Hej på er!
Ni som hängt på ventilationsforumet känner säkert till mig via mina inlägg.
Nu är det så att jag tänkte bygga mig ett nytt hus och eftersom jag är vrålnörd när det gäller ventilation så har jag tänkt lite....
Men när man sitter och tänker på vad man "behöver" i ventilation till sitt nya hus går det ju lätt i spinn om vad man "absolut" måste ha och vad som egentligen är nödvändigt.
Jag har gjort en liten skiss på vad jag anser vara nödvändigt men skulle uppskatta input på det om jag har glömt något.
Det jag har med hittills i anläggningen är ett kombinerat ftx-frikyla-värmeförflyttare-joniserings system.

Ja jag vet att det kanske är i mesta laget men hur ofta får man chansen att nörda ner sig totalt och sen få lyxen att bo i det?

Så synpunkter mottages tacksamt på saker som kan bli bättre eller eventuella tankevurpor som jag gjort.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=180715&size=full
//
Tjoa
 
Ja jädrar vilken anläggning!
Eftersom den redan är så väl genomarbetad kommer lite tankar om ännu mer överkurs och hårda tankar!

Till att börja med antar jag att det blir modbus-uppkoppling på aggregatet så du kan bevaka ordentligt? ;)

Det är nog smart att gödsla med ljudfällorna som du gjort, jag tycker det ofta snålas för mycket på dom!

Det största problemet ajg ser är injustering, iom att du kommer 3-dubbla flödet vid forcering.
Dels är det stora don för 8 l/s. K-faktor 2,7 ger 9Pa tryckfall? (Åtminstone teoretiskt, praktiskt blir det nog lite High-Chaparral..) I nästa läge blir det, enligt KB:s diagram, härliga 87Pa (-> ljud) om du ska pressa 25l/s i stängda don.
En idé kan ju vara att dra separata stammar med injusteringsspjäll, kanske två don per stam och hyfsat symmetriska system efter delning, så du kan köra extremt låga hastigheter och därigenom öppna donen för minimalt tryckfall vid normaldrift, alternativt att sätta motorspjäll med ljudfälla vid donen (kanske går att sätta ihop två även här?)

Elbatteri i aggregatet? Inte aktuellt att koppla upp ett vätskeburet istället? (När du ändå är all in!)

Det finns trapp i huset, men bara en våning med ventliation?

Marginell detalj, men du borde spara något på tryckfall och smuts (även om du har filter) att lägga återluften efter kylbatteriet? Du kommer knappast köra återluft när du kyler ändå? (kräver isolering till SP2)

Går FF1 endast för forcering vid kyla/återluft och SP2 endast vid återluft? Varför stanna vid manuell styrning av dessa? 1 rumstempgivare i klädvård och 1 kanalgivare i ÖD till klädvård, med styrning:
Ex driftfall om klädkammare >22° & ÖD <21° SP2=öppet & FF1=till, om ÖD >21° SP2=stängt, om kök >22° FF1=till & SV1=öppen (med reservation för bristande styrkunskaper, höftade temperaturer och stavfel)

Elbatteri i aggregatet? Inte aktuellt att koppla upp ett vätskeburet istället?
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
LAnsgar skrev:
Ja jädrar vilken anläggning!
Eftersom den redan är så väl genomarbetad kommer lite tankar om ännu mer överkurs och hårda tankar!

Till att börja med antar jag att det blir modbus-uppkoppling på aggregatet så du kan bevaka ordentligt? ;)

Det är nog smart att gödsla med ljudfällorna som du gjort, jag tycker det ofta snålas för mycket på dom!

Det största problemet ajg ser är injustering, iom att du kommer 3-dubbla flödet vid forcering.
Dels är det stora don för 8 l/s. K-faktor 2,7 ger 9Pa tryckfall? (Åtminstone teoretiskt, praktiskt blir det nog lite High-Chaparral..) I nästa läge blir det, enligt KB:s diagram, härliga 87Pa (-> ljud) om du ska pressa 25l/s i stängda don.
En idé kan ju vara att dra separata stammar med injusteringsspjäll, kanske två don per stam och hyfsat symmetriska system efter delning, så du kan köra extremt låga hastigheter och därigenom öppna donen för minimalt tryckfall vid normaldrift, alternativt att sätta motorspjäll med ljudfälla vid donen (kanske går att sätta ihop två även här?)

Elbatteri i aggregatet? Inte aktuellt att koppla upp ett vätskeburet istället? (När du ändå är all in!)

Det finns trapp i huset, men bara en våning med ventliation?

