6 130 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Nybliven husägare söker handöverfräs
Tack för den erfarenheten. Kanske dum fråga, men upplevs kanske inte de med 2 händer generellt klumpiga eller är det att den är ovanligt tung? Hur är den annars tycker du? Prisvärd annars och får jobbet gjort?Hep skrev:
Skulle du ha köpt en likadan om du fick välja?
Min fräsresa började med en Bosch GOF900 med tillbehör för 15 år sedan. Tung och klumpig för kantfräsning så blev kompletering med en GKF600 med alla tillbehör och som använts flitigt. I modern tid blev det en GKF12-8 som blev min favorit för kanter. Men sen blev det en GKF18V-8 som löser alla uppgifter i kombination med alla tillbehör jag hade från GKF600. De två senaste hittade jag på Amazonreor. Så för oss som har Boschbatterier skulle jag rekomendera dessa. Skulle jag startat resan idag skulle det blivit GKF18V-8D Dashio skrev:
Jag skulle inte köpa den igen. Nu är det lite elakt, då jag annars använder klart dyrare fräsar, men den har sina brister. Alldeles för mycket bråte runt öppningen som stör, så det är lite att fräsa i blindo. Nu ska man väl egentligen förbereda så mycket inför fräsningen att man knappt behöver titta, men jag tycker inte om det. Samma bråte gör att byte av stål och liknande manövrar blir lite extra meckigt. Fjädrarna i benen orimligt starka. Anhåll och andra tillbehör är lite rappliga. Som du märker är det egentligen inga direkta fel på fräsen, men handhavandet kunde vara lite bättre på alla sätt. Mjukstart har den - det är trevligt.D Dashio skrev:
Jag bevakade blocket och tyska nätbutiker ett bra tag och har skaffat en liten och en större fräs som jag är väldigt nöjd med. Fast även om jag ”fyndat” så är det kanske för mycket pengar för en första fräs. Om det är kanter som ska fräsas nu så är den Nanowire tipsade om väldigt trevlig. Är det diverse som ska fräsas är det kanske en större med tvåhandsgrepp som är rätt. Fixar man en hembyggt platta (enkelt gjort) kan man göra det enklare att fräsa kanter utan att tippa. Många små fräsar är som redan skrivits onödigt höga och vingliga. Det finns till den lilla sladdmakitan som nämndes (och andra mindre kantfräsar) lösa basar så att det går att använda dem som en vanlig tvåhandsfräs. Till makitan är de tillbehören rent skit och jag har försökt skänka bort mina i fler år utan framgång. Kanske är det bättre till andra fräsar, men jag är tveksam. Det bästa är nog en ren kantfräs och en ”riktig”, åtminstone på sikt. Båda typerna är för övrigt handöverfräsar.
Att fräsa med för liten fräs är som att skita och hålla för. det blir till ingenting och maskinen hoppar iväg vart som helst när den inte orkar hålla varvtalet. Det behövs motoreffekt så fräsen håller varvtalet och går att kontrollera.
Någon liten kantfräs har jag aldrig behövt fastän jag arbetar yrkesmässigt. Snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att fasa kanter eller göra små avrundningar är med en liten enhands putshyvel. Min Stanley nummer 18 har hängt med sedan någon gång före kriget. Med den här farten behöver bladet bytas innan jag går i pension (om cirka 21-23 år) men sedan skall den förhoppningsvis hålla några generationer till.
Någon liten kantfräs har jag aldrig behövt fastän jag arbetar yrkesmässigt. Snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att fasa kanter eller göra små avrundningar är med en liten enhands putshyvel. Min Stanley nummer 18 har hängt med sedan någon gång före kriget. Med den här farten behöver bladet bytas innan jag går i pension (om cirka 21-23 år) men sedan skall den förhoppningsvis hålla några generationer till.
Krångla inte till köpet genom att sitta och jämföra alla olika typer, tillverkare, och modeller med varandra. Det är istortsett bara ett val att göra. Vilket är om du ska ha en mindre batteridriven fräs för kanter, eller om du vill möjligheten att att göra mer avancerade saker. I övrigt är det inte så mycket, då en fräs i huvudsak är en enkel konstruktion. Det är mer om man ska jobba professionellt, eller iallafall väldigt mycket som andra detaljer blir viktigt. Biltemas fräsar kommer sannolikt inte göra dig besviken. Det du ska hålla ett öga på, är effekten. Det finns några extremt billiga på Jem o Fix, som förvisso är okej, men de är väldigt motorsvaga vilket är tråkigt att arbeta med. Annars väljer du bara något av samma märke som du eventuellt börjat samla på dig i övrigt.
