14 808 läst ·
171 svar
15k läst
171 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Vad som väl saknas är en obligatorisk kurs innan barnet kommer till världen.S Skopan skrev:Ska försöka skriva något som inte redan är sagt. Det mesta löser sig av sig självt, vill jag först säga, återkommer till det strax.
Har hört tipset att antingen läsa noll föräldraskapsböcker eller många, för om du gör det sistnämnda så märker du att de motsäger varandra. Och när fan ska man hinna läsa? Nåja, jag har läst ett gäng. Som nybliven förälder hade jag mest glädje av "Praktika för blivande föräldrar" av Agnes Wold och en till. Ni som känner till Wold vet att hon förlitar sig till vetenskap och manar till lugn inför allsköns larm om farlig plast och gud vet vad.
Vi föräldrar är annars dåliga på att ge tillförlitliga råd. Eftersom utvecklingen går så fort för små barn så löser sig de flesta bekymmer av sig självt. Men vi tror såklart att våran ansats till att lösa det var det som hjälpte och har det funkat på hela två av två barn (100%😲) så blir vi stensäkra på att det är en bra metod och tipsar alla andra.
Det är mer effektivt att fördela hushållets uppgifter så att vardera föräldern har egna områden, men det är bättre att båda kan allt. Det är bådas uppgift att ha sån koll på alla detaljer att ni klarar er helt utan den andra i krisläge. Insistera på att få ha insyn och öva. Olyckor sker.
Det jag/vi saknade mest var när de kom upp i skolåldern, vi är lågutbildade ingen pluggvana så hur man motiverar och leder el tvingar barn att läsa läxor och plugga var inget vi lyckades med.
Jo det har gått bra för våra tre men int är det vår förtjänst på skolområdet.
Det är när de kommer upp lite i ålder som man behöver mest guidning inte minst verkar många behöva hjälp med vanlig uppfostran, man är ju int kompis med sina barn
Skippa juniorsäng till lillen - när man läser godnattsagor och ligger kvar och myser/nattar sitt barn så kan man räkna med att man somnar själv. Är sängen då åtminstone en normalstor säng så slipper man att vara helt ledbruten när man vaknar till... dessutom slipper man byta ut den efter bara några år.
Känns sängen för stor och ödslig så löser det sig snart med alla hundratals gosedjur som brukar hopa sig och fallskydd fixas enkelt genom att pula in nån kudde under bäddmadrassen så att det blir uppåtlut mot kanten. Går ju att ha kortare eller inga ben på sängen om man ändå är orolig för fall.
Känns sängen för stor och ödslig så löser det sig snart med alla hundratals gosedjur som brukar hopa sig och fallskydd fixas enkelt genom att pula in nån kudde under bäddmadrassen så att det blir uppåtlut mot kanten. Går ju att ha kortare eller inga ben på sängen om man ändå är orolig för fall.
Grattis!Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Om ni skall ut och flyga, håll borta all vätska en till två timmar innan, när planet lyft några hundra meter, i med nappflaska med god dryck och tryckutjämningen går lätt och att flyga blir positivt
Lycka till
Kompletterar och förtydligar lite.O skrev:
Något som få tänker på att det är skillnad på föräldraledighet och föräldrapeng. Alltså att vara ledig från jobbet och att få ersättning av staten. Man har rätt till betydligt mer ledighet från jobbet än vad man kan få ersättning för. Båda föräldrarna kan ta ut maximal ledighet oberoende av varandra och oberoende av om de har rätt till föräldrapeng. Samtidigt om de vill. Man behöver alltså inte dela på föräldraledigheten. Föräldrapengen är en annan sak. Men jag fokuserar nu på hur man som förälder maxar sin tid med barnet.
Arbetsgivare har olika regler. Vissa är mycket generösa.
Så med
menar jag precis så mycket din arbetsgivare och er ekonomi klarar. Ta ut rubbet! Och använd varje sekund av ledigheten till att vara tillsamman med barnet.O skrev:
Alltså inte till att renovera huset. Det är mitt bästa tips. Att bygga på huset går naturligtvis utmärkt om man har med sitt barn. Oavsett om det sover eller vill titta på. (mer oväsen än i mammas mage är svårt att åstadkomma, så normalt byggjobb är inget problem alls) Att vara tillsammans är grejen här. Vad pappa gör är av sekundär betydelse. Men barnet skall vara med. Barn ser och lär kontinuerligt och det bygger en relation.
