258 440 läst ·
341 svar
258k läst
341 svar
Nybygge: Trähus i äldre stil med torn, gigantisk källare och 4m högt garage!
Ett av de roligare och finare husbyggena på länge! Ska bli väldigt kul att följa bygget!
Frågor:
Får du igenom tornet? I de flesta kommuner kräver de att tornet inte få vara högre än högsta nockhöjden.
Tex där jag bor, tyvärr för min del...
Måste du ha garage? Räcker inte en parkeringsplats? Eller en solskyddande carport i rätt stil?
För bilen, om den är i plåt är det bättre att ha den utomhus på vintern.
Frågor:
Får du igenom tornet? I de flesta kommuner kräver de att tornet inte få vara högre än högsta nockhöjden.
Tex där jag bor, tyvärr för min del...
Måste du ha garage? Räcker inte en parkeringsplats? Eller en solskyddande carport i rätt stil?
För bilen, om den är i plåt är det bättre att ha den utomhus på vintern.
Dusch och toalett i mitten av vardagsrummet tror jag är en mindre bra lösning om inte väggarna är extremt bra ljudisolerade.
Köket tycker jag ser ut att ha få arbetsytor, men ni kanske vill ha det så.
Blir det fasta garderober i sovrummen eller lösa stommar? Garderobsväggar tycker jag passar huset bättre än lösa stommar.
Spännande bygge!
Köket tycker jag ser ut att ha få arbetsytor, men ni kanske vill ha det så.
Blir det fasta garderober i sovrummen eller lösa stommar? Garderobsväggar tycker jag passar huset bättre än lösa stommar.
Spännande bygge!
Spännande projekt!
Jag är intresserad av att veta vilka bygglovsdjävulskap kommunen kommer att försöka att hitta på utrustade med sin tolkningsfrihet av PBL och en brinnande passion att förstöra allt som är annorlunda och nytänkande.
Jag är intresserad av att veta vilka bygglovsdjävulskap kommunen kommer att försöka att hitta på utrustade med sin tolkningsfrihet av PBL och en brinnande passion att förstöra allt som är annorlunda och nytänkande.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Javisst är det trist!e97aer skrev:
Jag vet inte detaljerna, har bara hört rykten om varför slottet jämnades med marken.
Men här är förskolan. Och det är förresten inte bara förskola utan låg- och mellanstadium också.
Drivs med montessoripedagogik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha mer detaljer kan du väl skicka ett PM!
Lyckliga barn med den utsikten. Ser inte förskräckligt ut!KnockOnWood skrev:
Hej,Johan Arkitekten Engström skrev:
Ser riktigt fint ut! Kul att följa skissarbetet och se hur du utvecklats tillsammans med din ritning! Planlösning i plan 2 passar stilmässigt väldigt fint med huset. I plan 1 ser jag inget av husets karaktär avspegla sig. Lite villa-aktigt. Kanske rummen ska markeras något? Inte så mycket "öppen plan", om du förstår hur jag menar?
Keep up the good work!
Jag förstår nu, efter att ha fått info och läst på om stilen (hade ingen aning om detta när jag började) precis vad du menar gällande planlösningen på entreplanet....nä den följer inte stilen och jag har egentligen inte ens haft den ambitionen utan på insidan har jag mer satt det funktionella i fokus och helt enkelt (än så länge iaf, det kan möjligen komma att ändras) bestämmt mig för att försöka vara stilen så trogen som möjligt på utsidan men inte lägga fokus på tidstypisk inredning och layout.
MVH
Se tidigare inlägg, men jag väl inte helt bestämmt mig, redan planlösningen på nedervåningen frångår ju stilen, men jag får nog försöka ta lite hjälp och se om man kan få till något som både uppfyller mina krav på "modern funktion" på ex. kök och som ändå tar tillvara på takhöjder och gör att man känner lite anknytning till stilen på utsidan... kanske kan man ha en "tidstypisk" matsalsdel, men ändå ett toppmodernt kök, eller blir det knepigt?FG skrev:
Fräckt hus, kommer bli intressant att följa!
