Donen sitter där för att utrymmet inte kan användas till något annat. Dörren nyttjar utrymmet under.
Har don som kastar bort till andra änden och sen är det ju omblandande luft med undertemp 2 grader så det kommer blandas fint.
Minimala flöden blir det inte då jag kör recirkulation i huset.

Installation av ventilationssystem på vind med synliga ventilationsrör och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och installationer i ett pågående byggprojekt inomhus.
Skapa konto

Inre struktur av ett hus under byggnation med träbalkar, isoleringsrör och verktyg.
Skapa konto

Vind med trästomme och isolering som visar installation av ventilationsrör och kabeldragning.
Skapa konto

Uppförande av ventilationssystem mellan träbjälkar i ett oavslutat byggloft.
Skapa konto

Ventilationskanaler och en del av ett ventilationsaggregat monterade i ett byggstomme.
Skapa konto

Tjoa skrev:
Systemet har möjlighet till återcirkulation för att få bra effekt på kyla samt för att kunna köras mot rh% i huset istället för att följa bbr:s 0.35l/s m2. Så med lite tur bör man kunna komma ner på nästan ett noll flöde i uteluft.

Frånluften i klädvård är recirkulation.

Systemet är tyst. Dämpare vid rummen är bara mot överhörningen.

Ja1 är joniseringsaggregat. Det är det som gör att jag kan köra recirkulation utan att dofterna följer med runt i huset.
Det är väl inte bara RH som är anledningen till ventilation. Du har koldioxid och andra emisioner oxå, textilier, t.ex. en ny soffa från ikea avger emmisioner, tapeter mm. matos, toalettpartiklar,

Snailman
Jag har en del recirkulation på mitt ftx från slutet på 80 talet, har för mig det förbjöds strax efter?

Don nära dörrarna känns inte bra. Höga flöden för att kasta luften genom hela rummet kommer knappast att vara ljudlöst. Ventilation ska ju ta bort CO2, så hög recirkulation med minimal uteluft är väl ingen bra lösning.

Ropia skrev:
Det är väl inte bara RH som är anledningen till ventilation. Du har koldioxid och andra emisioner oxå, textilier, t.ex. en ny soffa från ikea avger emmisioner, tapeter mm. matos, toalettpartiklar,
Det är ju det joniseringen tar hand om.

Snailman skrev:
Jag har en del recirkulation på mitt ftx från slutet på 80 talet, har för mig det förbjöds strax efter?
Nja. man får cirkulera om man håller sig under vissa värden, och undantar wc och endel andra utrymmen.
Men det är inte direkt mainstream att göra så utan normala människor brukar hålla sig i mittenfilen som är enklast med minimalt med jobb.

largab skrev:
Don nära dörrarna känns inte bra. Höga flöden för att kasta luften genom hela rummet kommer knappast att vara ljudlöst. Ventilation ska ju ta bort CO2, så hög recirkulation med minimal uteluft är väl ingen bra lösning.
Ursäkta men vad du känner är ju rätt orelevant när jag vet att det blir bra. Ljudlöst är det. Systemet är driftsatt igår och jag körde 25l/s genom något don bara för att testa.
Hög recirkulation ihop med jonisering kommer funka bra. Sen är det ingen mirakel maskin som trollar bort all co2. men jag kommer att kunna gå ner i uteluftsflöden betydligt mer.
Jag kommer mäta både Rh% och CO2 halt och vid behov öka flödet på aggregatet med en enkel 0-10v signal.

Tar joniseringen bort emissioner också?
Hur fungerar det?

Snailman
Jag har nåt elfi elektrofilter, är det samma som jonisering?

Både ja och nej.
Enklast är att du googlar det än att jag ska göra en längre utläggning här. 😉😊

Snailman skrev:
Jag har nåt elfi elektrofilter, är det samma som jonisering?
Vet inte. Sett lite sådana filter i anläggningar men aldrig hittat någon beskrivning på dem som säger hur de fungerar.

Snailman
Tjoa skrev:
Vet inte. Sett lite sådana filter i anläggningar men aldrig hittat någon beskrivning på dem som säger hur de fungerar.
Partiklarna i luften laddas med en positiv spänning när de passerar genom filtrets främre del. Partiklarna i luften är nu positivt laddade vilket gör att de dels fastnar vid varandra och blir större och även dras mot en jordad yta. Enkel fysik!
I nästkommande del av filtret sitter ett flertal positivt laddade lameller som stöter bort de positivt laddade partiklarna som fastnar vid de jordade motliggande lamellerna. Tack vare ELFI:s filterteknik skapar filtret inget sjunkande tryck i ventilationskanalen och du behöver därför inte tillsätta energislukande och bullriga fläktar för att driva luften genom filtret vilket krävs med traditionella filter.

Hos elfi.se

Nä. Jonisering funkar inte som elektrostatfilter när du beskriver det.
Var nere i huset igår. När jag kom hade bonden kört ut flytgödsel på alla åkrar runt om. Luktade som det brukar göra efter flytgödsel. När jag gick in i huset luktade det ingenting. Bra exempel på hur rätt dimensionerad jonisering fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.