Hm. Förstår problemet.K kortis skrev:
Det är mycket vanligt att barn studerar längre/mer än sina föräldrar. Eller saker som föräldrarna inte studerat. Även när det gäller högutbildade föräldrar. Så många upplever att de inte kan hjälpa till.K kortis skrev:
(grund & gymnasie) Skolan har gått från att lära ut fakta till att lära ut hur man tar reda på fakta. Problemet är att man måste ha en kunskapsbas för att ta reda på något. Detta är inget problem om föräldrarna kan hjälpa till. Välutbildade föräldrar är mer och mer en förutsättning för att lyckas i det svenska skolsystemet.K kortis skrev:
Uppfostran och gränssättande måste börja direkt. Det kan inte vänta till barnen börjar förskolan, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet, fått körkort, kan köpa ut på systemet, har gått med i ett gäng, eller hemska tanke sitter i fängelse. Man blir inte kompis, men man får respekt och blir respekterad.K kortis skrev:
Många bra tips i tråden. Min första tanke på tips;
Ha ALDRIG det tyst omkring er. Dammsug, spela musik, lek med hunden mm när barnet vilar. Dvs smyg inte runt och viska.
Min syster valde tysta metoden och då fick man smyga runt och viska så fort barnen vilade 2 rum bort. Hos oss låg barnen och sov i tv-rummet med fullt med liv och rörelse och ljud utan problem.
Och; glöm aldrig bort varandra. Fråga hur den andre mår och det ÄR jobbigt att vara den som är hemma och är föräldraledig.
Ha ALDRIG det tyst omkring er. Dammsug, spela musik, lek med hunden mm när barnet vilar. Dvs smyg inte runt och viska.
Min syster valde tysta metoden och då fick man smyga runt och viska så fort barnen vilade 2 rum bort. Hos oss låg barnen och sov i tv-rummet med fullt med liv och rörelse och ljud utan problem.
Och; glöm aldrig bort varandra. Fråga hur den andre mår och det ÄR jobbigt att vara den som är hemma och är föräldraledig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 707 inlägg
Föräldraledig är en dålig term, barnupptagen tycker jag är bättre! 🙂
Men vi var också hemma förhållandevis länge med våra, och jag var den förälder som hade den senare halvan och därmed ett barn som inte sov så mycket som en del andra haft.
Men vi var också hemma förhållandevis länge med våra, och jag var den förälder som hade den senare halvan och därmed ett barn som inte sov så mycket som en del andra haft.
Jag har alltid sagt att man borde kunna hitta en nisch som föräldraledighetsrådgivare. Det är en hel vetenskap att läsa in sig på men kan ge så otroligt mycket tillbaka både i ledighet men även ekonomiskt. Jag vill tro att det främst är ekonomin som begränsar hur länge man stannar hemma med sitt barn.O skrev:
PS - Ni som har lägstanivådagar kvar som inte ni kan/hinner ta ut innan de brinner inne. Från 1/4 får man inte längre ta ut dem på helg om det inte görs i samband med f-ledighet på vardag i anslutning. (såvida man inte har arbetstid på helg). Så passa på och ta ut dem nu innan dess.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Dags att städa upp i reglerna. Ta ut pengarna som en klumpsumma om folk vill
Begär föräldralön från ditt företag om du har kollektivavtal. Man får det inte om man inte begär det, och det kan vara rätt många tusen. Ofta får man bara under en (1) sammanhängande period, max sex månader, så det gäller att planera detta för att inte bomma på något vis. Exakt hur det funkar kan säkert variera.
Får mig att tänka på ett tips till...
För mig var personalavdelningen hyggligt och berättade detta, men haft flera kollegor som inte vetat om denna regel... Kort handlar det om att man ska inte ta klämdagar som förlädraledigt om man kan undvika. Alla har nog inte denna regel, men jag tror det är en kollektivavtalsreglel så helt ovanlig är den nog inte...
