J
Kvackatore Kvackatore skrev:
Det är skillnad på förskola och förskola, det är även skillnad på en 1-åring och en 5-åring. Om du menar att det är fel att lämna en 1-åring på en förskola med 6 avdelningar och gemensam gård instämmer jag till fullo. Om du menar att lämna en 3-4 åring på en liten förskola med 1-2 avdelningar eller för den delen dagmamma så tycker jag du skall omvärdera.

Kan hålla med om att man är partiskt, men om man inte har någon insikt i hur en modern förskola fungerar så är det också svårt att diskutera. Förskolor idag är inte menade som förvaring (även om vissa tyvärr är det) utan har läroplan precis som grundskolan.

Sist men inte minst är det skillnad på barn, inget är det andra likt och tur är väl det. Vissa barn stormälskar att vara på förskolan, andra barn hatar det.
Håller med.

Det är ju också så att man kan lämna några timmar på förskola.
Att börja lämna när barnen är 1.5 och köra 10-12 timmarsdagar för att jobba 8h plus lunch och pendling 2-3h med ett barn under 2 år tror jag är tufft.

Har man ekonomi att orka bära att vara hemma till kring 2-årsåldern, sen köra lite kortare dagar så är min tro att de bara mår bra av förskola. Vad som är lagom och funkar är givetvis både beroende på föräldrarnas möjligheter (ekonomi, typ av jobb, möjlighet vara ledig eller jobba hemma, syskon som är hemma osv) och hur barnet fungerar.

Det som är trist är föräldrar med barn som knappt kan svenska som har barnen hemma till 7-årsåldern så de inte får lära sig svenska. OK om man tänkt åka tillbaka till sitt ursprungsland inom nåt år (tex är gästarbetare) men inte OK om man tänkt leva här hela livet och vill ge sina barn en bra chans att bli integrerade. Skolan är då bästa vägen. Även för mammor (eller pappor för den delen) är det positivt att inte hamna utanför arbetsmarknaden. Men att gå ned på 75% under säg 5-10 år tycker jag är en bättre lösning än att vara hemma till barnen är tre och sen köra full fart.

Bärsele, den modell från Babybjörn vi hade räddade både äktenskapet och mitt egna förstånd. Nyttjades till båda barnen.
Ovärderligt.

F
S Småbrukaren skrev:
Gula bajsfläckar går bara bort med galltvål eller försvinner om du torkar kläderna i solen. Life hack!
Tyvärr kan det också ta bort tryck och färg från kläder. 😅

F Fideliox skrev:
Tyvärr kan det också ta bort tryck och färg från kläder. 😅
Använder i stort sett bara neutrala färger på mina barn.

Text om föräldraskap: "Det finns inga trick. Allt är svårt. Barnen lyssnar inte. Detta är ditt liv nu. Lycka till.

• Älska
Kvackatore
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror väl helt och hållet på hur man vill göra och vad man har för barn.

Vi undvek denna metod, barnen gråter för att de behöver din närhet och metoden är omtvistad.

Vi nattar våra barn (4 resp 7år gamla) genom att läsa bok och sedan sjunga, sedan ligger vi kvar med dem tills de somnat.
Men visst, vi märker ju på dem ifall de inte rört på sig tillräckligt under dagen, då har de mycket svårare att komma till ro.

Nattningarna tar väl ca 45-60min per barn, vi tar vars ett och nattar dem samtidigt, merparten av tiden är bokläsningen och vi ser det snarare som att vi hinner spendera tid med dem och mysa lite.
Man får tycka vad man vill så klart, vi tyckte kvällarna var ett rent helvete och det slutade ju alltid med att både jag och min fru var helt slutkörda efter att försökt natta och få våran första i säng. Googlade problemet för vi kunde ju inte vara de första med ett barn som inte vill lägga sig ner och sova. Mycket riktigt dök 5minuters metoden upp läste på både vad som var bra och dåligt och tyckte personligen inte att argumentet du framför kändes som den underliggande faktorn till skrik (och även om det varit det hade jag skitit blankt i det just då om det fungerade).

Vi kortade ner tiden att inte komma in till 3min för vi tyckte 5 verkade lite väl länge. Första natten skrek/grät han väl sig trött på ca 2h, nästa dag 1h, sedan 30min, 10min o sedan sov direkt. Tror det tog 5 dagar att slippa bråka och tjafsa och då somnade han även om själv om han vaknade under natten. Innan fick man ju gå in och göra om hela processen igen. Det var uteslutande det bästa jag gjort som förälder i alla fall. Kört samma på båda sönerna och våra barn (6 och 9 nu) har aldrig behövts nattas, haft svårt att sova eller somna själva efter det, man säger god natt, släcker och går så sover de på 2min. Nu läser vi gärna några sidor och busar och myser i alla fall men det är för att det är kul/mysig inte för att någon inte kan sova annars och framför allt behöver man ju inte ligga där och vänta på att de ska somna. Min uppfattning är ju att om man ligger kvar ligger de medvetet vakna för att de inte vill att man ska gå. Går man direkt vet de ju att det är det som gäller och de somnar direkt istället, blir en bättre och effektivare sömn med.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Farstatjej90
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men könsstympning är okej förstås
Som vanligt kommer ofelbar logik från dig...

