Vad svårt det ska vara att hitta någon som kan göra en nybyggnadskarta till ett bra pris, Östersunds kommuns ska ha 8350 kronor för en papperslapp hmmm att det ska vara så dyrt, är det någon som har ett förslag hur man kan hitta någon annan som kan göra dessa kartor till ett billigare pris,har googlat på nybyggnadskarta utan framgång någon som kan hjälpa till med detta ärende. Mycket tacksam för hjälp. Pierre

Jag kan göra en. Kanske? :-)

Annars kan man väl dra en fuling? Screendump från Eniro - mät något (t.ex. intilliggande hus) så du vet vilken skala bilden har, och rita in ditt hus i motsvarande skala.

Blir svårt det för det är ett helt nytt område som bebyggs, vill nog ha en riktig karta så det inte blir några problem, vet bara inte vart man ska vända sig för att hitta allternativ

Köper du hus genom något företag? I många fall hjälper de till med sådant, mot en viss slant.

Vad kan du själv få tag på för typ av underlag? En dwg-fil över området, t.ex?

Jo men idag måste det vara en auktoriserad person som gör kartorna som jag har förstått det, hus företagen gjorde egna mätningar förr men inte nu längre på grund av detta, vet bara inte vilka företag man ska söka på

Coolio!
Man lär sig något nytt varje dag! Vet du om det är någon lag eller föreskrift som säger att det skall vara en auktoriserad person, eller det är kommunen som ställer kravet?

Jag har ritat en situationsplan för några kvarter i centrala Trelleborg. Stadsbyggnadskontoret hade inte ens ritningar i digtalt format, utan scannade in en ritning från Hedenhös tonår och mailade över i PDF-format. Min lösning blev den jag skrev förut; Eniro, screendump, in i CAD-programmet, rita och skicka för granskning. Har ännu inte hört ett pip om det, så det måste ha blivit godkänt?

Ja det kanske fungerar om man gör det själv men kan inte med cad program alls, vet heller inte riktigt vad som ska vara med på kartan förutom vatten avlopp och höjdskillnader

Allt är så väldigt varierande från kommun till kommun så det är sinnessjukt!

- Ska man bygga ett korsvirkeshus inom Lunds kommun kräver de, eller har åtminstone gjort, belastningstester som visar att ek är starkare än fur.

- I Sjöbo kommun skall man utöver planritningar, fasader och situationsplan lämna ifrån sig ritningar över el, vent och vs för att få ett godkänt bygglov. Levererar du ritningar i A1-format kommer alltihop tillbaka med ett avslag om ritningarna är felaktigt nedvikta till A4.

Och så vidare...

Du har nog antagligen redan varit i kontakt med Stadsbyggnadskontoret i kommunen där du skall bygga. Om inte, börja där. Förklara att du skall bygga ett nytt hus och har frågor runt bygglovshandlingar och nybyggnadskarta. Fråga vilka ritningar de vill ha, i vilket format, vad som skall ingå och inom vilket datum dom vill ha det.

Jag vet ärligt talat inte vad som -krävs- på en nybyggnadskarta. Rent logiskt kan jag ju tycka att vägar och omkringliggande hus skall finnas med. Finns inga befintliga vägar eller andra hus (du pratade om ett helt nytt område) får man väl sätta en GPS-koordinat för husets ena hörn, och sedan ange måttangivelser.

Problemet med en "telefonkatalogskarta" är bland annat att den saknar höjdkurvor. Ett bättre substitut är isåfall lantmäterikartan från fastighetsbildningen. Men också denna saknar höjdkurvor.

Kort sagt är en rejäl nybyggnadskarta för knappt 10 Kkr väl värd sitt pris. Du får återkommande nytta av den både vid nybygget och när du anlägger trädgård. Att på egen hand lägga in höjdkurvor går alldeles utmärkt, om du har utrustnings som en hel gatuingenjör. Då kan du till och med lägga in exakta lägen för större karaktärsträd och deras droppkant. Det blir ännu bättre, men blir ändå knappast någon "billigare papperslapp".

Är det ingen som vet vilka firmor som håller på med nybyggnadskartor? Någon måste ju ha gjort detta förut via någon firma, hur gick ni tillväga.

billy_baver skrev:
Problemet med en "telefonkatalogskarta" är bland annat att den saknar höjdkurvor. Ett bättre substitut är isåfall lantmäterikartan från fastighetsbildningen. Men också denna saknar höjdkurvor.
Duger det med friluftskartor? Fast de kanske bara har höjdkurvor i terrängen?

Jag tror inte det finns något formellt lagkrav för vad en nybyggnadskarta MÅSTE innehålla, det är som redan nämnts upp till kommunens bygglovsavdelning att bestämma. Grundtesen är att kartan ska innehålla allt som bygglovshandläggaren behöver för att kunna fatta sitt beslut, så man kan väl räkna med att minimikrav är att det är en skalriktig karta, storskalig (1:400-1:500 eller så), med aktuellt innehåll och att viktiga detaljer som var VA-anslutningspunkt finns, var ev. detaljplans "prickmark" etc finns, detaljplanebestämmelser, höjdkurvor, befintlig bebyggelse, osv.
Jag vet att "min" kommun t.o.m. vill att elskåp och lyktstolpar finns med i kartan, för att kunna se att t.ex. garageinfart inte hamnar olämpligt. Sånt hittar du inte på Eniro...

Det säger sig självt att det blir högre krav i tätort med små villatomter, än för en skogsfastighet ute på landsbygden.

b8q har alldeles rätt. Nybyggnadskartan är juridisk grund för den situationsplan, som i sin tur ligger till grund för bygglovsbeslut.

En nybyggnadskarta ska ange exakt läge och höjd för VA-anslutningspunkt. Den ska visa gränser för byggrätt och annan markanvändning. Den ska utpeka var fastigheten får/inte får angöras från gatunätet. Den ska redovisa befintlig bebyggelse. Och höjdkurvor.

Kommunens officiella nybyggnadskarta utgör fixpunkt i händelse av tvist eller överklagande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.