Har en panna-62 som är återtagen i bruk efter minst 20års stillestånd.
Är nybörjare på vedeldning i värmepanna, och har därmed en del funderingar.
Eldningsyta 1,6m2?
Hur mycket ved vågar man lägga in samtidigt?
Denna indikerar panntemp men vad innebär det i praktiken? Efter några timmar är den nere på noll men varmvatten finns i ca 18tim(ute+15grader)
Här väljer jag att manuellt shunta ut, hur värms detta vatten?
Grundläggande princip i en panna? Man eldar/värmer pannans vatten där slingor ligger inuti? En för varmvatten(140L) och en för radiatorer?
Hoppas på förklarande
Är nybörjare på vedeldning i värmepanna, och har därmed en del funderingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldningsyta 1,6m2?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket ved vågar man lägga in samtidigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna indikerar panntemp men vad innebär det i praktiken? Efter några timmar är den nere på noll men varmvatten finns i ca 18tim(ute+15grader)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här väljer jag att manuellt shunta ut, hur värms detta vatten?
Grundläggande princip i en panna? Man eldar/värmer pannans vatten där slingor ligger inuti? En för varmvatten(140L) och en för radiatorer?
Hoppas på förklarande
Eldningsytan kan vara så mycket yta som elden värmer mot.
Mängden ved. Testa dig fram om pannan inte kokar eller blir för varm så har du antagligen inte för mycket ved.
Panntemp okej om du känner med handen på pannan när den visar 0 är den kall då?
Mängden ved. Testa dig fram om pannan inte kokar eller blir för varm så har du antagligen inte för mycket ved.
Panntemp okej om du känner med handen på pannan när den visar 0 är den kall då?
Ja det är troligen en slinga för att separera radiator vatten med förbrukningsvatten.
En gammal olje/kokspanna med effekten 19,2 Mcal/h = 22,3 Kw.
Pannans vatten som omsluter eldytorna används som radiatorvatten via inbyggd shunt.
I pannans vattenutrymme är en 140 liters stålbehållare monterad, invändigt beklädd med ett tunt kopparskikt, där förbrukningsvarmvatten bereds.
Termometern för panna anger pannvattnets temperatur och radiatorer anger dur utgående shuntade vattnets temperatur.
Förmodar att pannan inte är kopplad till en ackumulator, så gör små inlägg och passa panntemperaturen tills du lärt dig hur pannan reagerar.
Pannans vatten som omsluter eldytorna används som radiatorvatten via inbyggd shunt.
I pannans vattenutrymme är en 140 liters stålbehållare monterad, invändigt beklädd med ett tunt kopparskikt, där förbrukningsvarmvatten bereds.
Termometern för panna anger pannvattnets temperatur och radiatorer anger dur utgående shuntade vattnets temperatur.
Förmodar att pannan inte är kopplad till en ackumulator, så gör små inlägg och passa panntemperaturen tills du lärt dig hur pannan reagerar.
Nej ingen tank i nuläget. Tack för era svar, klarnar lite. Det märkliga är väl dock att panntemp går ner snabbt men varmvattnet finns kvar länge. Dessa borde väl hänga ihop.
Efter ca 1.5tim är tempen nere på 0.
Efter ca 1.5tim är tempen nere på 0.
Pannvattnet cirkulerar i radiatorkretsen, därför svalnar det fort?
Uttag 13 känner samma temperatur som nr 9. Sedan är det ovisst om det finns utrymme för en 160 mm lång känselkropp, så den inte slår i varmvattenberedaren. En manometer behöver inget utrymme alls utöver den anslutning den sitter i.
Visst är det bra med en syr-ventil, men dagens regler gäller nybyggnad och gäller inte retroaktivt på äldre anläggningar.
Sedan har det betydelse om du har kommunalt vatten eller egen brunn.
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/3065-2/
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/5067-2/
Har du ett öppet expansionskärl på vinden så fungerar det som en säkerhetsventil.
Fungerar dragregulatorn nertill höger vars arm är förbunden med dragluckan? Funktionen skall vara att luckan stryper dragluckan när panntemperaturen närmar sig 90° - 95°C och därmed stänger lufttillförseln till fyren.
