S
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Har batteriet tagit skada av för många djupurladdningar så kanske det inte tar laddning, oavsett hur länge det laddas. Är det kontrollerat med en professionell batteritestare? Vilken laddare använder du själv? En intelligent med många steg som visar batteristatus, typ Ctek MX5? Står bilen ute i kylan måste man dessutom ladda med högre spänning (snöflingan på Ctek).

Om verkstaden tar in bilen i värmen så kanske inte det dåliga batteriet märks lika tydligt?

Har tagit nästan snuskigt väl hand om batteriet och laddar det oftast en gång varje helg med en ctek mx5:a. Oftast så är det inte ens speciellt urladdat. Jag känner mig helt säker på att detta problem inte har med batteriet att göra faktiskt.

Det som är lite märkligt är att:
Bilens informationsdisplay visar att värmaren är igång.
Appen i telefon visar att värmaren är igång
Bilen är knäpptyst
Felkoden som dom säger är något i stil med ”generellt fel, komponentfel” men tydligen kan dom inte se vad för komponent :O

Dåså. Komplett ny värmare!!
Sen finns det givetvis de som kan felsöka och reparera dessa värmare då de i alla årtionden de funnits varit en av de funktioner med sämst tillförlitlighet.

efter att ägt många olika bilmärken
främst tyska och japanska så har jag lärt mig att jag håller mig till japanskt framöver...forever

S SueCia skrev:
Har tagit nästan snuskigt väl hand om batteriet och laddar det oftast en gång varje helg med en ctek mx5:a. Oftast så är det inte ens speciellt urladdat. Jag känner mig helt säker på att detta problem inte har med batteriet att göra faktiskt.

Det som är lite märkligt är att:
Bilens informationsdisplay visar att värmaren är igång.
Appen i telefon visar att värmaren är igång
Bilen är knäpptyst
Felkoden som dom säger är något i stil med ”generellt fel, komponentfel” men tydligen kan dom inte se vad för komponent :O
Man tycker ju att leverantören av värmaren borde kunna lösa problemet för det har varit problem med värmarna i många år. Om du lägger upp en tråd på www.jagrullar.se kanske det är någon annan som haft samma problem.

När det gäller batterier så kan det vara kasst även om laddaren säger att det är ok.

"Jag har nu fått tillbaka min bil från verkstaden, de hittar inget fel förutom att batteriet är kasst. En rolig detalj i sammanhanget är att de nu har mätt batteriet med en gammal hederlig syramätare som visade att batteriet var slut. När de mätte med den nya, automatiska batterimätaren visade den att batteriet var helt ok."

FG FG skrev:
När det gäller batterier så kan det vara kasst även om laddaren säger att det är ok.

"Jag har nu fått tillbaka min bil från verkstaden, de hittar inget fel förutom att batteriet är kasst. En rolig detalj i sammanhanget är att de nu har mätt batteriet med en gammal hederlig syramätare som visade att batteriet var slut. När de mätte med den nya, automatiska batterimätaren visade den att batteriet var helt ok."

Ja och nej. Vad som är "ok" beror på... Det räcker aldrig med bara ett mätetal för att bedöma ett batteri.
Standard snabbtest är att på något sätt mäta den interna resistansen vilken kan översättas till startström. Då missar man helt kapaciteten vilken behövs för att köra en värmare.

När jag bytte mitt tio år gamla 60Ah batteri hade det ca halva startströmmen kvar (ca 400A) och 3,4Ah i kapacitet. Det innebär att det gick bra att starta bilen inom ett dygn efter körning/uppladdning, men att batteriet var slut om bilen var parkerad två dygn. Elller att det inte gick att starta om jag låst och låst upp bilen några gånger utan att starta.

Med denna insikt inser man också tex att det är helt meningslöst att köpa ett "extra kraftigt batteri på 120Ah för att vara säker på att bilen startar". Det är bättre att byta batteriet när det är för dåligt.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Har en ny Ford med samma problem, ska in på verkstad nu i veckan.
Man berättade att bilen har 2 batterier, ett mindre som används till allt som behöver ström när bilen är avstängd, ett skiljerelä separerar batterierna.
OBD visade komponentfel batteri.
Man sa oxå att ett modernt instrument visar att batterierna är ok, men ett äldre med djupurladdning säger att batteriet är dåligt.
Ett fusk var att bygla batterierna.
Ett annat knep var att klicka ur tillsatsvärme om man har många start o stopp om det inte är kallare än att motorns egna värme däckar till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.