Belmlu
Hej,

Vår Mora-duschblandare från -05 har tackat för sig där gängorna i flödesreglaget gjort sitt. Sen är munstycket slitet och likaså hållaren som hålls ihop med buntband. Sammantaget; dags att byta. Jag är dock helt ny på detta så tänkte bäst att läsa på om hela processen samt fråga här även om jag fått uppfattningen att det är tämligen enkel åtgärd för en händig hemmafixare.

Förutsättningarna är blandare med CC 40 där jag landade att köpa följande blandare och duschset från Gustavsberg (andra tips också välkomna så klart).
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...hblandare-40-cc-duschanslutning-nedat-3135956
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ustavsberg-square-gb41103215-duschset-3086054

Det jag i dagsläget funderat på är framförallt tätning av existerande hål i klinkers. T.ex. kan det vara andra mått på nya blandaren samt att jag vet med mig att det är helt nytt CC-mått för infastning av duschsetet (nuvarande har CC runt 800-850 mm). Hur löser jag detta? Räcker att trycka in våtrumssilikon?

Vidare, bör det användas någon för av fett och/eller tätningsmaterial kring gängningen mellan inkommande vatten och blandaren? Eller där brukar finnas packningar som löser den biten?

Andra saker som kan vara bra att veta eller känna till som lätt missas?

Man kan ju också titta på begagnat och se om man hittar en likadan blandare som din gamla för en spottstyver, i så fall slipper du ju ta upp nya hål.

Fett ska du inte ha som tätning.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Krilleman
Belmlu Belmlu skrev:
Andra saker som kan vara bra att veta eller känna till som lätt missas?
Hur ser befintlig installation ut?

Lägg upp en bild!

Belmlu
K Karl Heinz skrev:
Man kan ju också titta på begagnat och se om man hittar en likadan blandare som din gamla för en spottstyver, i så fall slipper du ju ta upp nya hål.

Fett ska du inte ha som tätning.
Ja funderade på det med samt reservdelar men då den ändå är 20 år gammal samt jag inte sett någon modellbeteckning gav jag upp den biten.

Krilleman
Belmlu Belmlu skrev:
Ja funderade på det med samt reservdelar men då den ändå är 20 år gammal samt jag inte sett någon modellbeteckning gav jag upp den biten.
Som sagt så lägg upp en bild på befintlig installation så får du mer korrekta svar! 👍

Belmlu
Krilleman Krilleman skrev:
Hur ser befintlig installation ut?

Lägg upp en bild!
Ja så klart, miss av mig!

(… och ja, vi har mycket kalk i vattnet 😅)

• Duschmunstycke och stång monterade på kakelvägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dusch med silverblandare och rör mot vita kakelväggar; kalkavlagringar kan synas. Flaskor med duschprodukter i ett hörn.
    Skapa konto
  • Duschblandare med mycket kalkavlagringar och ett måttband som mäter avståndet mellan rören.
    Skapa konto
  • Närbild på en duschblandare med tydliga kalkavlagringar, mätsticka visar mått på 10 cm, kakelplattor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild på en duschblandare med kalkavlagringar på ytan.
    Skapa konto
Belmlu
Några tanker eller idéer? :)

Nej tyvärr. Men jag hade som jag sa ovan försökt få tag i en begagnad i bättre skick. Eller plocka loss denna och mäta upp skruvhålen och försöka hitta en ny med exakt samma mått, vilket inte borde vara omöjligt. Man hade också kunnat tänka sig att bygga en bracket med rätt hålplacering och fästa den i väggen, och sedan blandaren i bracketen.

Små hål i kakel har jag själv fyllt igen med silikon och det ger verkligen intryck av att vara tätt flera år senare, men jag vet inte vad branschen rekommenderar.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en äldre variant av Mora Cera, den finns att köpa ny idag och heter Mora Cera T4. Med stor sannolikhet passar den rakt av i hålen, och med en skopa tur passar det gamla fästet på nya blandaren så du slipper montera bort fästet från väggen.

Finns på Proffsmagasinet men säkert på valfri Mora ÅF.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ra-cera-t4-241210-duschblandare-40-cc-2362632

• Gilla
Karl Heinz och 1 till
  • Laddar…
Fästet på sådana cc40 blandare brukar ("brukar" har bara efarenhet av 3 sådana blandare) bara vara en metallskruv med en "knopp" som går in i väggen. Blndaren skjuts sedan inoch så finns det en låsskruv från undersidan som hindrar så man inte kan dra loss den.

Jag har fått för mig att den monteringen är standard, så att man i princip kan hänga på vilken cc40 blandare som helst på skruvstiftet.

Däremot är jag inte övertygad om att vilken blandare som helst kan monteras med röranslutning uppåt.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Om du vill byta den där stången också, så finns det stänger (Har köpt en Hans Grohe) där ena väggfästet kan skjutas på stången, så att den passar alla bef. hålbilder. Föutsatt att inte den bef. stången är för lång.

• Gilla
Karl Heinz och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
K Karl Heinz skrev:
Nej tyvärr. Men jag hade som jag sa ovan försökt få tag i en begagnad i bättre skick. Eller plocka loss denna och mäta upp skruvhålen och försöka hitta en ny med exakt samma mått, vilket inte borde vara omöjligt. Man hade också kunnat tänka sig att bygga en bracket med rätt hålplacering och fästa den i väggen, och sedan blandaren i bracketen.

Små hål i kakel har jag själv fyllt igen med silikon och det ger verkligen intryck av att vara tätt flera år senare, men jag vet inte vad branschen rekommenderar.
Tack för återkopplingen! Plocka isär blir tyvärr svårt då det kräver att stänga av huvudkranen i huset då förra ägaren valt bort kran för duschen (men valt för vasken).

Belmlu
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag tycker det ser ut som en äldre variant av Mora Cera, den finns att köpa ny idag och heter Mora Cera T4. Med stor sannolikhet passar den rakt av i hålen, och med en skopa tur passar det gamla fästet på nya blandaren så du slipper montera bort fästet från väggen.

Finns på Proffsmagasinet men säkert på valfri Mora ÅF.
[länk]
Jadu se på fasen! Gick in på Moras hemsida och tyckte mig se en identisk där man även tillhandahåller reservdelar. Ska höra med dem om den är oförändrad senaste 20 åren eller uppdaterats. Tack för tips!

https://www.moraarmatur.com/sv/duschblandare/mora-cera/150602

• Gilla
Karl Heinz och 1 till
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Jadu se på fasen! Gick in på Moras hemsida och tyckte mig se en identisk där man även tillhandahåller reservdelar. Ska höra med dem om den är oförändrad senaste 20 åren eller uppdaterats. Tack för tips!

[länk]
Jo, det är det som är fördelen med att köpa märkesprodukter, chansen att reservdelar finns ökar markant. 😊

• Gilla
Karl Heinz och 2 till
  • Laddar…
Belmlu
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jo, det är det som är fördelen med att köpa märkesprodukter, chansen att reservdelar finns ökar markant. 😊
Ja verkligen! :) Hade aldrig förväntat mig att man ens skulle kunna få tag i det 20 år senare men fenomenalt bra om så är fallet. Även bra att den hållit för daglig användning av två flerbarnsfamiljer i dryga 20 år. Går detta i lås lär det bli Mora (eller motsvarande) när det är aktuellt för nyinköp nästa gång.

• Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.