Anders Andrei Rutgersson1 Anders Andrei Rutgersson1 skrev:
Behåller den till badrummet istället där jag skall dra ny el till knapparna där med Plejd dimmers i taket.
Men hur menar du att det skall kopplas i mitt tak? (som jag lagt upp bild i tråden).
Har du trapptändning i badrummet ? Är det där du ska ha Plejdén ?
På bilden i taket skulle jag koppla Fas (svart) till L på Plejd , Blå till N på Plejd, den bruna från strömbrytaren till 1 på Plejd, de andra 2 bruna till Sinus på Plejd

Hur skall jag koppla nollorna då?
Nä men det är säkert rätt dosa, men har en ny som fungerar lika bra.

Det jag menar är att pucken/dosan som är på bilden i taken är kompatibel med den dimmerna jag bifogar bild på!
Måste du ha vrid-dimmer, eller duger det inte med tryck-dimmer ?

• Gilla
elveteran
  • Laddar…
Det kanske är bäst så.
låter min vän som är elektriker ta över imorgon. Nog lika bra haha

nisse123 nisse123 skrev:
Måste du ha vrid-dimmer, eller duger det inte med tryck-dimmer ?
Jodå, det duger. Men har en dimmer precis bredvid i samma vägg som går till en lampa i trappan. Så ser snyggare ut tycker jag.

Köpte 2 trådlösa idag samt 2 puckar till. Tänker att jag skall testa LED driver? Eller har du lust att guida mig i det jag redan kopplat (fel)? 😊
Du får gärna skriva meddelande till mig i så fall!

• Fyra Plejd förpackningar med trådlös tryckknapp, trådlös vrid, LED-driver och dosdimmer placerade på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nisse123 nisse123 skrev:
På bilden i taket skulle jag koppla Fas (svart) till L på Plejd , Blå till N på Plejd, den bruna från strömbrytaren till 1 på Plejd, de andra 2 bruna till Sinus på Plejd
Förlåt, såg inte detta!

Nej, i badrummet är det 1 enkel knapp till 1 lampa. Så där behövs det dra om helt och hållet. Skall bryta strömmen och testa. Men Blå är ju till Plejd? Borde jag kanske dock lägga alla blåa i wagu och sen en ny blå till Plejd?

nisse123 nisse123 skrev:
Alla svarta sitter i Wagu nu. Skall dom sitta ihop? Och skall jag sätta en till svart där som går vidare till L på Plejd?

S
nisse123 nisse123 skrev:
Är sinus för trappkoppling (tändkablar)?

nisse123 nisse123 skrev:
Förresten, vart skall jag då koppla min nolla och fas från lampan i?

Hördu, det är inte fler prylar du behöver😉…i första inlägget skrev jag att du skulle reda ut hur ledningarna går och vad de används till. Du kommer inte undan det momentet! Du behöver veta vilken tråd som ska i vilket hål och varför den ska vara där och inte i hålet bredvid.
Vi andra kan bara gissa vilken funktion trådarna har, men det är bara du som kan ta reda på hur det egentligen är.
Stäng strömmen, öppna dosorna, ryck och dra försiktigt i ledningarna och se vart de leder, skissa upp på ett papper och posta här så kommer du få bra råd.

• Gilla
Janetgorgis och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Hördu, det är inte fler prylar du behöver😉…i första inlägget skrev jag att du skulle reda ut hur ledningarna går och vad de används till. Du kommer inte undan det momentet! Du behöver veta vilken tråd som ska i vilket hål och varför den ska vara där och inte i hålet bredvid.
Vi andra kan bara gissa vilken funktion trådarna har, men det är bara du som kan ta reda på hur det egentligen är.
Stäng strömmen, öppna dosorna, ryck och dra försiktigt i ledningarna och se vart de leder, skissa upp på ett papper och posta här så kommer du få bra råd.
Det löste sig! Nu lyser det för fullt👍🏼

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Det vore intressant om du kan visa hur du har kopplat. Även om det fungerar för tillfället så kan det vara fel.

H hempularen skrev:
Det vore intressant om du kan visa hur du har kopplat. Även om det fungerar för tillfället så kan det vara fel.
På vilket sätt kan det vara fel menar du?
Inga andra kopplingar har fungerat och inga andra lampor i samma rum har lyst tidigare. Nu gör dom det, vad skulle då vara fel?

Du hade ex. din bef. dimmer med i planen om jag uppfattade rätt. Den fungerar dåligt tillsammans med en produkt som plejd. Om två dimrar "jobbar mot varandra", så blir det dels konstiga resultat, dels stressar man elektroniken i dem på ett sätt som konstruktören av dem inte tänkt sig. Det kan eventuellt förefalla fungera, men det är fel, och det kan göra att antingen dimmern eller plejd bränns sönder efter ett tag.

Men din isärkoppling av nollorna var oroande, med lite andra förutsättningar än de vi troligen hade här, så leder en sådan isärkoppling till "flytande nolla", vilket ger en akut brandrisk. Som sagt det vi såg i ditt tak var gissningvis bara en enfaskoppling, då uppstår inte just den faran.

Din metod för koppling med "vilt" labbande på måfo är direkt akut livsfarligt.

Det jag räknar upp här ovan är bara en bråkdel av alla tänkbara fel som det kan bli med planlöst kopplande.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du hade ex. din bef. dimmer med i planen om jag uppfattade rätt. Den fungerar dåligt tillsammans med en produkt som plejd. Om två dimrar "jobbar mot varandra", så blir det dels konstiga resultat, dels stressar man elektroniken i dem på ett sätt som konstruktören av dem inte tänkt sig. Det kan eventuellt förefalla fungera, men det är fel, och det kan göra att antingen dimmern eller plejd bränns sönder efter ett tag.

Men din isärkoppling av nollorna var oroande, med lite andra förutsättningar än de vi troligen hade här, så leder en sådan isärkoppling till "flytande nolla", vilket ger en akut brandrisk. Som sagt det vi såg i ditt tak var gissningvis bara en enfaskoppling, då uppstår inte just den faran.

Din metod för koppling med "vilt" labbande på måfo är direkt akut livsfarligt.

Det jag räknar upp här ovan är bara en bråkdel av alla tänkbara fel som det kan bli med planlöst kopplande.
Ja det är jag med på. Så jag skippade den gamla dimmern, nu sitter en trådlös dimmer från Plejd på samma ställe istället.
Ändrade också nollorna så det blir rätt!
För din nyfikenhet så ser det ut enligt bild:

• Trådlös Plejd-dimmer installerad med kopplingsklämmor och kablar monterade i en takkupa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.