6 013 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Nybörjarfråga - håller väggen ?
Om du ska hänga upp något väldigt tungt kan det vara en fördel att ha dessa (som kallas kortling på byggspråk) om det inte går att skruva i reglarna direkt. I övrigt tillför de inget till stabiliteten.
Hej!Henkan Sundberg skrev:
Nej inte beställt fönstret än men mest troligt så blir det 4 mm med en liten stålprofil/ram runt. Och den ramen får jag fästa i reglarna på något sätt. Alternativt att det bara blir en 4mm glasskiva utan ram, och i så fall får jag sätta något mjukt material på underkanten av glaset (gummilist/u-profil). Sedan ställer jag upp glasskivan i fönsterhålet och får sätta ordentligare trälister runt varje fönsterkant som håller upp det, på fram och baksida. Har du något bra förslag?
...och apropå fönstret så ska det vara härdat glas i när det sitter lägre än 60 cm från golv. Om du inte redan hade koll på det
.
Klart enklast är att du beställer fönstret med karm. Annars behöver du bygga en själv med tex planhyvlad furu med glaslister på båda sidor eller fräst profil. Glasrutan bör vila på mellanlägg i plast och du ska ha några millimeters rörelsemån åt var sida och uppåt för att rutan inte ska spricka när väggen rör sig med förändrad luftfuktighet eller andra orsaker.
Och det kommer bli bra spännande att lyfta i en sådan ruta om du inte är van
.
Klart enklast är att du beställer fönstret med karm. Annars behöver du bygga en själv med tex planhyvlad furu med glaslister på båda sidor eller fräst profil. Glasrutan bör vila på mellanlägg i plast och du ska ha några millimeters rörelsemån åt var sida och uppåt för att rutan inte ska spricka när väggen rör sig med förändrad luftfuktighet eller andra orsaker.
Och det kommer bli bra spännande att lyfta i en sådan ruta om du inte är van
Redigerat:
Japp härdat glas blir det =)mexitegel skrev:
Har du något förslag på hur man ska montera glasskivan? Inte riktigt löst den pucken än på det bästa sättet, känns som jag har gjort någon "halv-okej" lösning. Se inlägget ovan från mig.
Tack=) Haha ja det är många moment som kommer bli spännande i detta projekt, men man måste ju lära sig någongång! =)mexitegel skrev:
...och apropå fönstret så ska det vara härdat glas i när det sitter lägre än 60 cm från golv. Om du inte redan hade koll på det.
Klart enklast är att du beställer fönstret med karm. Annars behöver du bygga en själv med tex planhyvlad furu med glaslister på båda sidor eller fräst profil. Glasrutan bör vila på mellanlägg i plast och du ska ha några millimeters rörelsemån åt var sida och uppåt för att rutan inte ska spricka när väggen rör sig med förändrad luftfuktighet eller andra orsaker.
Och det kommer bli bra spännande att lyfta i en sådan ruta om du inte är van.
Sågar du min ide om att köra med exempelvis kasnke 4-8st glasklämfästen runt glasskivan? Och sedan "gömmer" jag dessa med bakom en snygg list.
Se länk
Du gör nog klokt i att rådgöra med glasmästaren om monteringen. Personligen kan jag nog tycka att det skulle se lite märkligt ut med sådana fästen.
Jag hade nog funderat i banor om att skaffa 21x118 planhyvlad furu som jag fräst en fals i för att fälla in rutan och sedan kunna spika fast tex en 8x21 utanför som glaslist.
Även om du är supernoga när du sätter reglarna så behöver du kunna justera in en egentillverkad karm med millimeterprecision i bredd och höjdmått och kryssmäta så det inte är skevt.
Jag hade nog funderat i banor om att skaffa 21x118 planhyvlad furu som jag fräst en fals i för att fälla in rutan och sedan kunna spika fast tex en 8x21 utanför som glaslist.
Även om du är supernoga när du sätter reglarna så behöver du kunna justera in en egentillverkad karm med millimeterprecision i bredd och höjdmått och kryssmäta så det inte är skevt.
Om du vill ha en stabil vägg så använd en osb bakom gipsen så blir hela väggen stabil. En regel här o var tillför inget.A andersanders123 skrev:
Sådan fästen har du bara när hela glaset skall synas. Gör som tidigare sagt. Köp ett fönster med karm eller kläm en lös glasskiva från båda sidor med snygga lister. Kanske du även kan söka på nätet efter en film eller animering hur man bygger vägg och monterar fönster.A andersanders123 skrev:
Tack hörrni=)
Sitter och kollar på gips också, och en mer exakt placering av fönstret. Det riskera ju bli någon smalare skarvbit såklart av gipset, vad är det smalaste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm ?
Sitter och kollar på gips också, och en mer exakt placering av fönstret. Det riskera ju bli någon smalare skarvbit såklart av gipset, vad är det smalaste man kan gå? Kan man gå så smalt som 5-6 cm ?
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Det är inga problem med 5-6 cm. Ett annat tips är att skruva upp gipset först och sen sågar du ut för fönstret när gipset väl sitter på plats så slipper du lägga tid på att mäta på gipset innan du sätter upp det. Hänger du med hur jag menar?A andersanders123 skrev:
Henkans tips är bra. Dessutom kan du väl bestämma måttet på väggen så det inte bli några skarvbitar kanske.....du får ju anvönds en 1200 och en 900 mm skiva om det passar dina mått. Och sen ta bort överskottet. Undvik skarvar som inte är försänkta så blir det enklare för dig. Och lägg sen ut en bild på projektet
Kör lite update här på projektet, tack för all hjälp och tips!
Blev 45x70 reglar som fästes med spikplugg. Limmade golvsyllen. Som ni ser är det även två ordentliga fönster som ska in som kommer i veckan. Körde med 11 mm OSBskivor och sedan 13 mm gips.
Härnäst ska det då spacklas, målas och dras lite el. Samt på med salningslister och spröjs på fönstrena, sen är det klart!
Är det någon här som har koll på tidsåtgången det kan tänkas ta att spackla alla gipsskarvar, skruvhål osv? Jag tänkte nämligen ta in en riktig målare som får göra det eftersom jag vill ha en snygg finish så det känns klockrent.
Blev 45x70 reglar som fästes med spikplugg. Limmade golvsyllen. Som ni ser är det även två ordentliga fönster som ska in som kommer i veckan. Körde med 11 mm OSBskivor och sedan 13 mm gips.
Härnäst ska det då spacklas, målas och dras lite el. Samt på med salningslister och spröjs på fönstrena, sen är det klart!
Är det någon här som har koll på tidsåtgången det kan tänkas ta att spackla alla gipsskarvar, skruvhål osv? Jag tänkte nämligen ta in en riktig målare som får göra det eftersom jag vill ha en snygg finish så det känns klockrent.