Marginell detalj, men du borde spara något på tryckfall och smuts (även om du har filter) att lägga återluften efter kylbatteriet? Du kommer knappast köra återluft när du kyler ändå? (kräver isolering till SP2)

Går FF1 endast för forcering vid kyla/återluft och SP2 endast vid återluft? Varför stanna vid manuell styrning av dessa? 1 rumstempgivare i klädvård och 1 kanalgivare i ÖD till klädvård, med styrning:
Ex driftfall om klädkammare >22° & ÖD <21° SP2=öppet & FF1=till, om ÖD >21° SP2=stängt, om kök >22° FF1=till & SV1=öppen (med reservation för bristande styrkunskaper, höftade temperaturer och stavfel)

Elbatteri i aggregatet? Inte aktuellt att koppla upp ett vätskeburet istället?
Nja, Modbuss hoppar jag nog i dagsläget. Någonstans måste man dra en nivå och där gick nog den.
Fast tanken har passerat några ggr så det är inte omöjligt att det blir i senare skede. Jag ska ha ett aggregat i garaget med så tanken att koppla upp båda är frestande.

Nja, skissen säger inte allt. Tanken är att köra runt 15-18liter på fullt öppna don. Återluften kommer gå kontinuerligt för att hålla flödet uppe för joniseringen. De där 8 l/s är ju bara minflöden som jag ska försöka sänka ytterligare och eventuellt köra mot en co2/rh% givare för att sänka uteluftsbehovet maximalt. Men det där måste jag testa mig fram lite manuellt.Det måste kännas bra med.
25l/s på fullt öppna don är egentligen bara vid fullt kylbehov/värmebehov för att orka bära ut kyla och värme från kamin.

Elbatteri i aggregatet kommer inte kopplas in. Med hög återluft räknar jag med att bergvärmepumpen som ska styras av rumstemp ska klara av det.

Det är ett 1.5 plans hus så ventilationen ligger i kattvindarna och lite i golvet.

Jo det är tack vare att jag har återluft som jag kommer orka med att kyla huset.Det lilla heru aggregatet komer ju bara ge en fis i rymden om jag får ner uteluftflödet som jag vill.
Räknat på runt 100w per m2 för att orka kyla sovrummen. Bäst vore kanske 200w men jag har en känsla att det blir ohanterbart i ett hus.

FF-1 är tänkt att gå kontinuerligt och tanken är väl att jag ska försöka styra den mot co2 /rh% med någon sorts 0-10v signal. och på något sätt även kunna sänka hastigheten på LA-1. Det har jag inte löst än och jag funderar på om jag ska styra det manuellt tills jag har klurat ut något bra sätt. Har tittat på någon Regin duc men inte satt mig in i dem än.

Elbatteriet ska inte kopplas in. Och skulle det behövas blir det nog el då jag ogillar vätskebatteri i kalla utrymmen.
Kylan ligger ju med brine så det är ju inte riktigt lika illa.

Tack för bra synpunkter!
Har du mer sunpunkter eller hittar grodor som jag gjort så bara ös på.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
O
Jag bara funderar på varför joniseringen?
 
För att jag kan.😉 Skämt åsido.
För att med den vill jag dra ner uteluft flödet ner mot 0.1l/s m2 och samtidigt hålla en ren luft utan otrevliga doft partiklar. Jonisering ihop med Återcirkulation gör att man kan få en kvalitativt bättre luft inne än ute.
 
O
Aha! Då hänger jag med! Jag blev nyfiken!
 
Jag har ingen praktisk erfarenhet av jonisering. Fungerar det SÅ bra? vad är driftkostnaden på en sådan? (Blev mycket nyfiken på en produkt som i ryggmärgen låter lite för bra för att vara sann..)

Låter ju rimligt med öppna don, men jag skulle fortfarande oroa mig lite för injusteringen. Min gissning är att mycket luft letar sig ut i de första donen och att det inte är så mycket som tar sig bort till de stora sovrummen?

Förstår va du menar med vätskebatterier upp på kalla utrymmen, man märker ju den trsta vägen när det börjar läcka..

Ska du inte ha någon ventilation på andra våningen?

Ser fram emot att få höra hur systemet blir sedan! Både kylan och joniseringen är ju lite out-of-the-box när det handlar om bostadsventilation..
 
LAnsgar skrev:
Jag har ingen praktisk erfarenhet av jonisering. Fungerar det SÅ bra? vad är driftkostnaden på en sådan? (Blev mycket nyfiken på en produkt som i ryggmärgen låter lite för bra för att vara sann..)

Låter ju rimligt med öppna don, men jag skulle fortfarande oroa mig lite för injusteringen. Min gissning är att mycket luft letar sig ut i de första donen och att det inte är så mycket som tar sig bort till de stora sovrummen?

Förstår va du menar med vätskebatterier upp på kalla utrymmen, man märker ju den trsta vägen när det börjar läcka..

Ska du inte ha någon ventilation på andra våningen?

Ser fram emot att få höra hur systemet blir sedan! Både kylan och joniseringen är ju lite out-of-the-box när det handlar om bostadsventilation..
Joniseringen i sig funkar bra om man bara installerar det rätt. Mäter upp rätt antal joner osv. Att sänka uteluftsflödet till följd av jonisering är något jag tänkte testa mig fram till. Det hänger ju lite på fukten mer än dofterna.
Driften är billig, drar 25W. Rören kostar en tusenlapp per år.

