2 760 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Nybilsköp, konstanta verkstadsbesök
Sida 1 av 2
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 517 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 517 inlägg
Förra året gjorde jag slag i saken, jag tänkte att en gång i livet ska jag få äga en helt ny bil. Efter mycket övervägande mellan en Volvo V40 och en Mazda cx-3:a så föll valet på Volvon. Anledningen var smidigheten med bensinvärmaren med Volvo on call.
Cirka 2 månader gick det bra, sen började strulet med att värmaren bara fungerade ungefär hälften av gångerna.
Idag var fjärde gången jag var in på verkstan med samma fel, idag byttes bensinpumpen, men dom konstaterade själva när dom testa på verkstan att den fortfarande bara fungerade ibland.
Nästa Fredag ska jag dit igen, då ska dom byta ”alla delar i värmaren”.
Detta börjar bli sjukt frustrerande, jag förlorar både bränsle, arbetstid och ”nybilskänslan” är helt borta...
Kan man begära någon slags kompensation för detta, jag vet att jag har rätt till ersättning för utebliven arbetstid och milersättning, men det känns tämligen futtigt i sammanhanget...
Cirka 2 månader gick det bra, sen började strulet med att värmaren bara fungerade ungefär hälften av gångerna.
Idag var fjärde gången jag var in på verkstan med samma fel, idag byttes bensinpumpen, men dom konstaterade själva när dom testa på verkstan att den fortfarande bara fungerade ibland.
Nästa Fredag ska jag dit igen, då ska dom byta ”alla delar i värmaren”.
Detta börjar bli sjukt frustrerande, jag förlorar både bränsle, arbetstid och ”nybilskänslan” är helt borta...
Kan man begära någon slags kompensation för detta, jag vet att jag har rätt till ersättning för utebliven arbetstid och milersättning, men det känns tämligen futtigt i sammanhanget...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 517 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 517 inlägg
Det var nåt sånt jag tänkte på också. Men jag har ju redan fri service i tre år. Så frågan är om man kan förhandla till sig något annat istället.Stefan N skrev:
Du kan häva köpet enligt 21-22 § (KKöpL). Praxis är avhjälpande 2 försök, sedan kan du välja omleverans, hävning av köp eller prisavdrag.
Efter 2 avhjälpande kan du KRÄVA något av de andra alternativen. Du kan vägra att de ska försöka laga det nu en femte gång. Det finns prejudicerande fall så tjafsar dem blir det ett enkelt fall hos ARN. I ditt fall skulle jag begära en omleverans, för om du häver köpet har företaget rätt att hävda ett nyttoavdrag, alltså att du ändå haft nytta av bilen och då kommer de att dra av en summa för den tid du nyttjat bilen. Det mest ekonomiska är alltså att få en ny bil.
Efter 2 avhjälpande kan du KRÄVA något av de andra alternativen. Du kan vägra att de ska försöka laga det nu en femte gång. Det finns prejudicerande fall så tjafsar dem blir det ett enkelt fall hos ARN. I ditt fall skulle jag begära en omleverans, för om du häver köpet har företaget rätt att hävda ett nyttoavdrag, alltså att du ändå haft nytta av bilen och då kommer de att dra av en summa för den tid du nyttjat bilen. Det mest ekonomiska är alltså att få en ny bil.
Fast när det gäller en komplett bil kan det vara orimligt att byta ut hela bilen när det är en specifik delfunktion som krånglar och det rimliga kan då vara att byta ut hela den komponenten. Dvs "ny värmare komplett", inte bara "alla delar i värmaren" (om det finns någon skillnad där).
En ny bil är ett väldigt omständigt sätt att leverera "ny värmare komplett" och ingenting säger att den kommer vara bättre, jämfört med en fabriksny värmare i den bilen du har.
Använd gällande lag som påtryckningsmedel och se till att de byter ut allt som har med värmaren att göra. Om de gör det och det ändå inte fungerar kan det vara aktuellt med återköp av bilen.
En ny bil är ett väldigt omständigt sätt att leverera "ny värmare komplett" och ingenting säger att den kommer vara bättre, jämfört med en fabriksny värmare i den bilen du har.
Använd gällande lag som påtryckningsmedel och se till att de byter ut allt som har med värmaren att göra. Om de gör det och det ändå inte fungerar kan det vara aktuellt med återköp av bilen.
Har en arbetskamrat som köpte en helt ny volvo v70 för tre år sedan och den har stått mer på verkstad än i garaget.. De fick chansen att häva köpet när den började strula men tog den inte, idag ångrar de det bittert..
Kan du häva köpet så försök göra det! Att få ett måndagsex till fullpris är inte så kul...
Känner flera andra med nya volvos som har fungerat bra, så måndagsex är ingen volvogrej. Poängen är att bilar som börjar strula ofta fortsätter med det av någon märklig anledning
Kan du häva köpet så försök göra det! Att få ett måndagsex till fullpris är inte så kul...
Känner flera andra med nya volvos som har fungerat bra, så måndagsex är ingen volvogrej. Poängen är att bilar som börjar strula ofta fortsätter med det av någon märklig anledning
Nej, lagen är glasklar. Enligt 21 § (KKöpL) "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.
