Nu har jag hunnit testa och logga lite data från anläggningen. Har mätt temp. Rh% och ppm.
Man kan krasst säga att fukten inte är ett problem. Trots att jag sänkte flödet till 0.1l/s och m2 kunde jag inte provocera fram en rejäl höjning av rh%. Även fast jag inte använde spisfläkten eller dylikt vid matlagning. Det de faller på är ppm halten som ligger runt 400 när vi är borta och runt 800ppm när vi är hemma. Kommer folk på besök stiger det till ca 1100ppm. Så rent krasst skulle jag kunna köra aggregatet på ren ppm styrning och helt skita i rh% styrning.
Men man sparar inte så mycket som man tror. När man sänker flödet i frånluften så sjunker tempen i kanalerna pga av för låg hastighet. Så återvinningen sjunker ner mot 55-60%.
Och då har jag ca 80 värmematta plus 30 lamell. ( kondensmatta).
Så på ren svenska, hur man än vänder sig har man röven bak.... ( vilket jag borde ha kunnat räkna ut tidigare om jag bara tagit mig tid).

😂😂😁😁

Snailman skrev:
Partiklarna i luften laddas med en positiv spänning när de passerar genom filtrets främre del. Partiklarna i luften är nu positivt laddade vilket gör att de dels fastnar vid varandra och blir större och även dras mot en jordad yta. Enkel fysik!...
Hur kommer det sig att de positivt laddade partiklarna inte repellerar (stöter bort) varandra.
Det borde de göra enligt min enkla fysik.
Annars borde ju hela atmosfären bestå av några få stora klumpar av "positivt laddade partiklar". Enkel fysik :p

Snailman skrev:
...
I nästkommande del av filtret sitter ett flertal positivt laddade lameller som stöter bort de positivt laddade partiklarna som fastnar vid de jordade motliggande lamellerna...
Och vart tar dessa partiklar vägen sedan då?

Snailman skrev:
...Hos elfi.se
ESET NOD32 Antivirus-varningsfönster om upptäckt hot, troligen en trojan, på en hemsida, återgivande länk och meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antivirusvarning om potentiellt skadligt innehåll med texten "Hot upptäckt" och "Åtkomsten har blockerats".

Tack för det :thumbdown:

Redigerat:
Tjoa skrev:
Nu har jag hunnit testa och logga lite data från anläggningen. Har mätt temp. Rh% och ppm.
Man kan krasst säga att fukten inte är ett problem. Trots att jag sänkte flödet till 0.1l/s och m2 kunde jag inte provocera fram en rejäl höjning av rh%. Även fast jag inte använde spisfläkten eller dylikt vid matlagning. Det de faller på är ppm halten som ligger runt 400 när vi är borta och runt 800ppm när vi är hemma. Kommer folk på besök stiger det till ca 1100ppm. Så rent krasst skulle jag kunna köra aggregatet på ren ppm styrning och helt skita i rh% styrning.
Men man sparar inte så mycket som man tror. När man sänker flödet i frånluften så sjunker tempen i kanalerna pga av för låg hastighet. Så återvinningen sjunker ner mot 55-60%.
Och då har jag ca 80 värmematta plus 30 lamell. ( kondensmatta).
Så på ren svenska, hur man än vänder sig har man röven bak.... ( vilket jag borde ha kunnat räkna ut tidigare om jag bara tagit mig tid).

��������
Så kan du inte räkna.
Ytterligheten är ju 0 flöde vilket ger 0% i återvinning men samtidigt 0% förlust genom rören.
Dvs även om du "ser/räknar" fram endast 50-60% återvinning på din omsatta luft så blir det en minskad värmeförlust ändå. Med en lägre temp i kanalerna så följer ju en minskad värmeförlust därigenom. Dvs ett högre flöde med 90% återvinning kostar mycket mera än lågt flöde med låg %-återvinning.
En stor vinst med att variera flödet mot behovet är ju minskad EL-förbrukning på fläktarna.
Jag dras med gamla 300 W fläktar utan enkel varvtalsstyrning. Har börjat leta efter EC-alternativ vilket hade gjort det enkelt att bygga ett mycket bättre ventsystem.

Snailman
Som svar om elfi filtret, så när man ska rengöra lamellerna, i vatten med maskindiskmedel har jag för mig, så blir vattnet väldigt svart, så nån sorts funktion verkar det ha.

Jo du har rätt. Jag gick med ec styrda fläktar från 57% till 15% på ett heru 100s ec.51l/s ner till ca 16l/s. Tittar man på heru 100s ec och nu gör jag en grovt överslag då jag inte kan titta på diagrammet över fläktarna i mobilen. Och likställer deras 100w fläktar med % så skulle det motsvara från 118w ner till 32w. Inte så där jättemycket sparat om man lägger in kalkylen med investeringen oxå.
Med andra ord det jag menade var att i det stora hela om man räknar på luftflöden ger det inte så mycket pengar i handen.
Möjligtvis att det skulle vara intressant i stora anläggningar. Men där sitter ju bbr och stoppar lagmässigt på 0.35l/s m2.

Redigerat:
Har testat kylan nu några ggr. Funkar precis som det är tänkt. Recirkulationen gör att det blir bra effekt trots klent batteri och egentligen för låga flöden. Har inte orkat lösa styrningen än utan kör med två vred. Ett till cirka pumpen på kylbatteriet. Och ett till bergvärmepumpens köldbärarpump. Lilla cirka pumpen orkar inte dra borrhålet.
Så mer eller mindre full pull vid start.
Kör ca 112l/s på 146 m2 varav uteluft ca 30l/s nu.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.