14 312 läst ·
171 svar
14k läst
171 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Kan inte annat än att hålla med. Bägge mina har sovit i egna sängar från nyfödd i spjälsäng som flyttades till deras rum vid ca 1år som sedan uppgraderade till fullstor 120 säng med riktig madrass så man kan lägga sig hos dem vid läggdags och vid mardrömmar. Har fungerat utmärkt och de sover som grisar och våran säng vill de aldrig sova i, de vill att man följer med och bäddar ner dem i deras👍
Grattis!Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Ett tips är att många praktiska saker kan man lösa med tiden först när behovet blir aktuellt. Det kan ge lite lugn, man måste inte vara massa steg före på allting. T.ex. barnsäng. Vi köpte flera varianter, som visat sig att vi inte har använt, för barnet sover i vår säng. Samma sak med att barnsäkra boendmiljön, det kan man också känna in lite vad som behövs göra allteftersom barnet blir större. Så man behöver inte få fixar-panik, mitt tips är att vara i nuet med barnet och fokusera på att lösa saker organiskt när det visar sig att behovet uppstår. Ett annat tips (som redan getts) är att köpa kläder second hand. Ytterligare ett tips är att förstå att barnet inte behöver mängder av leksaker i början (brukar räcka ganska långt med det man får från familj eller vänner), ofta är det lilla barnet mer intresserad av att upptäcka vanliga saker som redan finns i hemmet, och det kommer en tid senare när leksaker blir viktigare. Ett annat tips kan vara att föra bok över alla minnesvärda steg som sker, man kan hålla det enkelt och först bara anteckna ned i mobilen (datum för lära sig krypa och gå, och allt man vill minnas) och i senare skede kan man om man vill göra det till en liten minnesbok och klistra in foton. När man är mitt uppe i det tänker man inte på sånt, men senare i livet kan det få ett stort värde. Tips är också att filma barnet då och då, bara fånga vardagen på film, för den första tiden går jättesnabbt och ni kommer nog uppskatta dessa filmer från bäbistiden senare.
Våra barn hade spjälsäng men den var rätt oanvänd. När de vaknade på natten fortsatte de nattne i vår säng. Jag var rätt nöjd att de sov bredvid maten och hittade den själva. Det sparade oss massor med nattsömn. Efter spjälsängen fick den en fullstor resårmadrass men utan ben. Fallhöjden blev minimal och dessutom fick den som skulle läsa godnattsagor plats i samma säng. För oss funkade detta alldeles utmärkt.
Grattis.Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Om du inte redan har det, skaffa en god relation till svärföräldrarna. De är ovärderliga som barnvakter.
Trots en väldigt bra relation med svärföräldrarna var dom inte det………Fujim skrev:
Så vet inte om det var ett bra råd 🤔
Mitt bästa är att inte bry sig om vad andra tycker utan gör det som funkar för er, det är ni som kommer känna ert barn bäst och hur ni tillsammans får det att fungera 🤓
Krångla inte till det. Att skaffa barn är det mest naturliga och har aldrig varit så lätt som det är idag med alla hjälpmedel och sjukvård.
Eget rum, egen säng och håll distans. Behöver inte bära omkring på ungen 24/7 för då blir det bara ett problem.
Skola in på barnomsorg direkt vid 1år. 99% av fallen "barnet inte är redo" så är det förälder som inte vill tillbaka till jobb. Visst kan lämningar bli lite jobbiga men 2 minuter senare har de hur kul som helst och lär sig hålla igång en dag.
Tro inte på allt jobb. Man får sömn ändå bara att den blir uppdelad.
Skaffa syskon snabbt om relationen är bra. Håll ihop och hitta inte en bättre partner som alla försöker göra. INGEN tycker det är synd om dig som har 3 barn med 3 olika och tycker livet blivit ett pussel.
/Tre ungar med samma fru sedan 20 år tillbaka.
Eget rum, egen säng och håll distans. Behöver inte bära omkring på ungen 24/7 för då blir det bara ett problem.
Skola in på barnomsorg direkt vid 1år. 99% av fallen "barnet inte är redo" så är det förälder som inte vill tillbaka till jobb. Visst kan lämningar bli lite jobbiga men 2 minuter senare har de hur kul som helst och lär sig hålla igång en dag.
Tro inte på allt jobb. Man får sömn ändå bara att den blir uppdelad.
Skaffa syskon snabbt om relationen är bra. Håll ihop och hitta inte en bättre partner som alla försöker göra. INGEN tycker det är synd om dig som har 3 barn med 3 olika och tycker livet blivit ett pussel.
/Tre ungar med samma fru sedan 20 år tillbaka.
Klicka här för att svara