Det är ett typexempel på något som bör ha mycket effekt då det är mycket material och stora profilfräsar som används. Och då kommer du in på området fräsbord då det blir svårt att kontrollera handhållet.D Dashio skrev:
Du har nu insett att du oundvikligen kommer att landa i mer än en fräs. Bara dumt att skaffa något som ska försöka lösa alla uppgifter på ett mediokert sätt. Bättre med en dedikerad enkel kantfräs som du sätter en större basplatta på, som Hep föreslog ovan, och en lite kraftigare fräs för andra uppgifter.
I Finland där man bygger timmerhus av egna träd med bara händerna och tydligen skiter med handen i brallan (sorry Heimlaga), behöver man ingen kantfräs, men för en amatör i Stockholm som vill testa fräsning är det kanske rätt väg att gå. Dessutom lite enklare med fräs än hyvel i innerkurvor, men det är kanske överkurs.
@Dashio Jag har en makitakantfräs med sladd som ska sättas in i ett mindre fräsbord senare i år. Just nu bygger jag huset som fräsbordet ska bo i, så det är ett tag dit. Om du vill låna hem den en månad och testa hur det är att fräsa kanter är det bara att komma förbi Vallentuna och hämta.
@Dashio Jag har en makitakantfräs med sladd som ska sättas in i ett mindre fräsbord senare i år. Just nu bygger jag huset som fräsbordet ska bo i, så det är ett tag dit. Om du vill låna hem den en månad och testa hur det är att fräsa kanter är det bara att komma förbi Vallentuna och hämta.
Så svårt är det väl inte att runda av en kant med en vanlig överhandsfräs och det speciellt om planen omfattar två möbler?
Fast vill man göra en större rundning än "normalt" eller fasa lite mer än några millimeter är det troligen ganska många körningar med en kantfräs? (jag har aldrig kört en kantfräs).
Fast vill man göra en större rundning än "normalt" eller fasa lite mer än några millimeter är det troligen ganska många körningar med en kantfräs? (jag har aldrig kört en kantfräs).
Är enklare med kantfräsen om jag jämför med min gamla MOF.Z z_bumbi skrev:Så svårt är det väl inte att runda av en kant med en vanlig överhandsfräs och det speciellt om planen omfattar två möbler?
Fast vill man göra en större rundning än "normalt" eller fasa lite mer än några millimeter är det troligen ganska många körningar med en kantfräs? (jag har aldrig kört en kantfräs).
Om man är något så när van med maskiner så kan man sänka ned en kantfräs mitt i arbetsstycket, precis som man kan sänka ned en sticksåg eller cirkelsåg.D Dashio skrev:
Jag som arbetat som finsnickare saknade egentligen bara en maskin hos min arbetsgivare och det var just kantfräsen. Använder den nio gånger av tio när jag ska fräsa något... Den tionde gången är det vanligen så att jag måste fram med fräsbordet för att kunna göra ett bra jobb ändå.
Däremot så det du nämnt som användningsområde såsom fasning av kant och liknande så tar jag hellre fram stöthyveln... Då har jag gjort kanten klar på kortare tid än det tar mig att ta fram och ställa in fräsen... En bra stöthyvel är dessutom väldigt billig på Tradera och liknande ställen.
Det är väl egentligen två större saker som man ska tänka på med handöverfräsar:
1. Är den sänkbar eller fast? Ibland är själva fräsmotorn lös och sätts i en sänkenhet eller fast enhet. Kanske ingår bara den ena och den andra går att köpa till. Exempel Bosch GKF 600 där den fasta ingår men en sänkenhet går att köpa till.
Fast enhet är gjord för kantfrästning och du ställer in djupet medan fräsen är avstängd. Fokus på låg tyngdpunkt och du har förmodligen en hand långt ner, nära det du fräser.
Sänkenheten är gjord för att sänkas ner i materialet för att fräsa mitt i och så vidare. Har i stort sett alltid ett djupstopp som gör det lätt att sätta ett exakt djup genom att ställa fräsen på materialet, lossa djupstoppsskruven, sänka fräsen maximalt, sätta en passbit eller det vars djup du vill fräsa, tex ett gångjärn, mellan djupstoppet och det det tar emot i på fräsen, och sedan låser du djupstoppet.
2. Vilka frässtål som passar? 8 mm skaft är i absolut vanligast. Finns också 6 mm som är vanligt för framförallt mindre kantfräsar, 12 mm men då är det nog bra om fräsen monteras i ett bord. Det finns såklart också tum-storlekar där 1/2" och 1/4" är vanligast. Maxstorleken som fräsen klara är absolut viktigast. Till de flesta fräsar finns flera spännhylsor som tillbehör, och det är också möjligt, men mindre bra, att använda en typ adapter som sitter mellan fräsens spännhylsa och frässtålet.
