Hej...

Läsandes en massa äldre trådar om el och trefas, tänkte jag att ställa frågan till er el-kunniga, om det är svårt att få min 3fas-mangel installerad. Jag fick den installerad i ett nyare hus med helt modernt elskåp av elektriker utan minsta problem för en tid sen, men flyttade nu vidare. Därför undrar jag om flerbostadsfastigheter har sämre förutsättningar i den frågan. Även detta hus är förhållandevis nytt, endast åtta år gammalt. Är det skillnad på lägenheter med tanke på mangelfrågan? Är det möjligt att få den inkopplad?

Tacksam för svar!

Allt är möjligt, frågan är bara om du får för värden eller styrelsen om det är BR?!

Det beror ju framförallt på om lägenheten matas med trefas. Många, framförallt äldre lägenheter har bara enfas matning. Men iom. att det är en nyare lägenhet så finns ju chansen att du har trefasmatning till lägenheten.

En indikation kan du enkelt få om du tittar på din elecentral, om där är tre säkringar till spisen, så hr du trefas. Har du bara en säkring till spisen så tyder det på att du bara har enfas. Men då är det inte säkert, det kan vara en enfas spis även om lägenheten matas med trefas.

Sedan finns det en del trick för att köra trefasmotorer på enfas, men de blir mycket svagare då, inte säkert att den orkar driva mangeln i så fall.

Tack för svaren!

Jag är mest intresserad av att veta vilka möjligheter som finns tekniskt sätt och inte lika mycket om vilka skräcksenarion som kan lura i form av ovilliga BRF och diverse. Jag kommer inte koppla in nåt själv eftersom jag är minst sagt novis, vad gäller el, men vill gärna få den i bruk ändå.....

-som sagt fick jag den inkopplad i ett nästan nytt hus... -dessvärre är jag helt ny på ämnet, så jag vet inte exakt hur elektrikern bar sig åt, men han fixade det på några få timmar. Antar att förutsättningarna borde på nåt sätt vara likvärdiga? Ska kolla elskåpet och återkommer med bild.

hempularen skrev:
Det beror ju framförallt på om lägenheten matas med trefas. Många, framförallt äldre lägenheter har bara enfas matning. Men iom. att det är en nyare lägenhet så finns ju chansen att du har trefasmatning till lägenheten.

En indikation kan du enkelt få om du tittar på din elecentral, om där är tre säkringar till spisen, så hr du trefas. Har du bara en säkring till spisen så tyder det på att du bara har enfas. Men då är det inte säkert, det kan vara en enfas spis även om lägenheten matas med trefas.

Sedan finns det en del trick för att köra trefasmotorer på enfas, men de blir mycket svagare då, inte säkert att den orkar driva mangeln i så fall.
Finns det verkligen lägenheter som är byggda 2008 och bara har en fas.

3-fasmangel i en lägenhet? Är du helt säker på att det är trefas den går på?
I min värld är en sådan mastodontmangel främst tänkt för industri och offentliga miljöer.

BerraBo skrev:
Finns det verkligen lägenheter som är byggda 2008 och bara har en fas.
Jag tvivlar också på det. Är huset åtta år sätter jag en hel del på att du har trefas i lägenheten och då borde det inte vara några problem.

Jag förstår nog inte riktigt varför värden eller styrelsen skulle kunna ha några åsikter om detta om du nu inte ska öppna ett tvätteri. :)

En bild på mangeln skulle ju vara intressant. I mina öron låter det också som en ganska stor pjäs............

tommib
Fins det verkligen manglar som går in i en bostadsrätt och drivs med trefas? ;)

tommib skrev:
Fins det verkligen manglar som går in i en bostadsrätt och drivs med trefas? ;)
Den får väl bäras in i delar. :p

Såg inte att det var 8 år gammalt, läste bara "ganska nytt".

Det är nog bara att koppla in. Det är mindre sannolikt att det finns någon färdig framdragen kabel med trefas, så elektrikern får troligen dra en kabel från centralen till där mangeln skall stå.

Att koppla in mangeln i en bostadsrätt är inget som föreningen kommer att ha några synpunkter på. Möjligen om den för oväsen.

Jag är också lite tveksam över om du verkligen har en trefas matad mangel? En mangel behöver inga jätteffekter, såvida det inte är en gammal stenmangel, de brukade väl väga ett par ton.

Vi har betongblandare med trefasmotor som drar 1.5 A per fas enligt typskylt... och det finns även trefassymaskin.

Det finns även enfas-strömriktare med trefasutgång men de är lite komplicerad att sätta upp.

tommib
Ragnar_AT skrev:
Vi har betongblandare med trefasmotor som drar 1.5 A per fas enligt typskylt... och det finns även trefassymaskin.

Det finns även enfas-strömriktare med trefasutgång men de är lite komplicerad att sätta upp.
Jo, självklart finns det trefasmotorer i massa applikationer. Dessa tenderar att vara för professionellt bruk. Inget konstigt med det. Jag bara föreställer mig att en mangel för trefasdrift är en rätt robust och stor grej som man kanske inte har i en normal lägenhet.

Så, TS, vi är nyfikna nu. Bilder?

• Gilla
Justus-Wild
  • Laddar…
Det har funnits ( finns) Thebeco från Hjo mangelfabrik som innehåller en trefasmotor på några hundra Watt. Den fanns även i enfasutförande. Det är en trevalsmangel .

• Gilla
trulshärad och 1 till
  • Laddar…
Etikett på vägg med texten "D1B 4x6+6 230/400 V" som avser elanslutning för hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen mina Herrar

...och tack för all engagemang! Mangeln står i "garderob/förrådet" den är svintung, ja... men står på plats i alla fall och en himla bra uppfinning, om man vill ha fint slätvikna/rullade sängkläder. Vet att ni nu tänker att bara en kvinna kan göra relevans av en sådan bagatell, men så ser det ut. Den är gjord i Hjo, så BINGO till den gissningen. Tänker inte öppna tvätteri heller... ;)

Om ni tvättar i tvättstuga någon gång... så brukar där stå golvmangel, som visserligen går på 230V men ser rätt så exakt likadana ut som min. Vi snackar alltså inte om dessa stenmangel som fyllde ett helt rum

Har lite elskåpbilder och vad jag förstår, utan att veta... ser det riktigt bra ut

Elskåp med märkta säkringar för olika delar av en bostad, inklusive huvudbrytare och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.