Om du ska hänga upp något väldigt tungt kan det vara en fördel att ha dessa (som kallas kortling på byggspråk) om det inte går att skruva i reglarna direkt. I övrigt tillför de inget till stabiliteten.
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Anpassa reglarna efter karmbredden på fönstret som ngn skrev tidigare. Har du beställt fönster än så du vet hur djupt det blir?

Personligen kör jag alltid med cc450 men det är bara för att jag tycker det är smidigare att hantera skivor som är 900 mm än 1200 mm.
Hej!
Nej inte beställt fönstret än men mest troligt så blir det 4 mm med en liten stålprofil/ram runt. Och den ramen får jag fästa i reglarna på något sätt. Alternativt att det bara blir en 4mm glasskiva utan ram, och i så fall får jag sätta något mjukt material på underkanten av glaset (gummilist/u-profil). Sedan ställer jag upp glasskivan i fönsterhålet och får sätta ordentligare trälister runt varje fönsterkant som håller upp det, på fram och baksida. Har du något bra förslag?
 
...och apropå fönstret så ska det vara härdat glas i när det sitter lägre än 60 cm från golv. Om du inte redan hade koll på det :).

Klart enklast är att du beställer fönstret med karm. Annars behöver du bygga en själv med tex planhyvlad furu med glaslister på båda sidor eller fräst profil. Glasrutan bör vila på mellanlägg i plast och du ska ha några millimeters rörelsemån åt var sida och uppåt för att rutan inte ska spricka när väggen rör sig med förändrad luftfuktighet eller andra orsaker.

Och det kommer bli bra spännande att lyfta i en sådan ruta om du inte är van :).
 
Redigerat:
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
...och apropå fönstret så ska det vara härdat glas i när det sitter lägre än 60 cm från golv. Om du inte redan hade koll på det :).
Japp härdat glas blir det =)
Har du något förslag på hur man ska montera glasskivan? Inte riktigt löst den pucken än på det bästa sättet, känns som jag har gjort någon "halv-okej" lösning. Se inlägget ovan från mig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Editerade mitt inlägg - se ovan.
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
...och apropå fönstret så ska det vara härdat glas i när det sitter lägre än 60 cm från golv. Om du inte redan hade koll på det :).

Klart enklast är att du beställer fönstret med karm. Annars behöver du bygga en själv med tex planhyvlad furu med glaslister på båda sidor eller fräst profil. Glasrutan bör vila på mellanlägg i plast och du ska ha några millimeters rörelsemån åt var sida och uppåt för att rutan inte ska spricka när väggen rör sig med förändrad luftfuktighet eller andra orsaker.

Och det kommer bli bra spännande att lyfta i en sådan ruta om du inte är van :).
Tack=) Haha ja det är många moment som kommer bli spännande i detta projekt, men man måste ju lära sig någongång! =)
Sågar du min ide om att köra med exempelvis kasnke 4-8st glasklämfästen runt glasskivan? Och sedan "gömmer" jag dessa med bakom en snygg list.

Se länk
 
Du gör nog klokt i att rådgöra med glasmästaren om monteringen. Personligen kan jag nog tycka att det skulle se lite märkligt ut med sådana fästen.

Jag hade nog funderat i banor om att skaffa 21x118 planhyvlad furu som jag fräst en fals i för att fälla in rutan och sedan kunna spika fast tex en 8x21 utanför som glaslist.

Även om du är supernoga när du sätter reglarna så behöver du kunna justera in en egentillverkad karm med millimeterprecision i bredd och höjdmått och kryssmäta så det inte är skevt.
 
A andersanders123 skrev:
Ah tack! Bra svar!
Gällande dem horisontella reglarna/kortlingarna så hade jag läst att det skapar en stabilare vägg och därav så la jag in dem i skissen. Borde det inte ge en stabilare vägg?

Absolut, ska köra upp lite bilder då det är klart =) Bra hjälp från detta forum då man är nybörjare!!!
Om du vill ha en stabil vägg så använd en osb bakom gipsen så blir hela väggen stabil. En regel här o var tillför inget.
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
A andersanders123 skrev:
Tack=) Haha ja det är många moment som kommer bli spännande i detta projekt, men man måste ju lära sig någongång! =)
Sågar du min ide om att köra med exempelvis kasnke 4-8st glasklämfästen runt glasskivan? Och sedan "gömmer" jag dessa med bakom en snygg list.

Se länk
Sådan fästen har du bara när hela glaset skall synas. Gör som tidigare sagt. Köp ett fönster med karm eller kläm en lös glasskiva från båda sidor med snygga lister. Kanske du även kan söka på nätet efter en film eller animering hur man bygger vägg och monterar fönster.;)
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
Tack hörrni=)

Sitter och kollar på gips också, och en mer exakt placering av fönstret. Det riskera ju bli någon smalare skarvbit såklart av gipset, vad är det smalaste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm ?
 
A andersanders123 skrev:
Tack hörrni=)

Sitter och kollar på gips också, och en mer exakt placering av fönstret. Det riskera ju bli någon smalare skarvbit såklart av gipset, vad är det smalaste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm ?
Det är inga problem med 5-6 cm. Ett annat tips är att skruva upp gipset först och sen sågar du ut för fönstret när gipset väl sitter på plats så slipper du lägga tid på att mäta på gipset innan du sätter upp det. Hänger du med hur jag menar?
 
  • Gilla
Florran och 2 till
  • Laddar…
Henkans tips är bra. Dessutom kan du väl bestämma måttet på väggen så det inte bli några skarvbitar kanske.....du får ju anvönds en 1200 och en 900 mm skiva om det passar dina mått. Och sen ta bort överskottet. Undvik skarvar som inte är försänkta så blir det enklare för dig. Och lägg sen ut en bild på projektet
 
  • Gilla
andersanders123
  • Laddar…
Fast man byter inte c-c mått i samma vägg om det är det du föreslår.
 
Kör glas med färdig karm. Anpassa väggen efter fönstret. Att lyfta i glasrutor är annat än kul. Man skall akta sig för extra jobb i onödan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kör lite update här på projektet, tack för all hjälp och tips!

Blev 45x70 reglar som fästes med spikplugg. Limmade golvsyllen. Som ni ser är det även två ordentliga fönster som ska in som kommer i veckan. Körde med 11 mm OSBskivor och sedan 13 mm gips.
Härnäst ska det då spacklas, målas och dras lite el. Samt på med salningslister och spröjs på fönstrena, sen är det klart!

Är det någon här som har koll på tidsåtgången det kan tänkas ta att spackla alla gipsskarvar, skruvhål osv? Jag tänkte nämligen ta in en riktig målare som får göra det eftersom jag vill ha en snygg finish så det känns klockrent.
 
  • Renoverat rum med brunt överkast på säng, trägolv och tom vit vägg där fönster ska installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggstomme av 45x70 reglar i ett vardagsrum under renovering med OSB, verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsstomme av 45x70 reglar i ett rum med synliga OSBskivor, verktyg och en gitarr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar för väggkonstruktion i ett ombyggnadsprojekt inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av en vägg med 45x70 reglar och OSB-skivor, öppning för fönster synlig, inredning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt rum med träreglar och OSB-skivor som förberedelse för fönsterinstallation och väggspackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med OSB-skivor på vägg, tomma fönsteröppningar redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med osäkrade 45x70 reglar och omonterade OSB- samt gipsskivor, förberedelse för fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.