Hej,

Byggde för 6 år sedan ett stenhus i Y-tong.
1,5 plans hus.

Efter ca 2,5 år så åtgärdades sprickor där sten mäter innerväggar pga rörelse vilket jag förstår är helt normalt, men nu efter 6 år fortsätter det att spricka rätt ordentligt.

Är detta normalt?
Hur fixar man detta? Finns i flera rum, speciellt på ovanvåningen och där yttervägg (Sten) möter innervägg.

Slipa? Spackla? Måla där sprickorna är?
Segt att måla om flera rum pga bara detta och vi har kvar gamla färgen.

Vänligen.
 
C Carlsson1986 skrev:
Hej,

Byggde för 6 år sedan ett stenhus i Y-tong.
1,5 plans hus.

Efter ca 2,5 år så åtgärdades sprickor där sten mäter innerväggar pga rörelse vilket jag förstår är helt normalt, men nu efter 6 år fortsätter det att spricka rätt ordentligt.

Är detta normalt?
Hur fixar man detta? Finns i flera rum, speciellt på ovanvåningen och där yttervägg (Sten) möter innervägg.

Slipa? Spackla? Måla där sprickorna är?
Segt att måla om flera rum pga bara detta och vi har kvar gamla färgen.

Vänligen.
 
  • Sprickor i väggfärg i ett hörn av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i ett hörn på en innervägg med avflagande färg, som indikerar potentiella strukturella problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hur är det utfört på insidan är det bara ett tunt lager puts?
 
Hej,

Det är en ny jättehård gipsskiva som man skall kunna skruva direkt i med träskruv och varje skruv skall klara 40kg, minns inte exakt vad den heter. Hjälper det?

Men det var ett helvete att såga i den sa byggarna.

Vänligen
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
C Carlsson1986 skrev:
Hej,

Det är en ny jättehård gipsskiva som man skall kunna skruva direkt i med träskruv och varje skruv skall klara 40kg, minns inte exakt vad den heter. Hjälper det?

Men det var ett helvete att såga i den sa byggarna.

Vänligen
Habito heter skivan!
 
J
Det är rörelserna som drar sönder gipsskivan, det enda ni kan göra är att skrapa och spackla och sedan friskära dom olika materialen i innerhörnet där ni lägger en fog som målas in i väggfärgen..
 
J Jansson69 skrev:
Det är rörelserna som drar sönder gipsskivan, det enda ni kan göra är att skrapa och spackla och sedan friskära dom olika materialen i innerhörnet där ni lägger en fog som målas in i väggfärgen..
Tack!

Är det troligt att det kommer fortsätta spricka mer framöver eller rimligt att det bör sluta?
Ändå 6 år sedan huset stod färdigt tänker jag.
 
D
C Carlsson1986 skrev:
Tack!

Är det troligt att det kommer fortsätta spricka mer framöver eller rimligt att det bör sluta?
Ändå 6 år sedan huset stod färdigt tänker jag.
Jag uppfattar det som att dina skivor är så styva att de inte kan hantera smårörelser. Kan nog bli fler sprickor men troligen har det värsta skett.
 
J
C Carlsson1986 skrev:
Tack!

Är det troligt att det kommer fortsätta spricka mer framöver eller rimligt att det bör sluta?
Ändå 6 år sedan huset stod färdigt tänker jag.
Du kommer alltid att ha rörelser mellan olika material, så är det utsatta ställen innerhörn så får man friskära i innerhörnet och mjukfoga innan målning så att inte dom olika materialen kan påverka varandra..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.