6 131 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Nybliven husägare söker handöverfräs
Köp en fräs som du kan ha ett bord till. Bättre att spänna fast fräsen och jobba med virket i många arbeten.D Dashio skrev:Som titeln säger så vart jag enormt intresserad av att börja någonstans. Har hittat på en hel del projekt och då valt att köra Dewalt/Ryobi spåret men jag kan tänka mig köra eldriven av ett annat märke också. Har ingen betydelse
De som jag har hittat hittills baserat på rekommendationer är,
Bosch POF 1400 ACE
Bosch AE 1200
[länk]
Silverline som någon rekommenderade här i forumet:
[länk]
Jag har även möjlighet att köpa en Ryobi RRT1600-K för 1500kr
[länk]
Sen har vi biltemas, är de någonting att ha?
Min tanke är att jag hittar en maskin som kanske inte spräcker plånboken ifall jag börjar tröttna.
Tack på förhand!
Fräsen är ett högvarvigt verktyg och det mycket höga varvtalet ger en otrolig kraft. När du sätter an det roterande frässtålet mot arbetsdtycket uppstår ett kraftigt ryck. Det betyder att du måste ha ett stadigt grepp så att inte maskinen åker iväg. Ansättningen måste anpassas och göras mjukt för att klara av detta.
Fräsen genererar fruktansvärt mycket spån som kastas ut huller om buller och kräver en oordentlig dammsugare för städning. Det är en stor fördel om dammsugaren kan anslutas till fräsen eftersom detta kan ta hand om en del av spånen, men tyvärr inte allt. Räkna med att du behöver ett antal skrotbräder för inställning inför arbetsuppgifterna.
Mitt råd är att som nybörjare skaffa en fräs med tvåhandsfattning. Begagnad, t.ex. En maskin för 8mm frässtålsskaft eftersom denna diameter är vanligast utanför USA. Öva sedan på allt möjligt så att du förstår hur den arbetar, vilka problem du möter. Kolla några instruktiva filmer på YouTube.
Fräsen genererar fruktansvärt mycket spån som kastas ut huller om buller och kräver en oordentlig dammsugare för städning. Det är en stor fördel om dammsugaren kan anslutas till fräsen eftersom detta kan ta hand om en del av spånen, men tyvärr inte allt. Räkna med att du behöver ett antal skrotbräder för inställning inför arbetsuppgifterna.
Mitt råd är att som nybörjare skaffa en fräs med tvåhandsfattning. Begagnad, t.ex. En maskin för 8mm frässtålsskaft eftersom denna diameter är vanligast utanför USA. Öva sedan på allt möjligt så att du förstår hur den arbetar, vilka problem du möter. Kolla några instruktiva filmer på YouTube.
Enkel kantfräs eller ett system att växa i över tid. Har man tålamod kan man vänta på reor som jag gjort under lång tidP poba53 skrev:Min fräsresa började med en Bosch GOF900 med tillbehör för 15 år sedan. Tung och klumpig för kantfräsning så blev kompletering med en GKF600 med alla tillbehör och som använts flitigt. I modern tid blev det en GKF12-8 som blev min favorit för kanter. Men sen blev det en GKF18V-8 som löser alla uppgifter i kombination med alla tillbehör jag hade från GKF600. De två senaste hittade jag på Amazonreor. Så för oss som har Boschbatterier skulle jag rekomendera dessa. Skulle jag startat resan idag skulle det blivit GKF18V-8
Einhell TP-ET, enhandöverfräs, finns även andra i samma märke. Einhell i sin tur har jag bara gott att säga om. Bra skit från Tyskland helt enkelt. Har batteridrivna prylar i allt möjligt. Bra priser och tycker deras kundtjänst är toppen om en reklamation skulle behöva göras.
Oavsett vad det blir för fräs, så kan jag rekommendera den här filmen. Full med kunskap från ”våra egna” experter här på forumet.
Eller så tittar man på några av den här snubbens filmer. Han lär sig under tiden han håller på och visar tydligt (och ofrivilligt) vikten av kunskap. En riktig skön snubbe, men passa på medan han har alla fingrar kvar.
Det finns en annan film där han ska röka skinka och bränner ner hela rökeriet, men den hör kanske inte hit.
Eller så tittar man på några av den här snubbens filmer. Han lär sig under tiden han håller på och visar tydligt (och ofrivilligt) vikten av kunskap. En riktig skön snubbe, men passa på medan han har alla fingrar kvar.
Det finns en annan film där han ska röka skinka och bränner ner hela rökeriet, men den hör kanske inte hit.
Klicka här för att svara