1. Är den sänkbar eller fast? Ibland är själva fräsmotorn lös och sätts i en sänkenhet eller fast enhet. Kanske ingår bara den ena och den andra går att köpa till. Exempel Bosch GKF 600 där den fasta ingår men en sänkenhet går att köpa till.
Fast enhet är gjord för kantfrästning och du ställer in djupet medan fräsen är avstängd. Fokus på låg tyngdpunkt och du har förmodligen en hand långt ner, nära det du fräser.
Sänkenheten är gjord för att sänkas ner i materialet för att fräsa mitt i och så vidare. Har i stort sett alltid ett djupstopp som gör det lätt att sätta ett exakt djup genom att ställa fräsen på materialet, lossa djupstoppsskruven, sänka fräsen maximalt, sätta en passbit eller det vars djup du vill fräsa, tex ett gångjärn, mellan djupstoppet och det det tar emot i på fräsen, och sedan låser du djupstoppet.
2. Vilka frässtål som passar? 8 mm skaft är i absolut vanligast. Finns också 6 mm som är vanligt för framförallt mindre kantfräsar, 12 mm men då är det nog bra om fräsen monteras i ett bord. Det finns såklart också tum-storlekar där 1/2" och 1/4" är vanligast. Maxstorleken som fräsen klara är absolut viktigast. Till de flesta fräsar finns flera spännhylsor som tillbehör, och det är också möjligt, men mindre bra, att använda en typ adapter som sitter mellan fräsens spännhylsa och frässtålet.
Om man ofta fasar eller rundar av på samma sätt är ju de små kantfräsarna bra, jag har Boschs 12v-fräs med ett 3mm avrundningsstål som jag ställt på perfekt höjd. Är det något som är snäppet större än pyttelitet går det snabbare iom att jag inte behöver spänna fast materialet, vilket jag nog tycker mig behöva om jag ska använda hyveln. Så jag spar typ hela fem sekunder varje gång jag ska mjuka upp en kantCheesen skrev:
Ja självklart för de är gjorda för att runda av kanter och specialverktyg är nästan alltid bättre än generella. Om man däremot köper en fräs för att fräsa någon gång ibland så är det ingen större mening med att köpa en maskin till bara för att göra något som går att göra med en vanlig handöverfräs. Dels är det en maskin till man måste öva in sig på och dels är det pengar som bara ligger för att spara någon minut en gång i halvåret.A AndersS skrev:
Börjar man bygga mycket där man kantfräser så är det bara att köpa en då. Precis som att man kanske upptäcker att man har större nytta av två vanliga fräsar, ett fräsbord eller att man inte ens rör fräsen och hellre spelar guitarr.
Köp ett verktyg, öva, använd och se vad det klarar.
Jag redovisade bara min egen erfarenhet utifrån att jag har båda. Är man "vanlig" hemmabyggare och inte ska pyssla med finare möbelsnickeri klarar man sig med embart en kantfräs. Brukar även spänna fast den uppochned i en BD-arbetsbänk för vissa arbeten.Z z_bumbi skrev:Ja självklart för de är gjorda för att runda av kanter och specialverktyg är nästan alltid bättre än generella. Om man däremot köper en fräs för att fräsa någon gång ibland så är det ingen större mening med att köpa en maskin till bara för att göra något som går att göra med en vanlig handöverfräs. Dels är det en maskin till man måste öva in sig på och dels är det pengar som bara ligger för att spara någon minut en gång i halvåret.
Börjar man bygga mycket där man kantfräser så är det bara att köpa en då. Precis som att man kanske upptäcker att man har större nytta av två vanliga fräsar, ett fräsbord eller att man inte ens rör fräsen och hellre spelar guitarr.
Köp ett verktyg, öva, använd och se vad det klarar.
Finns tillbehör som sänkenhet.
Däremot så är den klenare än Mof'en.
Så jag vill nog se kantfräsen som mest användbar för "husbyggare" och istället handöverfräs för de med mera speciella behov, idag specialverktyget.
Kan verkligen rekommendera denna. Plus att du köper ett billigt set för 200kr för att testa. Sliter du ut routern köper du en dyr proffs maskin. Likaså fräsarna, dom du använder mkt, köp nya dyra.
Jag har haft min i 3år och kört mkt för att va hobby. Testbyggt ett litet fräsbord oxå.
https://amzn.eu/d/gTaZ5zZ
Jag har haft min i 3år och kört mkt för att va hobby. Testbyggt ett litet fräsbord oxå.
https://amzn.eu/d/gTaZ5zZ