnadskarta". Så jag är rätt säker på att kravet att köpa kartan bara är ett väldigt omständligt sätt att få in lite mer skattepengar.spjakob skrev:En nybyggnadskarta är inget som finns "klart" hos kommunen, de går alltid(???) ut på plats och mäter upp höjder etc. och skapar en ny karta (med grund från deras befintliga kartor), därför är det egentligen inte så konstigt att det finns en avgift för detta, sedan kan man väl tycka att den är omotiverat hög på sina håll.....
Märkligt, då skiljer det väl från olika kommuner. Fanns det höjdangivelser på de kartor du fick (dvs, inte höjdkurvor utan uppmätta punkter)? Det var detta jag såg samt lite övrig info om VA anslutningar m.m. som de lagt in på en fastighetskarta eller liknande,andersmc skrev:Jag har köpt nygyggnadskartor två gånger och inte i något fall har någon från kommunen varit på plats och mätt. Kartorna finns digitalt och de skriver bara ut dem. I båda fallen hade jag redan sett kartan tidigare, det var bara det att då hette den inte "nybyggnadskarta". Så jag är rätt säker på att kravet att köpa kartan bara är ett väldigt omständligt sätt att få in lite mer skattepengar.