S skyisthelimit skrev:
Stort tack! Vad intressant.....men framförallt konstigt... hur kan man riva sådana fina hus!?
Nacka kommun har väl bestämt sig för att omvandla sig från trevlig villakommun till miljonprogramsområde?

Jobbar vidare med bygglovshandlingar; här kommer en (pågående) fasadskiss från datorn, vad tycks?

Digital fasadritning av ett hus med torn, smalare torn och ändrade takvinklar, framför förslag till farstukvist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...tornet har blivit lite smalare nu och även lite andra takvinklar bl.a.

....funderar på trappen och tror kanskse jag vill få till en tydligare "farstukvist"?

• Gilla
karlmb och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker att det ser bra ut, går det att centrera porten lite mer eller krockar den med insidans hall?

Alternativt göra en blindbit som förlänger porten till vänster för lite mer symmetri :)?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Jag tycker att det ser bra ut, går det att centrera porten lite mer eller krockar den med insidans hall?

Alternativt göra en blindbit som förlänger porten till vänster för lite mer symmetri :)?
Se planlösningen nedan... har nog svårt att få till det på ett vettigt vis...?
Svartvit ritning av en planlösning med markerad byggyta 157,2 kvm, inkluderande rum, kök, garage och måttangivelser.
Skapa konto

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Ah dörren i det sneda hörnet är inte med på fasadvyn, det förklarar saken, sen blir det ett bryt i innerhörnet också :) då kommer allt se sjukt mycket bättre ut! :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stickan56
Jag skulle sätta in en garageport med mindre bredd för att kunna utnyttja högra väggens utrymme bättre för skåp, hyllor etc. Alternativt flytta den maximalt till vänster om det räcker.

Stickan

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske jag missförstår stilen, eller det kanske skulle göra rummen innanför för mörka, men skulle man inte kunna ha en veranda från tornet och ut till vänster? Mer utrymme för snickarglädje och kanske tydligare farstukvist

Staffans2000
Hur går det?

Nu är det äntligen dags för en uppdatering! Nu är ritningarna klara för bygglovsansökan och nu följer lite fasader och planlösningar!

Lite "putsande" är kvar på fasaderna, lite brädor som skall ha andra bredder m.m. för att få till stilen till 100% (enligt min arkitekt som förstår sig på detta bättre). Även snickarglädje etc. är väl än så länge mest illustrativt.

Fasad mot "vägen":
Arkitektonisk ritning av en stor villa med torn och snickarglädje, vänt mot en väg.
Skapa konto

Från ena sidan:
Arkitektritning av ett tvåvåningshus med torn och snickarglädje i planeringsstadiet.
Skapa konto

Mot baksida/trädgård:
Arkitektritning av ett traditionellt hus med snickarglädje och detaljerade fasader.
Skapa konto

Planlösning nedre plan:
Arkitektritning av entreplan till hus med märkta dimensioner, rum och möbler, inklusive garage.
Skapa konto

Planlösning vån 2:
Arkitektritning över planlösning för övervåning i ett hus med flera sovrum och spiraltrappa.
Skapa konto

....sedan finns det en rejäl källare under allt också! :)

Skall också bygga ett uthus som detalplanen medger och vill då göra det i samma stil. Lite komplicerat blev planlösningen då jag gärna vill få ingången på kortsidan för att kunna placera huset på tomten som jag vill. Som det är nu är kanske fönster och dörr för "tätt" placerade? Tanken är att få till en farstukvist i samma stil som huset på detta uthus också, även om det inte är med på ritningen.

Fasader:
Arkitektritningar av ett hus med fyra fasadvyer inklusive snickarglädje och måttsättning.
Skapa konto

Planlösning:

Arkitektritningar med planlösningar för överplan och entréplan i en byggnad, inkluderar mått och markeringar.
Skapa konto

Hade såklart varit trevligt med lite färg på fasaderna, men får se om jag kan få till det i någon uppdatering framöver.

Känner mig nöjd, men tar väldigt gärna emot feedback, kritik och frågor, än så länge går ju saker att ändra! :)

Ska försöka bättre mig med uppdateringar framöver, men det har varit fullt upp med annat. Måste ändå säga att själva "grundformen" på huset till stor del är baserad på ett förslag från en användare härifrån!

• Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 48 till
  • Laddar…
Det kommer bli riktigt bra (y)

Fint, men varför ingen WC eller badrum på övervåningen?

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fint, men varför ingen WC eller badrum på övervåningen?
Oj, borde förklarat det. Det är tanken såklart, men det är inritad på planlösningen jag laddade upp.
Det och planlösningen för sovrummet ovanför garaget kan/ska ändras lite.

Fantastisk ide! ska bli riktigt kul att följa, Gillar stilen skarpt:)

Riktigt stiligt! Blir spännande att följa :)

K
Vilket fantastiskt hus!

/Krille

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.