Injusteringen är inget bekymmer då jag har justerat ventilation i 15 år. Detta är den enklaste i alltihopa. :)

Huset är 1.5 plans villa som inte är inredd övervåning på. Den dagen jag gör iordning den löser jag ventilation.

Självklart ska det meddelas hur allt funkar sen.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
O
Ja du måste hålla oss informerade om hur det kommer fungera med joniseringen!
 
Odjuret skrev:
Ja du måste hålla oss informerade om hur det kommer fungera med joniseringen!
Hade skaffat ett aggregat med återluftsmodul inbyggt i aggregatet och låta tilluftsfläkten öka i varv istället för hjälpfläkt ff.
Dessutom köra återluftspjället mot rh givaren vintertid. Med Min begränsad stängning för att klara bbr s rekommendationer för luftomsättning.
Men du kanske skall värma med aggregatet också?

Sommartid kan du flödesreglera tilluftsfläkten efter kylbehov samt styra återluftspjället i sekvens.
Kan dock bli problem med att få till injusteringen av tilluften genom växlarn med återluftsmodul.



Styr aggregatet med växlande funktion.
Tilluftsreglering under 15 grader utetemp samt frånluftsreglerad tilluft över 15 grader med min begränsning på 16 -18 grader sommartid alt. Daggpunktsreglering för att klara utfällning av kondens.
Styrsystemet bör vara utrustat med kylåtervinning på roterade växlaren sommartid samt nattkylfunktion.

Men din lösning funkar fint den också.
 
b2b2 skrev:
Hade skaffat ett aggregat med återluftsmodul inbyggt i aggregatet och låta tilluftsfläkten öka i varv istället för hjälpfläkt ff.
Dessutom köra återluftspjället mot rh givaren vintertid. Med Min begränsad stängning för att klara bbr s rekommendationer för luftomsättning.
Men du kanske skall värma med aggregatet också?

Sommartid kan du flödesreglera tilluftsfläkten efter kylbehov samt styra återluftspjället i sekvens.
Kan dock bli problem med att få till injusteringen av tilluften genom växlarn med återluftsmodul.



Styr aggregatet med växlande funktion.
Tilluftsreglering under 15 grader utetemp samt frånluftsreglerad tilluft över 15 grader med min begränsning på 16 -18 grader sommartid alt. Daggpunktsreglering för att klara utfällning av kondens.
Styrsystemet bör vara utrustat med kylåtervinning på roterade växlaren sommartid samt nattkylfunktion.

Men din lösning funkar fint den också.
Jo ett aggregat med återluftsmodul hade varit gött, men kostnadsmässigt är det minst 35 000ex moms mer än heru aggregatet om man ska ha någon vetig styr till det hela.
Detta alternativ hade varit det bästa men jag känner att det blir för mycket pengar för lite grejer. jag får denna funktion så pass billigare att det inte motiverar återluftspjället i aggregatet.

BBR:s rekommendationer tänker jag skita i.Här ska mätas för att veta. Ingen luddig allmän rekommendation som passar agda 80år eller familjen Svensson på 10 barn med morfar och mormor boendes i samma hus. :D

Värma med aggregatet/FF-1 ska jag i den mån jag vill/behöver köra runt kaminvärme.

Tack fört input! Mycket uppskattat.
 
Ping på denna. På lördag börjar vi montera spiro för glatta livet.
Blivit lite ändringar på hus. Blev ett 1 plans vinkelhus. Se om jag kan knöla upp någon pdf på ritningen.
Ritning av ett 1-plans vinkelhus med angivna mått för olika rum såsom sovrum, kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förklara gärna hur du tänker med TF1. En hjälpfläkt efter aggreggatet? Varför? Och i klädvård (tror jag det är, till höger på ritningen) Så ser det ut som att frånluft är inritat på tilluftkanal. En till reflektion, snåla inte in på 500:- och hoppa över ljuddämpare till de två tilluftdonen i kök/vardagsrum. Dessa två don kommer att vara direkt anslutna på huvudstammen ser det ut som, och där brukar det bli några meter/sekund, jag hade definitivt valt dämpare vid dessa don. Förklara gärna oxå JA1.
 
Redigerat:
Varför sitter tilluften i dörröppningarna?
Är det inte risk för att hela rummet inte blir genomluftat?
Eller är det riktade flöden i donen?
Hur fungerar det med minimala flöden?
 
Systemet har möjlighet till återcirkulation för att få bra effekt på kyla samt för att kunna köras mot rh% i huset istället för att följa bbr:s 0.35l/s m2. Så med lite tur bör man kunna komma ner på nästan ett noll flöde i uteluft.

Frånluften i klädvård är recirkulation.

Systemet är tyst. Dämpare vid rummen är bara mot överhörningen.

Ja1 är joniseringsaggregat. Det är det som gör att jag kan köra recirkulation utan att dofterna följer med runt i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.