Hur har du tänkt med interiören, ska den vara tidsenlig med stuckaturer och grejer eller blir det av modernare slag?
Hade jag byggt den här typen av hus hade jag definitivt byggt ett stort kallskafferi som man kan gå in i. Eventuellt också serveringsgång och "platsbyggda/inbyggda" garderober som man gjorde förr.
Gången mellan garaget och "husdelen" är väl tänkt lite som kallskafferiet, även om det inte blir ett riktigt klassiskt kallskafferi.
(svarar lite fler gällande just garageportarna)Johannes Carlsson skrev:
Helt klart kommer det att läggas mer tid/design på portarna än hur de ser ut jämfört med på ritningen.... minns jag rätt så är de lite mörkare på ritningen än övriga huset....så dessa sticker förhoppningsvis ut mer på "ritningen" än vad de kommer att göra i verkligheten. Men givetvis är de en liten "kompromiss" som gör det hela svårare rent utseendemässigt.
Nu är tanken snickrade portar som fälls utåt åt varsin sida (precis som dörrblad), det är kanske inte helt optimalt när man skall köra in (då man behöver stå en bit ifrån när de öppnas och stängs och även när de är öppna tar de plats, men en sådan lösning gör att man iaf kan ha riktiga snickrade portar och t.o.m. fönster om man kan få till en sådan lösning som faktiskt gör att det ser bättre ut (är lite tveksam, men här får man nog ta fram flera skisser/förslag) innan man helt bestämmer sig.
Att garagedelen är lite inskjuten är nog det som faktiskt gör att den inte kommer att bli så framträdande i verkligeheten (hoppas jag iaf) då detta hus ligger på en återvändsgata (garagedelen längst in) så blir den naturliga "entren"/inträdet till huset från vägen där man ser huset lite snett framifrån och då kommer hela garagedelen att vara "gömd" bakom tornet ända till dess att man kommer helt nära.
Att förhandla med kommunen om att göra ett så stort avsteg från detaljplanen som det skulle innebära att ha garaget fristående har jag tyvärr inte ens bedömt vara lönt...
Tack för bra feedback (gäller väl alla mina svar här)!Martin_B skrev:
Svarade delvis lite tidigare ang. planlösningen och kan väl bara tillägga att en bidragande orsakt till att det ser ut som det gör är ju just att det har varit förbaskat svårt att få ihop planlösningen på nedervåningen och få tillräckligt många kvm till de funktioner jag måste (pga externa krav) ha och de jag själv vill ha där. Hade gillat en pampigare hall/entree, men det har varit svårt att få kvadratmetrarna att räcka till samt att något jag verkligen har prioriterat har också varit att ha bra garderobsmöjligheter osv i hallen också.
Öppen spis finns (såg att någon missat detta) som ligger i hörnet mellan vardagsrum och matsalsdel, tanken är att kunna njuta av den både när man myser i soffan eller äter en god middag en mörk kall vinterdag!
Gällande takhöjder så är det 2.9 på bv och 2.7 på övervåningen. Skicka ett pm med kontaktinfo så mailar jag gärna sektioner och övriga ritningar.
Källaren har väl lite olika funktioner, lagerutrymme, plats för mig att jobba med olika projekt, någon större samlingslokal samt även _rejält_ tilltagna utrymmen för teknikinstallationer, el/värme/vvs etc. Jag har mycket ideer här om smarta lösningar så där vill jag kunna ha möjlighet för expansion, ex. om man vill ha ett litet batterilager för att jämna ut strömförsörjning och klara viss nödförsörjning vid elavbrott... bara för att nämna en sak.
