Byggahus.se

Nybygge garage, vad ångrar du att du inte gjorde?

1. L
    Medlem Nivå 3
    Tänker själv bygga garage nästa år. Satsar mot 8.4 m brett och 2 st portar 2750 breda. Det är drömmen iaf. Invändigt mått blir ca 7.8 meter.

2. R
    Medlem Nivå 4
    Varför inte 3meters port? Det är lagom

3. L
    Medlem Nivå 3
    Ja 3 m kanske är bättre. Då blir det 60-60-60 på varje sida portarna. Kanske är det bästa ändå. Annars svarar jag väl om 2 år här i tråden: "för smala portar"

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det är ju inte helt lätt att svara på.

Ja större garage skulle jag naturligtvis byggt. Det tycker nog nästan alla, oavsett hur stort de gjort det.

Jag förberedde med extra rör mellan hus och garage för framtida nätverk, det har jag inte dragit in någon TP-kabel i än, men det kommer nog bli förr eller senare. Röret går också att använda till någon annan ev svagströmstillämpning, jag använde lite överbliven PEM-slang. Jag hade kanske struntat i detta ifall jag hade varit tvungen att köpa mer slang.

Fasadmätarskåpet sitter på garaget, jag drog även i en N1XV 5g1,5-kabel bort till huset, i samma rör som den grövre matningen till huset gick i. Tanken var att kunna tända släcka belysning eller något. Så småningom blev det en styrning av ström till motorvärmare, se tråd eller annan tråd .

Jag har dragit in vatten och satt avlopp för utslagsback och golvbrunn i garaget (utan kommunens vetskap), men inget av detta ha kopplats in eller börjat nyttjas än. Kanske aldrig sker.
    Vid bilplats har jag bara ett grund golvbrunn med rör som leder ut ev smältvatten utanför garaget, ungefär som att jag skulle låta det rinna ut genom porten istället. Dvs inget oljespill och liknande till kommunens nät.
    Kommuner vill som regel inte se sådana här lösningar, man kan ta hand om vattnet inne i garaget också, låta det rinna ner i någon ränna eller fördjupning, som man sen tömmer. Men vart, häller det utanför garaget eller i avloppet i huset.
    Jag menar bara, det är tillåtet att regn och snö och smuts från motorn rinner av utanför garagedörrarna, men inte inne i garaget. :thinking:
    Naturligtvis tar jag hand om olja, glykol, bromsvätska osv om jag mekar, och åker iväg med till där det ska hamna.

Sen satt jag 3 st fönster och 1 dörr i garaget, det kanske jag ångrar, kunde ha skippat 1 eller 2 fönster och fått mer väggyta. Men iofs så hade byggnaden sett väldigt tråkig ut från utsidan. Jag har satt ganska "låga" fönster högre upp på väggen, så det blir ändå ganska bra på insidan.

Jag kan ångra lite att jag inte orkade bry mig i elplaneringen då jag byggde, utan tänkte att det får bli utanpåliggande. Det medför ju ett det blir bra mycket enklare utförande på elen sen, för att slippa att det sitter fantastiskt mycket kablar på väggarna.

Jag tycker att man gärna ser till att ha belysning i flera steg.
    Något lite som räcker till att ta sig till och från bilen, detta kan gärna vara styrt av rörelsesensor, och vara LED så det tänds snabbt.
    Sen kan man ha en rejäl mekbelysning som gärna kan tändas i lite olika zoner ifall man håller på med olika saker på olika ställen.

Med normal takhöjd (220 -280) så kan ett bra riktvärde vara att ha minst 500 lumen/kvm, och det dubbla är inte så tokigt heller. Men är man 20 år ung, så tycker man 500lumen/kvm är jättebra, men för en 60åring är det ganska dåligt.

För att utföra samma slags finmekaniskt arbete så behöver man dubbelt så många lux för varje 20år man blir äldre.
    Dvs klarar man en uppgift med 200 lux som 20-åring så behöver man 400lux när man är 40 och 800lux när man är 60.

5. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 17
    Ångrar att jag inte körde med takstolar som tillåter förråd på vinden. Fler eluttag, 3 fas i varje hörn och på mitten. Eluttag högt för sladdvinda.

6. Joacimz
    Medlem · Nivå 5
    Slangvindor för både tryckluft och vatten.
    Belysning från sidorna och inte bara uppifrån, blir mörkt annars om man mekar t.ex. bromsar.
    Lift för åtminstone halvhöjd, har du utrymme uppåt ta en fullhäjdslift.
    Luftvärmepump för extra tillskott av värme alt kyla.
    Separat dörr till garaget för att slippa öppna porten varje gång man ska in, blir lätt kallt annars.
    Oljeavskiljare så att man får tvätta bilen och låta snön droppa av. Nu har väl alla kommuner krav på det..
    extra rör för larm, kameraövervakning eller annat som man kommer på att man vile ha.
    Fönster högt upp som släpper in ljus men som man inte kan titta in igenom.

