M MagHam skrev:
Kanske en lite långt dragen slutsats, men det kan vara en av 1000-tals faktorer. Det är lite för rent idag.
Lite skit aktiverar immunförsvaret mot yttre fienden istället för att ställa till med t ex autoimmuna sjukdomar
Jo, så är det. Det var bara den direkta kopplingen till vattnet jag fann lite icke underbyggd :)

harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte ganska väldokumenterat att barn, uppväxta på bonnlandet,
drabbas av mycket färre allergiproblem än asfaltbarn?
[länk]
[länk]
[länk]

Vad säger ni, Stockholmare och Södermalmsbor?
Frågan är varför, och en aspekt som jag saknar i studien (eller vad de skrev om studien i KoW länk) är den genetiska sidan.
Föräldrar med allergier får oftare barn med allergier än andra föräldrar gör. Och har man allergier, vill man inte jobba på en bondgård.

harry73 harry73 skrev:
Frågan är varför, och en aspekt som jag saknar i studien (eller vad de skrev om studien i KoW länk) är den genetiska sidan.
Föräldrar med allergier får oftare barn med allergier än andra föräldrar gör. Och har man allergier, vill man inte jobba på en bondgård.
Vi har ju en månghundraårig, eller snarare -tusenårig historia av att leva "på landet" med allehanda husdjur och noll hygien i form av bad, dusch, tvättställ och avlopp.
De, som senare hamnade i städernas getton var säkert inte genetiskt annorlunda än de, som stannade kvar som bönder och lantarbetare.
Nej, det som förändrades var livsmiljön.

harry73
Jag tror (men vet inte såklart) att människor alltid har haft olika allergier. Men för var man kanske vek eller sjukligt och blev man inte så lyckat i livet, utan att folk förstod att det var allergier.

Men jag tror också att allergier förvärras av ett för rent liv och kanske för många vaccinationer. Imunsystemet behöver inte jobba så mycket längre och börjar angripa oskadliga ämnen.

Däremot undrar jag om det ska vara bondgård eller om det räcker med ett lagom smutsigt liv (typ studentkorridor).
För om man är allergiker blir man oftast inte bonde och då växer dina barn inte heller upp på en bondgård.

Hittade en tysk länk om allergier och neandertaler gener
http://www.daab.de/aktuell/der-neandertaler-und-die-allergien/

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS
Har en släkting, född -49, som växte upp på en bondgård med vatten draget från en källa någon km bort och han är mycket allergisk mot många sorters pollen och alla möjliga sorters djur. Ett syskon till honom fick i stället kraftig reumatism (i princip allergisk mot delar av sin egen kropp). Har/hade andra släktingar födda på 20- och 30-talet och uppvuxna i stad och villaförort som är/var pollen- och matallergiska.

Läste för många år sen att ungefär 30% av befolkningen har gener som gör det lättare att bli allergisk, förr var det få som blev allergiska av dem med den genuppsättningen men idag blir nästan alla av dem det. Det var ju länge sen så forskningen kan ju ha kommit fram till att det inte stämmer.

Jag är själv överkänslig för olika pollen.
Det intressanta med en överkänslighet/allergi är att vi som är det, är inte alltid det.
Det behövs oftast flera faktorer för att överkänsligheten skall bryta ut i en allergi.
Dålig sömn, stress, dåliga matvanor, påverkar mig och sätter ner kroppsfunktioner så att en allergi kan bryta ut, detta gäller förvisso inte alla allergier.
Har man ett nedsatt immunförsvar så orkar inte kroppen bearbeta vissa allergener.

Nu vill jag inte påstå att en nötallergiker, vips, blir bra av att sova mera, om någon nu har den konstiga tanken.

Ett sundare leverne med rätt motion gör att kroppen inte alltid behöver medicineras, då sköts det med det lilla motstånd som finns och kroppen kan orka med.

Jag lever inget direkt sunt liv och medicinerar mig hellre.....

Överkänslighet har många, det bryter inte bara ut på alla.

Mvh P-A

• Gilla
LaT
  • Laddar…
harry73
Det är många saker som kan påverka allergier. T ex rökning (påverkar flera generationer), eller hur länge man ammar, och mycket mer.
Det betyder också att det finns många råd att ge mot allergier som är bättre än att råda någon att dricka smutsigt vatten.