Hej, finns inget enkelt svar här, men kolla gärna i min andra tråd (länkas i första inlägget), men lite kortfattat kan man väl beskriva att de som hittils varit involverade är;stjärnarkitekten skrev:
En första skiss baserat på mina önskemål från en arkitekt där jag inte riktigt kände att det "föll på plats", även om de inte var "helt av banan" (som en annan arkitekt där jag fick betala en hel del för något som åkte direkt i papperskorgen).
Därefter tog hjälten "gammelnörden" på detta forum och vände och vred lite på dessa ritningar och det var väl då jag kände att "nu faller det på plats". Jag kommer att vara honom evigt tacksam!
Sedan har en vän till mig gjort själva ritningarna och kommit med oändligt mycket stöd och råd.
Dessutom fick jag tipps om en arktitekt/byrå som hade djup kunskap om denna stil och jobbat mycket med denna och han har fått vara lite av mentor/bollplank med fokus på att se till att slutresultatet är stilrent och verkligen kommer att se ut som en sekelskiftesvilla (iof med ihopbyggt garage). Även denna hjälp har varit kritisk såklart och här kommer jag nog att behöva ta mer hjälp när det blir dags för att få alla detaljer på plats.
Vill någon ha kontaktinfo så skicka ett pm.
Just detta har jag funderat på en del, när jag har tittat på ritningarna. Tittar man på exteriören, så ser det enormt ut, och man kan tro att bara bottenplan är sådär 200 m2, men sedan när man tittar på planlösningarna så blir man nästan chockad av att "så lite" får plats. Mindre än normalvillan känns det som. Garaget tar förvisso upp stor plats, men det känns ändå som att interiören borde vara betydligt större.S skyisthelimit skrev:
Själva bostaden är ca. 10x11,5 m (plus några decimeter för mellanvägg mellan bostad och garage), och det är därmed ganska litet. Tittar man på fasadritningarna så ser det nästan dubbelt så stort ut kan man tänka.
Är fönstren väldigt små och att exteriören därför ger sken av att huset är så jättestort?
Får knappt ihop det
Fasen vad synd på garaget av utrymmesskäl just när det är såpass få kvm att leka med i bostadsdelen
Men otroligt snyggt är det ju. Och övervåningen kommer ju vara ganska så rejäl, så ni tar igen en del boyta där ju.
Intressant, jag hade som sagt tänkt mig två dörrpar som öppnas mer som vanliga dörrar och det kräver ju en del fritt utrymme utanför. Kanske skulle man kunna få till något baserat på det du beskriver, som vecklas ihop mot ena eller andra sidan.... min oro här är väl att det kommer att ta upp för mycket plats i "hopfällt" läge då jag redan nu känner att jag fått kompromissa lite med öppningens bredd.K klas32 skrev:
Kan hålla med andra i tråden. Portarna upplever jag som enorma.S skyisthelimit skrev:(svarar lite fler gällande just garageportarna)
Helt klart kommer det att läggas mer tid/design på portarna än hur de ser ut jämfört med på ritningen.... minns jag rätt så är de lite mörkare på ritningen än övriga huset....så dessa sticker förhoppningsvis ut mer på "ritningen" än vad de kommer att göra i verkligheten. Men givetvis är de en liten "kompromiss" som gör det hela svårare rent utseendemässigt.
Normalt på den här typen av byggnader försöker man framhäva huvudingången. Det är som ska vara i fokus och där man naturligt söker sig till med ögat. Men garageportarna får på detta bygge huvudingången att se ut som en simpel köksingång.
Vet inte riktigt vad man kan göra om de måste vara just på den platsen vilket jag tror du har bestämt att de ska.
Dels hade jag nog inte gjort portarna så höga. Minskar dominansen direkt. En personbil behöver inte mycket till höjd för att köras in, de där ser dimensionerade ut efter en högbyggd skåpbil.
Sen kunde man kanske "fuskat" och gjort porten i samma panel som väggarna samt monterat på ett blindfönster. Blindfönster var på den här tiden ett mycket vanligt grepp för att nå symmetrier och harmonier där man inte behövde ett fönster.