Kolla altså regler kring föräldraledigt kring röda dagar. Hos oss så får man inte "betalt" av jobbet på röda dagar om man är föräldraledig. Dvs tänk inte att du ska ta föräldraledigt tex i 5 dagar och få hela julen med 8 röda dagar ledigt. Det som händer då är att du inte får betalt av jobbet de röda dagarna. Ha alltid en arbetsdag eller semesterdag innan det kommer massor av röda dagar. Detta gäller ju speciellt om man sparat föräldradagar för att kunna ta ut ledighet. Ta den då en vecka på sommaren och inte kring julen med många röda dagar! Dvs ta aldrig klämdagar som föräldraledigt, ta det som semester eller obetalt.
Dock, om det är "huvudperioden" för föräldraledigt (den där vissa arbetsgivare kan fylla ut lönen tex till 80% för de som når taket på vanliga föräldraersättningen) så brukar den inte gå att bryta över tex julen utan måste tas ut obruten i tex 6 månader. Så föds barnet i november, du är mamma och vill vara ledig hela tiden, börja antingen ta ut föräldraledigheten i januari och ta bara ledigt utan betalt innan... eller svälj att du torskar ett antal röda dagar. Tänker du ta ett helt år föräldraledigt så kan du anpassa de dagar som du får denna utfyllnad av jobbet till att ligga i en period med få röda dagar, då oftast tror jag man bara brukar få utfyllt i nånstans 6-9 månader max.
För mig var personalavdelningen hyggligt och berättade detta, men haft flera kollegor som inte vetat om denna regel... Kort handlar det om att man ska inte ta klämdagar som förlädraledigt om man kan undvika. Alla har nog inte denna regel, men jag tror det är en kollektivavtalsreglel så helt ovanlig är den nog inte...
Kolla altså regler kring föräldraledigt kring röda dagar. Hos oss så får man inte "betalt" av jobbet på röda dagar om man är föräldraledig. Dvs tänk inte att du ska ta föräldraledigt tex i 5 dagar och få hela julen med 8 röda dagar ledigt. Det som händer då är att du inte får betalt av jobbet de röda dagarna. Ha alltid en arbetsdag eller semesterdag innan det kommer massor av röda dagar. Detta gäller ju speciellt om man sparat föräldradagar för att kunna ta ut ledighet. Ta den då en vecka på sommaren och inte kring julen med många röda dagar! Dvs ta aldrig klämdagar som föräldraledigt, ta det som semester eller obetalt.
Dock, om det är "huvudperioden" för föräldraledigt (den där vissa arbetsgivare kan fylla ut lönen tex till 80% för de som når taket på vanliga föräldraersättningen) så brukar den inte gå att bryta över tex julen utan måste tas ut obruten i tex 6 månader. Så föds barnet i november, du är mamma och vill vara ledig hela tiden, börja antingen ta ut föräldraledigheten i januari och ta bara ledigt utan betalt innan... eller svälj att du torskar ett antal röda dagar. Tänker du ta ett helt år föräldraledigt så kan du anpassa de dagar som du får denna utfyllnad av jobbet till att ligga i en period med få röda dagar, då oftast tror jag man bara brukar få utfyllt i nånstans 6-9 månader max.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 707 inlägg
Jag rök på den under senaste jul och nyår 😬J JohanLun skrev:Får mig att tänka på ett tips till...
Du skall få ett viktigt tips, som har funkat med alla mina fyra barn.
Låt aldrig barnet sova i eran säng. Inte efter att dom är 4 månader iallafall. Eget rum så fort dom slutar amma.
Alternativet är att dom kommer in till er stup i ett tills dom är 14 år gamla. Och att dom har svårt att sova hos andra.
Det finns så klart undantag, men ha detta som en grundregel för att skapa trygga barn som sover i egen säng och som är lätta att söva.
Låt aldrig barnet sova i eran säng. Inte efter att dom är 4 månader iallafall. Eget rum så fort dom slutar amma.
Alternativet är att dom kommer in till er stup i ett tills dom är 14 år gamla. Och att dom har svårt att sova hos andra.
Det finns så klart undantag, men ha detta som en grundregel för att skapa trygga barn som sover i egen säng och som är lätta att söva.
Det är som att plantera en buske och sen börja beskära den efter 13 år och förska forma den till en utställningsbuske :-DO skrev:
Uppfostran och gränssättande måste börja direkt. Det kan inte vänta till barnen börjar förskolan, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet, fått körkort, kan köpa ut på systemet, har gått med i ett gäng, eller hemska tanke sitter i fängelse. Man blir inte kompis, men man får respekt och blir respekterad.