52 787 läst ·
110 svar
53k läst
110 svar
Nybygge - Tomtgräns
Tror du kommer ångra en lösning med dubbla häckar. Värdet i investeringen avgörs knappast av några kvadrat tomt utan snarare av hur det är utfört. Hade jag tittat på hus med dubbla häckar hade i alla fall jag undrat vilken grannfejd jag skulle riskera att ärva om jag köpte det huset.
Som sagt, även ni har ett intresse av nivån på er tomt som den är idag och det kan vara bra att ha en något ödmjuk inställning och något att ge efter på när ni kontaktar E/brf. Tänk på att varken ni eller vi egentligen vet om något är fel eller i så fall vad som är fel. Det är (i alla fall teoretiskt) möjligt att det är er tomt som ligger för högt visavi marklovet och som ska sänkas för allt ska bli rätt. Om alternativet för att bli av med slänten är att hela er tomt sänks kanske det plötsligt känns som en bra lösning med häck på släntkrön. Häck är heller inte gratis så får ni det löst är det bara att vara tacksam, ni hade ju inte så mycket pengar över.
Det är första gången ni bor i hus, det är svårt att ha koll på allt, och byggprocessen i sig är lite snårig, men från vad som står här är det fortfarande inte uppenbart att någon gjort något fel och minst energikrävande väg framåt lär vara en pragmatisk lösning.
Som sagt, även ni har ett intresse av nivån på er tomt som den är idag och det kan vara bra att ha en något ödmjuk inställning och något att ge efter på när ni kontaktar E/brf. Tänk på att varken ni eller vi egentligen vet om något är fel eller i så fall vad som är fel. Det är (i alla fall teoretiskt) möjligt att det är er tomt som ligger för högt visavi marklovet och som ska sänkas för allt ska bli rätt. Om alternativet för att bli av med slänten är att hela er tomt sänks kanske det plötsligt känns som en bra lösning med häck på släntkrön. Häck är heller inte gratis så får ni det löst är det bara att vara tacksam, ni hade ju inte så mycket pengar över.
Det är första gången ni bor i hus, det är svårt att ha koll på allt, och byggprocessen i sig är lite snårig, men från vad som står här är det fortfarande inte uppenbart att någon gjort något fel och minst energikrävande väg framåt lär vara en pragmatisk lösning.
Nomis90 skrev:
Hej Jesca, som du kan se på bilderna tagna per dagens datum, så är BRF husen färdiga.
Visst pågår där arbeten i området, men inget som berör BRF:en. Vi vill givetvis avsluta detta i snabbast möjliga mån, men även utnyttja maximalt av vår livsinvestering för att få ro. Det känns som om att vi bör försöka få slänten flyttad till 50/50 från markröret sett, och sen plantera häcken på gränsen. Skulle detta inte gå an, så försöker vi att plana tomten ytterligare i högst möjliga mån, och sen sätta häck uppe på slänten. Det blir grannarna visuella syn som blir lidande att se två häckar, medans vi bara ser en! Uppskattar ditt svar, det enda vi vill är att gräva ner stridsyxan och sätta igång processen så att vi får grönska till sommaren för knoddens skull.
Ytterligare information som kompletterar min tidigare post. Fick alla kartor&planeringar ifrån kommunen, skulle ni vilja hjälpa mig att reda ut informationen som presenteras?Nomis90 skrev:
Bilder per 2019-02-28 (som spoiler)
Notering: som man kan jämföra med tidigare Bild 2. i inläggets ursprung så har grannhäcken förflyttats närmre tomtgränsen,
och slänten blivit forcerad in på vår tomt utav Trivselhus.