Här hade jag nog försökt konsulerat en arkitekt kunnig på äldre hus. Bara för maskningsuppdraget.
Tack för bra feedback.... Jo, jag håller nog delvis med om det mindre tornet, men har väl lite valt att lägga de tankarna åt sidan så länge. Det och lite andra detaljer var väl sådant som jag helt enkelt kände att någonstans måste jag dra gränsen för hur mycket tid, energi och pengar jag skall lägga på detta projekt när jag ännu inte hur kommunen ställer sig till det.Staffan2000 skrev:
Nu börjar det verkligen likna något!
Det stora tornet är nu riktigt ståtligt! Men det lilla ser "satt" ut, med sitt relativt platta tak. Hade jag suttit med ritstiftet hade det blivit betydligt vassare, samt utsmyckat med några "krusiduller". För att det skall efterlikna ett gammalt hus, byggt av en man med medel, behövs det en balkong. Jag har nog aldrig sett ett så här ståtligt hus utan balkong. Den skulle dessutom bryta av en av de relativt kala väggarna.
Några eldstäder ser jag heller inte. En kakelugn skulle suttit som en smäck. Dessutom är det bra att ha en reservuppvärmningskälla när det inträffar, som aldrig kan inträffa.
Det gläder mig att det finns folk med lite "klöver över" som också har fantasin i behåll, som skapar praktfulla byggnader istället för att slänga bort kulorna på de vanliga skrytprylarna.
På det hela taget blir det en magnifik kåk.
Staffan
Allt skall följa detalplan (2vån + vind) och jag har lagt många mandagar på att läsa både dommar och PBL m.m. för att säkerställa sig att projektet i sin helhet inkl. tornet skall kunna "gå igenom", men tyvärr har det varit väldigt, väldigt svårt att få några som helst klara och raka besked innan jag lämnat in ansökan.
Mina första enkla skisser och förslag var kommunen ganska snabba med att förkasta av olika anledningar och när jag till slut "motbevisade dem" gällande deras argument köpte de förvisso detta, men var då snabba med att säga att de inte skulle godkänna detta pga. den generella paragraf som finns om att byggnader skall vara "estetiskt tilltalande" och ej "störa landskapsbilden" (osv).
Visst var de skisserna skitfula, men där ställde jag mest frågor om principer, men kanske blev de rädda för att det skulle se fördjävligt ut.
Så det har hittils varit riktigt kämpigt och man kunde väl önska att man hade fått lite glada miner istället för frågan "kan du inte välja ett kataloghus istället?" när man pratar med kommunen (jo det är sant!). Snacka om att energi, vilja och entusiasm försvinner av sådana kommentarer. Kul är det då istället att få så mycket possitiv (och konstruktiv!) feedback här istället!
Så nu fick jag lägga en del krut på att ta fram "fina" ritningar och förhoppningsvis blir de mer posstivt inställda (har iaf fått EN som sagt att det ser trevligt ut) och när man känner om detta kommer att gå vägen (räknar väl med att få komplettera en del ändå) så får jag ta en ytterligare funderare om bakre tornet och kanske någon mer detalj. Om de står fast vid att de tänker stoppa det för att det ser estetiskt fullt ut så får man väl driva det till MÖD, men det kommer ju att ta några år då känns det onödigt att lägga pengar på att få de sista detaljerna på plats.
Nåväl, det blev visst en lång utläggning om bygglov och kommun.... men jo, det finns en eldstad, nära vardsrum/matsal, se tidigare inlägg.
Låter som du har lite ideer kring tornet och vill du så skulle jag såklart bli jätteglad för att se hur du tänker! Än så länge är inget spikat, varken bokstavligt eller bildligt! Kan inte utlova något fett arvode, men du kan få komma och rista in ditt namn i en takbjälke om det blir bra! ;-)
....och jo, jag kör gärna runt i en rostig saab för att kunna bygga något vackert som förhoppningsvis kommer att leva längre än mig.