Hej,
Byggde för 6 år sedan ett stenhus i Y-tong.
1,5 plans hus.
Efter ca 2,5 år så åtgärdades sprickor där sten mäter innerväggar pga rörelse vilket jag förstår är helt normalt, men nu efter 6 år fortsätter det att spricka rätt ordentligt.
Är detta normalt?
Hur fixar man detta? Finns i flera rum, speciellt på ovanvåningen och där yttervägg (Sten) möter innervägg.
Slipa? Spackla? Måla där sprickorna är?
Segt att måla om flera rum pga bara detta och vi har kvar gamla färgen.
Vänligen.
Byggde för 6 år sedan ett stenhus i Y-tong.
1,5 plans hus.
Efter ca 2,5 år så åtgärdades sprickor där sten mäter innerväggar pga rörelse vilket jag förstår är helt normalt, men nu efter 6 år fortsätter det att spricka rätt ordentligt.
Är detta normalt?
Hur fixar man detta? Finns i flera rum, speciellt på ovanvåningen och där yttervägg (Sten) möter innervägg.
Slipa? Spackla? Måla där sprickorna är?
Segt att måla om flera rum pga bara detta och vi har kvar gamla färgen.
Vänligen.
C Carlsson1986 skrev:Hej,
Byggde för 6 år sedan ett stenhus i Y-tong.
1,5 plans hus.
Efter ca 2,5 år så åtgärdades sprickor där sten mäter innerväggar pga rörelse vilket jag förstår är helt normalt, men nu efter 6 år fortsätter det att spricka rätt ordentligt.
Är detta normalt?
Hur fixar man detta? Finns i flera rum, speciellt på ovanvåningen och där yttervägg (Sten) möter innervägg.
Slipa? Spackla? Måla där sprickorna är?
Segt att måla om flera rum pga bara detta och vi har kvar gamla färgen.
Vänligen.
Hej,
Det är en ny jättehård gipsskiva som man skall kunna skruva direkt i med träskruv och varje skruv skall klara 40kg, minns inte exakt vad den heter. Hjälper det?
Men det var ett helvete att såga i den sa byggarna.
Vänligen
Det är en ny jättehård gipsskiva som man skall kunna skruva direkt i med träskruv och varje skruv skall klara 40kg, minns inte exakt vad den heter. Hjälper det?
Men det var ett helvete att såga i den sa byggarna.
Vänligen
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack!J Jansson69 skrev:
Är det troligt att det kommer fortsätta spricka mer framöver eller rimligt att det bör sluta?
Ändå 6 år sedan huset stod färdigt tänker jag.
Jag uppfattar det som att dina skivor är så styva att de inte kan hantera smårörelser. Kan nog bli fler sprickor men troligen har det värsta skett.C Carlsson1986 skrev:
Du kommer alltid att ha rörelser mellan olika material, så är det utsatta ställen innerhörn så får man friskära i innerhörnet och mjukfoga innan målning så att inte dom olika materialen kan påverka varandra..C Carlsson1986 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