• Laddar…
  7. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    De som byggde mitt tänkte nog inte. Men det var på 60 talet.
    De har byggt ett garage stor nog att ha 2 bilar i men de valde ju att göra en uteplats i ena hörnan så att inne i garaget går ytan som ett L. Så jag får plats med en bil och liten mekarhörna.
    Jag vill riva och mura upp ny yttervägg =)

Men hade jag byggt om mitt från grunden så är det detta som är viktigast.

-Höjden
    -Gjuta så man har saxlyft nersänkt
    -Riktigt bra belysning
    -Tryckluften hade fått bo på vinden med slangar ut lite här och var.
    -Uttag överallt så man slipper förlängninskabel
    -värme

Hade jag bara haft höjden hade jag kunnat ha en liten saxlyft :(

8. S
    Självbyggare Nivå 8
    Mitt garage blir 10 meter på bredden, det tyckte jag kändes lämpligt när jag försökte få en känsla för hur mycket plats man behöver för att kunna ha arbetsbänk/hyllor längs båda sidorna, ha en bil med öppna dörrar i ett porthål och även kunna nyttja det andra utan att bli frustrerad över att det är smalt... Men jag fattar ju att de flesta inte är så dumma att de bygger ett så stort garage! :crysmile:

• Laddar…
  9. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    Större helt klart! 60kvm fyller man ju med lite ATVgrejar å sen är det fullt :(

Som tidigare skrivit, redig takhöjd, tjockt golv och plats för lyft

Fler uttag, har 5st trefasuttag och tog inte lång stund innan jag insåg att minst ett till hade varit trevligare :seenoevil:

10. P
    Medlem Nivå 10
    Öppningsbara fönster. Så man kan vädra ur enklare

• Laddar…
  11. P
    Medlem Nivå 7
    Byggde 2015 ett garage på 8x12 meter.
    Önskar idag att jag gjorde en del annorlunda. Jag har ett bra garage som fyller syftet med toalett, loft och gästrum. Men det jag ångrar mest är att jag använde saxtakstolar och inte höjde vägglivet och körde med takstolar för förråd/lägenhet på ovanvåningen. Jag saknar även ett mindre viltslakterie/kylrum.
    Tjockare platta i en viss del så jag kan montera billyft. Placeringen av garaget så jag kunde montera 2 portar istället för 1 stor. Sen självklart storleken, jag kunde bygga hur stort jag ville, tyckte 98kvm skulle räcka, men borde byggt minst 4 meter längre

• Laddar…
  12. H
    Medlem Nivå 3
    Bredden fick jag till (7215mm) tycker jag. Det är enkelt att få in 2 bilar utan att det blir trångt. Men längden blev för dålig (9600mm). Hade jag tagit lite mer så hade jag ju fått in 2 bilar på längden, de hade vart grymt!

13. J
    Medlem Nivå 1
    Jag ställde samma fråga i min kompiskrets.
    Vad jag gjorde som jag annars ångrat är.
    Byggde så stort jag fick. 80m2
    Högt i tak. Så mycket man får lov till.
    Hög och bred motordriven garageport.
    Vattenburen golvvärme.
    Ett golv som är glättat till perfektion. Ytbeläggning med härdare, dammbindare och krympspärr.
    Många lysrör både i hörn och tak.
    Eluttag för framtida maskiner.
    Vad jag borde göra är att ha tryckluft vid arbetsbänken
    Lycka till!!

14. T
    Medlem · Nivå 9
    Definitivt höjden på takstolarna så man kan ha förråd på plan 2. Sen har nog det mesta sagts. Eluttagen i garaget bör säkras av så att max två uttag delar samma säkring.
    Kan bli höga laster stundtals.
    240V Uttag på usidan på varje sida.

15. Stefflo
    Husägare · Nivå 5
    Nu har jag aldrig byggt ett garage och mekar inte heller med bilar så jag har det som var till huset, ett garage från -68. Det betyder att en bil aldrig kan komma in om man inte bara har bilen där men då får man nära på klättra ut genom takluckan och glida över taket ut.
    Jag använder mitt garage som snickarverkstad och till det är det ok men hade gärna haft större.

Det viktigaste, ett stort garage. Belysning inte bara från tak utan även från sidorna. Uttag kan man aldrig få för mycket av och då både 230v och 3-fas.
    Lyft om man nu mekar med bilar men annars ett litet lyftbord nedsänkt i golvet. En ordentlig bänk att jobba på. En dörr från garaget så man slipper öppna porten varje gång.
    Det är nog det viktigaste men prio 1 är större än vad du tänkt dig från början för plats behövs alltid. Både på bredd och på längden.