Från inläggets ursprung:[bild]
Bildsamling (2019-02-28) -[bild] [bild] [bild] [bild] [bild][bild] [bild] [bild]
Personen på kommunen skrev även:
1 = Vår tomt
2 = Granntomt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut Jesca, vi kommer att ha en ödmjuk inställning till det hela, vi vill bara att det skall lösas och undvika framtida problem för oss, eventuellt någon annan köpare ifall vi säljer. Vi har tagit höjd för vad en helt anlagd trädgård skulle kosta, det var mer att frågan om tomtgränsen väcktes och det är utanför vår budget. Våra tankar och diskussioner kommer säkerligen härleda oss till att införskaffa lite mer jord för att få till en liten del till av slänten, sen så gräs, och senare plantera häck. Givetvis skall vi samtala med BRF:en om en gemensam häck, men vi tar inget förgivet. Jag har laddat upp nybyggnadskartor som jag fick utav kommunen som du gärna får slänga ett öga på. Stort tack!J Jesca skrev:Tror du kommer ångra en lösning med dubbla häckar. Värdet i investeringen avgörs knappast av några kvadrat tomt utan snarare av hur det är utfört. Hade jag tittat på hus med dubbla häckar hade i alla fall jag undrat vilken grannfejd jag skulle riskera att ärva om jag köpte det huset.
Som sagt, även ni har ett intresse av nivån på er tomt som den är idag och det kan vara bra att ha en något ödmjuk inställning och något att ge efter på när ni kontaktar E/brf. Tänk på att varken ni eller vi egentligen vet om något är fel eller i så fall vad som är fel. Det är (i alla fall teoretiskt) möjligt att det är er tomt som ligger för högt visavi marklovet och som ska sänkas för allt ska bli rätt. Om alternativet för att bli av med slänten är att hela er tomt sänks kanske det plötsligt känns som en bra lösning med häck på släntkrön. Häck är heller inte gratis så får ni det löst är det bara att vara tacksam, ni hade ju inte så mycket pengar över.
Det är första gången ni bor i hus, det är svårt att ha koll på allt, och byggprocessen i sig är lite snårig, men från vad som står här är det fortfarande inte uppenbart att någon gjort något fel och minst energikrävande väg framåt lär vara en pragmatisk lösning.
På gångbanan utanför tomterna står höjderna. På grannens tomt (2) varierar de från 9,6m till 10,4 m och på TS tomt (1) ligger de runt 10,4.
Det gör det ju tydligare att grannen anpassade tomthöjden för att få en plan tomt som ansluter till GC-banan vid hans infart.
Att Trivselhus gräver in på er tomt för att få ditt en slänt är absolut inte rätt och borde egentligen polisanmälas (om det skulle leda till något)
Men dina bilder bevisar i alla fall att det är de som ändrade höjden kan jag tycka. Kräv att de tar hand om höjdskillnaden på grannens tomt (L-stöd eller annan mur, eller stabil slänt på grannens tomt. Det går bra att bråka ordentligt eftersom det i nuläget troligtvis är Trivselhus som tar hand om BRF föreningen. Dvs, du bråkar inte med dina grannar.
Men vad du än gör, gör det så snart som möjligt. Tiden jobbar i din nackdel
Det gör det ju tydligare att grannen anpassade tomthöjden för att få en plan tomt som ansluter till GC-banan vid hans infart.
Att Trivselhus gräver in på er tomt för att få ditt en slänt är absolut inte rätt och borde egentligen polisanmälas (om det skulle leda till något)
Men dina bilder bevisar i alla fall att det är de som ändrade höjden kan jag tycka. Kräv att de tar hand om höjdskillnaden på grannens tomt (L-stöd eller annan mur, eller stabil slänt på grannens tomt. Det går bra att bråka ordentligt eftersom det i nuläget troligtvis är Trivselhus som tar hand om BRF föreningen. Dvs, du bråkar inte med dina grannar.
Men vad du än gör, gör det så snart som möjligt. Tiden jobbar i din nackdel
Tack så mycket harry73, ditt engagemang är väldigt glädjande! Skulle du kunna vara väldigt snäll att hjälpa mig formulera detta som jag kan använda i ett mail vänt mot Trivselhus. Juridiska termer, eller påståenden är inte min styrka, är alldeles för snäll i min ton till vardags.harry73 skrev:
På gångbanan utanför tomterna står höjderna. På grannens tomt (2) varierar de från 9,6m till 10,4 m och på TS tomt (1) ligger de runt 10,4.
Det gör det ju tydligare att grannen anpassade tomthöjden för att få en plan tomt som ansluter till GC-banan vid hans infart.