Sedan nämner 22 § (KKöpL) "Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."
Han kan kräva en ny bil eller vad han nu behagar.
Sedan nämner 22 § (KKöpL) "Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."
Han kan kräva en ny bil eller vad han nu behagar.
Problem med värmaren är väl ett välkänt problem vid det här laget? Tyckte jag läste att den krånglar om man kör för lite med bilen och batteriet inte är tillräckligt laddat. Finns säkert mer att läsa om detta på Volvo-forum.
Känner dock igen känslan. Min morfar köpte en ny Volvo och den drog tjuvström så bilen blev bogserad runt 10 gånger innan problemet löstes. Sedan rasade svänghjulet. Men när väl detta var åtgärdat fungerade bilen felfritt.
Känner dock igen känslan. Min morfar köpte en ny Volvo och den drog tjuvström så bilen blev bogserad runt 10 gånger innan problemet löstes. Sedan rasade svänghjulet. Men när väl detta var åtgärdat fungerade bilen felfritt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 517 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 517 inlägg
Batteriet kan stå på laddning hela natten, ändå startar inte värmaren. Så batteriet är det inte som strular.FG skrev:
Problem med värmaren är väl ett välkänt problem vid det här laget? Tyckte jag läste att den krånglar om man kör för lite med bilen och batteriet inte är tillräckligt laddat. Finns säkert mer att läsa om detta på Volvo-forum.
Givetvis skall man känna till sina rättigheter, så även TS, och du har rätt i sak.S Stadsfiskalen skrev:
Om han helt sonika går in och kräver en ny bil och sedan får en ny bil efter ett år när ARN har gett honom rätt (gissar att verkstan inte hoppar jämfota av lycka och byter ut bilen genast) kommer han ha en oduglig bil och urkass relation till verkstan under tiden och efteråt. Finns nån annan han kan serva (den nya) bilen hos framöver?
Dessutom i detta fallet är sannolikheten hög att även en annan bil kan ha eller få samma problem då detta är väldigt vanligt. Därför är omleverans inte högst på min tipslista.
Min poäng är att bara för att man ha rätt är det sällan optimalt att plötsligt kliva in och kräva saker och vara oresonabel. Tydlig kan man vara (och tex föreslå en fri lånebil och att verkstaden behåller bilen tills de verifierat att den fungerar, och lyckas inte det är nästa steg att titta på om omleverans eller återköp) men jag känner inte till några fall där den typen av kunder som stövlar in och bara ställer krav "för jag har minsann rätt" fått den bästa servicen. Och särskilt inte om man hade tänkt sig att vara kund där framöver och kanske få lite bra service och lite rabatt osv.
Detta innebär absolut inte på något sätt att verkstaden inte skall åtgärda problemet utan detta är en uppmaning till TS att inte vara den jobbiga kunden som blir hatad överallt och ofta hamnar i konflikt och får betala mer för sämre service på lång sikt. Visst kan det sluta med krav på omleverans och kanske tvist men man behöver ju inte börja där. Vi vet heller inte hur diskussionerna sett ut vid de första fyra besöken.
Till TS: Ha både dina rättigheter och ovanstående i åtanke så kommer i du säkert att hitta en lösning. Ersättning för resor och förlorad tid är ett bra påtryckningsmedel också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Har batteriet tagit skada av för många djupurladdningar så kanske det inte tar laddning, oavsett hur länge det laddas. Är det kontrollerat med en professionell batteritestare? Vilken laddare använder du själv? En intelligent med många steg som visar batteristatus, typ Ctek MX5? Står bilen ute i kylan måste man dessutom ladda med högre spänning (snöflingan på Ctek).S SueCia skrev:
Om verkstaden tar in bilen i värmen så kanske inte det dåliga batteriet märks lika tydligt?
Nya bilar har väldigt avancerad batteriövervakning för att förhindra det. Om bilen alltid har gått att starta fungerar det som det ska. Däremot kommer man behöva byta batteriet tidigare om man ofta använder värmaren, helt enkelt för att det cyklas mer och det kostar livslängd. Om värmaren inte startat för att batteriövervakningen aktivt förhindrat det brukar bilen tala om det i klartext. Vet ej hur det är på en Volvo.MultiManOriginal skrev:
Har batteriet tagit skada av för många djupurladdningar så kanske det inte tar laddning, oavsett hur länge det laddas. Är det kontrollerat med en professionell batteritestare? Vilken laddare använder du själv? En intelligent med många steg som visar batteristatus, typ Ctek MX5? Står bilen ute i kylan måste man dessutom ladda med högre spänning (snöflingan på Ctek).
Om verkstaden tar in bilen i värmen så kanske inte det dåliga batteriet märks lika tydligt?
Kör man ofta med värmaren och bilen dessutom ofta använder start-stop går det att slita ut ett batteri rätt fort. Få det provat med en riktig batterianalysator som både mäter CCA och kapacitet om du vill veta. Men när värmaren inte startar med laddare inkopplad bör det vara något annat, som dessutom är loggat av bilen (om värmaren förbjöds att starta eller om den försökte starta men ej fungerade).