2 999 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Nybörjare med en dum fråga
Först och främst så vill jag säga hej till er alla.
Hittade inget forum som passade min fråga så jag ställer den här.
Jag bor för tillfället i en BR-lägenhet och behöver tyvärr byta ytterdörr. Men när jag mätte dörren blev jag förvirrad. Jag fick fram till tre olika mått dvs, 84cm i yttermått, 82cm på den biten som är mellan ut/insida (vet inte hur jag ska förklara..) samt 80cm i innermått. Höjden var 2,05m.
Vilket av måtten ovan ska man rätta sig efter? Karmmått ska väl också tas med eller?
Har frågat fastighetsskötaren men han ville inte förklara.
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara.
Mvh Tinha
Hittade inget forum som passade min fråga så jag ställer den här.
Jag bor för tillfället i en BR-lägenhet och behöver tyvärr byta ytterdörr. Men när jag mätte dörren blev jag förvirrad. Jag fick fram till tre olika mått dvs, 84cm i yttermått, 82cm på den biten som är mellan ut/insida (vet inte hur jag ska förklara..) samt 80cm i innermått. Höjden var 2,05m.
Vilket av måtten ovan ska man rätta sig efter? Karmmått ska väl också tas med eller?
Har frågat fastighetsskötaren men han ville inte förklara.
Skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara.
Mvh Tinha
Det där tycker jag att du ska låta dörrleverantören ombesörja. Är det ett par millimeter fel så står du med en oanvändbar dörr, allrahelst om det är en säkerhetsdörr, men även en vanlig dörr kan ställa till problem. Antagligen blir det svårt att bara byta dörrblad, du lär nog åka på att byta dörrkarm också och då är det karmyttermått som gäller.
Men låt leverantören komma och mäta!
Men låt leverantören komma och mäta!
Japp, det beror ju också på hur gammal din dörr är. Men jag håller med "e" att det låter som att det är en 9x21-dörr det där.
/Toparn
..förresten är det ingen dum fråga.....dumt att inte fråga däremot.
/Toparn
..förresten är det ingen dum fråga.....dumt att inte fråga däremot.
Tack för alla svar!
Dörren är gammal, 1972 eller 1974 byggde de dessa hus. Ja om jag bytar karmen så blir det ju mindre problematiskt.
KarlXII jag ska inte beställa någon ny dörr utan jag ska försöka få fatt i en begagnad. De jag har hittat är med karm och är 88*205 i hålmått.
//Tinha
Dörren är gammal, 1972 eller 1974 byggde de dessa hus. Ja om jag bytar karmen så blir det ju mindre problematiskt.
KarlXII jag ska inte beställa någon ny dörr utan jag ska försöka få fatt i en begagnad. De jag har hittat är med karm och är 88*205 i hålmått.
//Tinha
Hej,
Har jag helt fel när jag påstår att BR-föreningen har ansvar för ytterdörrar och dylikt?
Kanske kan spara ett par kronor.
Har jag helt fel när jag påstår att BR-föreningen har ansvar för ytterdörrar och dylikt?
Kanske kan spara ett par kronor.
Klicka här för att svara