5 830 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
nybörjare
Sida 1 av 2
vi tänkte renovera vårat badrum pga mögel som vi hitta kring fönstret :'( det som sitter där nu är plastmatta på väggar och golv. Jag har skurit bort en bit för att se hur det såg ut under och där hitta jag masonit och trä vägg, lika på golvet, vi skulle nu vilja ha kakel och klinkers, hur tycker ni att vi ska gå till väga? måste även fixa lutningen på golvet (lutar från brunnen) :-/
Det finns väldigt mycket att läsa på just det här delforumet i ämnet, men jag förstår att det kan bli lite svåröverskådligt med sisådär 1000 olika trådar...
Det behövs lite mer information om hur ditt hus är konstruerat för att kunna ge vidare råd. Timmer? Regelverk? Avstånd mellan ev väggreglar? Avstånd mellan golvbjälkar? Vad finns ovanför bjälkarna?
Det behövs lite mer information om hur ditt hus är konstruerat för att kunna ge vidare råd. Timmer? Regelverk? Avstånd mellan ev väggreglar? Avstånd mellan golvbjälkar? Vad finns ovanför bjälkarna?
Nummer 1 är att riva bort matta på golv och vägg och se hur mycket som är fuktskadat/mögligt. Det som är dåligt måste bytas och fixas. Samtidigt ser ni då hur det är byggt. Sen får ni ta ställning till fortsättningen. Ta dit firma för offert och rådgivning eller lägga ut bilder här så folk kan se lite hur det ser och kanske kunna tipsa lite bättre utefter det.
Eftersom du skriver "nybörjare" så vill jag höja ett varningens finger -- det är rätt mycket jobb med att renovera ett badrum, vilket antingen översätts till mycket tid eller mycket pengar.
Mögelproblemet kan vara ett resultat av dålig ventilation, eller att våtrumsmattan är trasig på något ställe. Det krävs lite rivande för att ta reda på orsaken.
En temporär lösning om tätskiktet är trasigt kan vara att installera en duschkabin.
jag ska börja riva idag hade jag tänkt, så bilder kommer. möglet kommer tackvare att dom jepparna som bodde här tidigare renovera men var inte så nog räknade runt fönstret hade dom bara spikat list, och ingen tätning, sedan hade dom duschen brevid 
Nej du behöver inte ha våtrumsbehörighet för att utföra detta arbetsmomentet dock :Jeppe85 skrev:
Skall det vara utfört på ett korrekt och fackmannamässigt sätt.
D.v.s det måste vara utfört till punkt och pricka enligt gällande branschregler.
Ett gott råd är att dokumentera samtliga moment med fotobevis då det sällan ger utrymme för feltolkning.
Du har väll tittat på äntligen hemma när martin isolerar badrumet och säger det här momentet är så enkelt det står på burken hur man gör så det visar vi inte. Vilket skämt han är, det är det viktigaste momentet i badrumet och den största orsaken att det blir vattenskador när hemma fixaren gör arb.
Jeppe85 skrev:
Du har tydligen missat försäkringsbolagens egen undersökning som säger tvärt emot, att det är yrkesmännens fuskjobb som ger flest vattenskador....kakelmaster skrev:
Försäkringsbolagen kan ta sig någonstans deras uppgifter är inte tillförlitliga men till viss del har du rätt Yrkesmän ja vad säger man, många tror att bara för att man arb. i branchen så kan man allt. Tyvärr är det så jävla enkelt att öppna en byggnadsfirma och göra halvdana badrumsrenoveringar med egna lösningar. bara för att tjäna snabba pengar det ser man ju bara på alla prisskillnader det kan ju skilja hur mycket som hellst. När jag hadde egen firma för många år sen så tog jag badrumsrenoveringar åt locum på Karolinska och vi la ett pris på 30 000:-, firman som var innan oss tog ca 45 000:- för samma badrum och då hadde de hållt på där i tio år. En skillnad på milijoner på 10 år.
[/quote]
Du har tydligen missat försäkringsbolagens egen undersökning som säger tvärt emot, att det är yrkesmännens fuskjobb som ger flest vattenskador....Jesca_j skrev:[quote author=kakelmaster link=1136924810/0#9 date=1137175200]Du har väll tittat på äntligen hemma när martin isolerar badrumet och säger det här momentet är så enkelt det står på burken hur man gör så det visar vi inte. Vilket skämt han är, det är det viktigaste momentet i badrumet och den största orsaken att det blir vattenskador när hemma fixaren gör arb.
[/quote]
Skillnaden mot att göra det själv är dock att man kan kräva ersättning av fackmannen som gjort fel, medan jag som privatperson får stå för kostnaderna själv. Så anlita därför en fackman, det var vi väldigt glada att vi hade gjort när nya ägaren till vår bostadsrätt ringde och berättade att det blivit en vattenskada i badrummet som vi hade renoverat. Kakelgubben tog på sig felet till fullo och det enda obehaget för oss blev några telefonsamtal till alla berörda. Jag hade aldrig vågat ge mig på våtutrymmen själv, då ska man verkligen veta vad man gör...
/Lena