Verkar inte finnas något inställningsvred där det går att ställa temperaturen när luckan skall stänga.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepumpar-och-tillbehor/varmeledningsmaterial/dragregulator/
Visst är det bra med en syr-ventil, men dagens regler gäller nybyggnad och gäller inte retroaktivt på äldre anläggningar.
Sedan har det betydelse om du har kommunalt vatten eller egen brunn.
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/3065-2/
https://somatherm.se/vvs-armatur/varme/5067-2/
Har du ett öppet expansionskärl på vinden så fungerar det som en säkerhetsventil.
Fungerar dragregulatorn nertill höger vars arm är förbunden med dragluckan? Funktionen skall vara att luckan stryper dragluckan när panntemperaturen närmar sig 90° - 95°C och därmed stänger lufttillförseln till fyren.
Verkar inte finnas något inställningsvred där det går att ställa temperaturen när luckan skall stänga.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/varmepumpar-och-tillbehor/varmeledningsmaterial/dragregulator/
Tack. Luckan fungerar fint och stänger vid hög värme. Justeras med tunn ketting. Syrventil krävde sotaren för idrifttagande på nytt så det sitter i manometerns hål med lite bultar som förlänger djupet där. Blir dock inte så varmt så jag var osäker. Expansionskärlet på vinden är tyvärr ersatt av ett i källaren
D Melb skrev:
Det är ingen slinga i pannan, utan det sitter en dubbelmantlad förrådsberedare i den övre delen som är på 140L precis som det står på skylten. Den är ansluten till nedre delen av pannan med 2 grova rör och värms med hjälp av självcirculation. Så varmvattnet får du från den övre delen av pannan och radiatorvattnet från den nere delen. Du kan ju titta var tillopp och retur ledningarna till radiatorerna är anslutna baktill, så förstår du. Och genom att panna och beredare är skilda åt så har du tappvarmvatten i många timmar, ifall du hade haft slinga i pannvattnet så skulle du vara utan varmvatten lika snabbt som pannan kallnat. Mycket vanligt i nyare plåtpannor, så dom visste vad dom gjorde förr i tiden.
Pannan tillverkades både med och utan beredare.
Redigerat:
Du har alltså slutet expansionskärl och då ska det vara SYR ventil.J Johanl80 skrev:Tack. Luckan fungerar fint och stänger vid hög värme. Justeras med tunn ketting. Syrventil krävde sotaren för idrifttagande på nytt så det sitter i manometerns hål med lite bultar som förlänger djupet där. Blir dock inte så varmt så jag var osäker. Expansionskärlet på vinden är tyvärr ersatt av ett i källaren
Nej, det finns ingen koppling mellan typ av expansionskärl och nödkylningsventil.
Sotaren har ansvar för brandsäkerheten. De har inget att säga till om hur värmesystemet ser ut vad jag vet. Kraven är som sagt inte retroaktiva.
Eldstadsyta är ett vanligt mått på storleken på kokspannor, den där är inte lämplig att elda ved i. Du bör absolut ha en panna med omvänd förbränning och ackumulatortankar om du ska elda med ved.
Sotaren har ansvar för brandsäkerheten. De har inget att säga till om hur värmesystemet ser ut vad jag vet. Kraven är som sagt inte retroaktiva.
Eldstadsyta är ett vanligt mått på storleken på kokspannor, den där är inte lämplig att elda ved i. Du bör absolut ha en panna med omvänd förbränning och ackumulatortankar om du ska elda med ved.
Tror att du har fel Daniel 109, KRAV på nödkylningsventil (även kallad SYR-ventil) tror jag gäller enbart anläggningar med slutet kärl. Rätta mig om jag har fel.D Daniel 109 skrev:Nej, det finns ingen koppling mellan typ av expansionskärl och nödkylningsventil.
Sotaren har ansvar för brandsäkerheten. De har inget att säga till om hur värmesystemet ser ut vad jag vet. Kraven är som sagt inte retroaktiva.
Eldstadsyta är ett vanligt mått på storleken på kokspannor, den där är inte lämplig att elda ved i. Du bör absolut ha en panna med omvänd förbränning och ackumulatortankar om du ska elda med ved.
20 år sen jag slutade som sotare.
