Fast det som bekymmrar mej mest nu, det är hur jag ska kunna byta ut fönstret till glasblock, måste inte dom gjutas fast? det kan man väl inte göra när det är minus grader ute?

crazy skrev:
Fast det som bekymmrar mej mest nu, det är hur jag ska kunna byta ut fönstret till glasblock, måste inte dom gjutas fast? det kan man väl inte göra när det är minus grader ute?
Jo, de muras fast. Och det är inte så lämpligt att göra när det är minusgrader. Men bygg ett litet "burspråk" som du klär in i plast, gärna dubbel plast och vill du vara riktigt noga isolering mellan. Sen sätter du din lilla bur utanför fönstret, se bara till att bygga den så stor så att du får plats att jobba där. Sen kör du en byggfläkt där alternativt en annan fläkt av kraftigare modell. Går även fint att bara bygga upp en stomme och sen lägga presenning över.

skulle det inte gå att göra klart glasblocken innan jag sätter upp dom? jagv fundera på att ta en u-balk som jag borrar hål i och sedan sätter bult, och sedan gjuter jag i den och sätter blocken på. då har jag ju färdigt att bara dra fast det i en regel. :-/ är jag helt ute och cyklar då?

C
Fanns en tidigare tråd i ämnet där någon fogade ihop glasblocken först och sen lyfte in det. Såg mycket bra ut. Sök på glasblock.

om man ska lägga golv värmematta kan man slita ut elementet? eller ska man ha det kvar oxå?

/Thomas

Golvvärme kan man lägga med olika effekter, antingen för komfort eller för fullvärme. Men håller du på att riva i skiten är det väl lika bra att kasta ut elementet också och satsa på 100 W/m[sup]2[/sup] på golvet.

jag fortsätter väl på den här tråden och frågar vidare :-/

cimg1182small5yi.jpg
Ikällarn
cimg11816wh.jpg
Badrummet
hur fan får man isär rören? snart tar jag fram dynamiten >:(

Här kommer en bild till :-/
cimg11779kl.jpg

Ser ni det nya badrummet?? ::)

Jag tar väl upp min gammla tråd igen :) blir det bra om man lägger 22mm spån och sedan gips, värmekabel, avjämmning? cimg12185cs.jpg

på väggarna tänkte jag 11mm osb och sedan gips elller ska man ha dubbel gips?

cimg12170jc.jpg

/Thomas

ingen som vill svara? :-/

OSB eller plyga + gips blir bra på väggarna. Du har ju råspont på vissa väggar och där räcker det ju med enkelgips - fast enklast är väl att göra likadant överallt.

Ditt golvtänk funkar säkert, gipsen måste väl hellimmas antar jag för det ser ut som cc60 på bjälkarna. Funderar också på om man inte brukar lägga elslingan längre upp i konstruktionen.

Det där ormboet med kopparrör och skarvar till dessa - du har inte funderat på att ersätta det med plastslang (rör i rör)? Man kan väl resonera som att har det hållt i 50 år så håller det väl ett tag till, men jag antar att allt (tex väggenomföringar) blir lättare att få till regelmässigt om man "börjar om från början", förutom säkerheten i att det inte blir problem i framtiden. Jag skulle sätta en fördelare på lämplig plats (kanske i våningen under, och dra upp rör till varje tappställe.

Avloppet knäcker du föresten med en liten 5kg slägga och lyfter sedan bort det...

Bra jobbat crazy. Kul att se folk som vågar lite. Tyvärr så verkar ju de flesta tro: Nej det där klarar jag inte. Trots att man klarar mycket mer än man tror! Bara man är noggrann och metodisk. Där man känner att det tar stopp, frågar man någon kunnig om hjälp.
Vet att det finns folk har på forumet som byggt sina hus nästan helt själv utan större förkunskaper.
Istället betalar folk svindyrt för att få jobbet gjort vilket kanske är tur för byggbranschen...
Sen finns det ju givetvis de som TROR att de kan allt i sömnen utan att fråga om hjälp när de kör fast och i slutänden blir det pannkaka.

Vad gäller försäkringsfrågan så bygger du ju ditt badrum till en fjärdedel av priset du skulle få betala om du anlitade en firma så OM det mot all förmodan börjar läcka så har du ju kvar gott om pengar till att fixa det! Men som någon sa ovan: Dokumentera allt du gör med kameran.
Kör så det ryker.
/jeppe

MathiasS skrev:
Det där ormboet med kopparrör och skarvar till dessa - du har inte funderat på att ersätta det med plastslang (rör i rör)? Man kan väl resonera som att har det hållt i 50 år så håller det väl ett tag till, men jag antar att allt (tex väggenomföringar) blir lättare att få till regelmässigt om man "börjar om från början", förutom säkerheten i att det inte blir problem i framtiden. Jag skulle sätta en fördelare på lämplig plats (kanske i våningen under, och dra upp rör till varje tappställe.
jo jag har tänkt byta ut dom oxå, synd att dom inte hade det på rinkaby hade ju varit lämpligt att få det samtidigt med avloppet.

ja det är klart att man måste våga prova, det kan ju inte mer än gå åt h-vete :P men jag kommer kanske att vara lite frågvis, bättre att fråga lite mer än för lite

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.