Att Trivselhus gräver in på er tomt för att få ditt en slänt är absolut inte rätt och borde egentligen polisanmälas (om det skulle leda till något)
Men dina bilder bevisar i alla fall att det är de som ändrade höjden kan jag tycka. Kräv att de tar hand om höjdskillnaden på grannens tomt (L-stöd eller annan mur, eller stabil slänt på grannens tomt. Det går bra att bråka ordentligt eftersom det i nuläget troligtvis är Trivselhus som tar hand om BRF föreningen. Dvs, du bråkar inte med dina grannar.
Men vad du än gör, gör det så snart som möjligt. Tiden jobbar i din nackdel
Den nybyggnadskartan gav inte så mycket som jag hade hoppats på, det finns ju inga höjder angivna på tomterna utan endast på vägkanten.Nomis90 skrev:
Konstigt att kommunen har accepterat den nybyggnadskartan utan höjder på marken på tomterna. Dessutom saknas höjder för VA-anslutningen.
Verkar inte den rekomenderade höjden på grannens hus vara högre än TS?
Det är all information kommunen kunde delge. Men hoppas givetvis att det kan hjälpa mig att vända frågan mot Trivselhus om att skapa en ordentlig tomtgräns för att förhindra framtida problem.N NoOne2k skrev:
Jag skulle inte börja skriva allt för juridiskt i en första brev, och brevet ska absolut inte vara för långt, men vara kort och tydligt.Nomis90 skrev:
Sedan är det viktigt att veta vem man ska skriva till. Själva intrånget gjordes av av trivselhus anlitad markentreprenör, men arbeten utfördes i uppdrag av fastighetsägaren, troligtvis brf-föreningen.
Jag skulle skriva brevet till brf och trivselhus.
Vad sägs om:
Hej,
När ni utförde markarbeten på fastighet X:XX sänkte ni marknivån på fastigheten (ca 0,5 närmast gränsen med min fastighet).
En del av dessa markarbeten utfördes på min fastighet, så att slänten delvis ligger på min fastighet.
Jag har varken bett om dessa markarbeten, godkänd de, eller ens blivit tillfrågad. Om ni anser att grannfastigheten ska grävas ner för att få en hel plan trädgård, får ni se till att ta hand om höjdskillnaden på den egna fastigheten.
Jag förväntar mig att ni återställer höjden på min tomt till den innan ni grävde slänten.
Med vänlig hälsning
Xxx
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
*godkänt dem
Därtill skulle jag stryka spekulationen om varför de sänkt marknivån, utan bara konstatera att så skett och begära att de tar hand om sin egen avsläntning.
Därtill skulle jag stryka spekulationen om varför de sänkt marknivån, utan bara konstatera att så skett och begära att de tar hand om sin egen avsläntning.
Både de och dem är plural.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
De är subjektsformen och dem objektsformen. Komplicerade saker som ackusativ- och dativformer lade vi ner i svenskan redan på 1500-talet, med vissa både riksspråkiga och dialektala undantag.
Uppdatering:
Jag och min Sambo har nu skrivit ett skriftligt klagomål till Trivselhus via mail. Vi kommer att kräva att Trivselhus på ett fackmannamässigt sätt upprättar en tomtgräns i form utav en stödmur, eller att hela slänten förflyttas in på granntomten (tomt 52). Vi inväntar ett svar ifrån Trivselhus, skulle det inte ske inom skälig tid, kommer vi att föra detta vidare. Jag håller tråden uppdaterad angående ärendestatusen.
Stort tack!
Jag och min Sambo har nu skrivit ett skriftligt klagomål till Trivselhus via mail. Vi kommer att kräva att Trivselhus på ett fackmannamässigt sätt upprättar en tomtgräns i form utav en stödmur, eller att hela slänten förflyttas in på granntomten (tomt 52). Vi inväntar ett svar ifrån Trivselhus, skulle det inte ske inom skälig tid, kommer vi att föra detta vidare. Jag håller tråden uppdaterad angående ärendestatusen.
Stort tack!
Du bör kanske kräva att hela deras höjdförändring tas på den fastigheten. Den bit du har höjt tomten med kan du inte kräva att de tar hand om.