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Farstatjej90
K kortis skrev:
Det är kanske så att dina barn inte får gå på förskola för dig men hur vet du att de tar skada av det. Jag är övertygad om att det är skadligt och att barnen inte utvecklas som andra barn
Vilken tur att vi klarat oss genom hela evolutionen fram till förskolan kom då 😉

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Men nu har vi ju haft förskola och norm att båda föräldrarna jobbar heltid i det här landet i rätt många år och bevisligen funkar det alldeles utmärkt? Känner mig inte skadad eller känner någon som är uppenbart skadad (i alla fall inte av förskolan). Älskade dagis när jag var lite och båda mina två barn gör/har gjort det samma med deras förskolor. Tror jag kan räkna på fingrarna på en hand de dagar som någon av dem sagt på morgonen att de inte vill gå till förskolan.

Farstatjej90
T TypRätt skrev:
Men nu har vi ju haft förskola och norm att båda föräldrarna jobbar heltid i det här landet i rätt många år och bevisligen funkar det alldeles utmärkt? Känner mig inte skadad eller känner någon som är uppenbart skadad (i alla fall inte av förskolan). Älskade dagis när jag var lite och båda mina två barn gör/har gjort det samma med deras förskolor. Tror jag kan räkna på fingrarna på en hand de dagar som någon av dem sagt på morgonen att de inte vill gå till förskolan.
Känner du så är det säkert så. 👍

T TypRätt skrev:
Man får tycka vad man vill så klart, vi tyckte kvällarna var ett rent helvete och det slutade ju alltid med att både jag och min fru var helt slutkörda efter att försökt natta och få våran första i säng. Googlade problemet för vi kunde ju inte vara de första med ett barn som inte vill lägga sig ner och sova. Mycket riktigt dök 5minuters metoden upp läste på både vad som var bra och dåligt och tyckte personligen inte att argumentet du framför kändes som den underliggande faktorn till skrik (och även om det varit det hade jag skitit blankt i det just då om det fungerade).

Vi kortade ner tiden att inte komma in till 3min för vi tyckte 5 verkade lite väl länge. Första natten skrek/grät han väl sig trött på ca 2h, nästa dag 1h, sedan 30min, 10min o sedan sov direkt. Tror det tog 5 dagar att slippa bråka och tjafsa och då somnade han även om själv om han vaknade under natten. Innan fick man ju gå in och göra om hela processen igen. Det var uteslutande det bästa jag gjort som förälder i alla fall. Kört samma på båda sönerna och våra barn (6 och 9 nu) har aldrig behövts nattas, haft svårt att sova eller somna själva efter det, man säger god natt, släcker och går så sover de på 2min. Nu läser vi gärna några sidor och busar och myser i alla fall men det är för att det är kul/mysig inte för att någon inte kan sova annars och framför allt behöver man ju inte ligga där och vänta på att de ska somna. Min uppfattning är ju att om man ligger kvar ligger de medvetet vakna för att de inte vill att man ska gå. Går man direkt vet de ju att det är det som gäller och de somnar direkt istället, blir en bättre och effektivare sömn med.
Som sagt beror på hur man göra och vilket barn man har.
Femminutersmetoden är ju kanske inte det första man ska rekommendera som nattningsmetod?

För att få barnen att somna i tid har vi fått se till att barnen inte vilar för länge på förskolan, och sett till att de rört sig tillräckligt mycket under dagen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F
S Småbrukaren skrev:
Använder i stort sett bara neutrala färger på mina barn.
Klädsen till barnstolen efter galltvål 😅

Blå- och blommönstrad klädsel på stolen efter behandling med galltvål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
T TypRätt skrev:

Herregud nu ska vi läxas upp om förskola av nån känslokall människa som lämnar sina barn skrikandes ....
Mina barn vet i alla fall att jag alltid finns där. Inte en chans att jag skulle lämna dom skrikandes. Never.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilken tur att vi klarat oss genom hela evolutionen fram till förskolan kom då 😉
När jag var liten var gården full av ungar när mina barn var barn fanns inte en unge på gården.
Det är inte minst viktigt i segregerade områden att barn går på förskola och lär sig svenska värderingar och språk så de klarar sig ute i samhället när de blir vuxna

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt beror på hur man göra och vilket barn man har.
Femminutersmetoden är ju kanske inte det första man ska rekommendera som nattningsmetod?
Jag personligen tycker nog att det är just det man ska göra. Anser att den gör att barn känner sig trygga i sig själva. Precis som jag tycker det är rimligt att min 9åring hämtar vår 6åring på förskolan och går hem från skolan förskola själva. Ingen bevisar särskilt mycket för sig själv utan krav men så fort de inser att de klarar något växer de och känner sig trygga, den tryggheten går sedan att använda i andra situationer som är snarlika. Som att sova över hos en kompis eller farmor/farfar. Har man alltid mamma eller pappa i sängen när man somnar känns det kanske läskigt men somnar man alltid själv i sängen, trygg i vetskapen om att vuxna finns i rummet bredvid, är det inte så stor skillnad.

TS ska givetvis göra det som känns rätt för dem, känner flera som aldrig behövt kämpa med att få sina barn att sova i sin egen säng för det funkade bara magiskt från dag 1, då är det ju givetvis ett råd utan nytta. Men om de precis som vi känner att varje kväll var ett helvete där båda föräldrarna blir sura både på barn och varandra är detta en mycket bra lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.