TS ska hålla sitt dricksvatten så rent som möjligt, men skulle det finnas insekter i brunnen behöver man inte direkt uppsöka läkarvård. Det räcker med regelbundna vattenprov och normallt underhåll.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt att mitt inlägg blev början till en jättestor OT.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så du menar att det finns ett samband mellan kommunalt vatten och allergier? Det vore intressant att läsa om faktiskt om du har någon länk att dela av dig med.

I övrigt så håller jag med dig om att lite skit håller dig frisk.
Indirekt gör det nog det, för det var då den här överdrivna renligheten smög sig på.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mig veterligen så är vattnet i en grävd brunn med kontinuerligt användning, bättre i kvalité än många kommunala vatten.

Kommunala vatten är förvisso renade från vissa skadliga substanser men många läkemedel går direkt ut till kranarna i hemmen, de går inte att få bort ur dricksvattnet.

Antibiotika av olika typer släpper igenom olika substanser, hormoner, drogklassade preparat, olika enzym.....listan kan göras väldigt lång.

Nu vill jag inte skrämmas utan bara informera, jag tror att de flesta redan vet om att det inte går att rena vatten till 100%.

Jag väljer att inte skriva med några källor för mitt påstående, det skapar bara onödigt ot om varför den eller den skriver på ett visst vis.

Frågan är mera vad vi skall göra åt att vi själva förstör vårat dricksvatten.

Själv så är jag övertygad om att vattnet med dess oönskade innehåll skapar nya problem för våra kroppar.

Mvh P-A

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Med ett vettigt filter slipper du spindelben och ålrens, det är väl det minsta man ska ha om man ska dricka vattnet. Det finns säkert sätt att även bli av med allehanda bakterier och andra roliga ämnen som kan bli kvar efter att en spindel gått hädan i brunnsvattnet, men å andra sidan: Det man inte vet har man ingen aning om.
Det skulle ju vara en annan sak om möss och råttor trillar ner och ruttnar i brunnen....

Medan världens allergologer säger att vi har många mer eller mindre rimliga hypoteser om allergier men inga exakta svar varför, så har man här redan upptäckt sanningen. Vi har nog några nobelpriskandidater här! ;):geek:

• Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:

Men jag tror också att allergier förvärras av ett för rent liv och kanske för många vaccinationer. Imunsystemet behöver inte jobba så mycket längre och börjar angripa oskadliga ämnen.
Bara en parentes om vaccinationer: de förhindrar inte det som orsakar sjukdomen att komma in i kroppen. Ett vaccin är förenklat en försvagad eller dödad bacill som injiceras just för att aktivera immunförsvaret. Kroppen lär sig då känna igen en viss ”signatur” och bygger då upp ett eget skydd mot exempelvis polio eller TBE, så att om levande bakterier kommer in i kroppen så är man förberedd på att kämpa emot. Ett vaccin har alltså inte i sig en effekt utan det är bara ett träningsprogram för immunförsvaret. Även om man alltså inte blir sjuk av att exponeras för den levande varianten av sjukdomen senare så är immunförsvaret fortfarande aktivt. (Därför fungerar vaccin inte om man har ett dåligt immunförsvar.)

Vad gäller ”hygienhypotesen” i övrigt så verkar det börja bli mer vedertaget att diverse allergier och autoimmuna sjukdomar kanske uppkommer när immunförsvaret inte får rätt stimulans genom att utsättas för diverse parasiter som vi växt upp med genom årtusendena. Vår två-åring har en stark inneboende lust att slicka på alla stenar och klätterställningar … kanske hon bara tränar immunförsvaret :)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Om TS. skulle se hur insidan ser ut på många kommunala vattenledningar och även dito rör i äldre hus, skulle i jämförelse ,säkert ett och annat spindeldjur framstå som rena delikatessen!

Först övrigt. En immunolog kommenterade det ökande allergiproblemet -jag säger till mina barn att springa barfota på sommaren, och innan de kommer in skall de slicka sig på fotsulorna. För när barnen är små, sitter immunförsvaret på skolbänken!

Staffan

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.