8 134 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Nyansskillnad på samma NCS-kulör
På 2,5 år har:
1. Färgen på väggarna mattats av och ändrat sig mot den gamla brutna kulören.
2. Man kan ha bytt recept i butik eller till och med ingredienser som gör att det kan skilja sig lite.
3. Tonersystem och recept kan ha ändrat sig. Det finns tolerans nivåer och det är inte 100%.
4. ljuset kan göra att färgen upplevs på helt skilda sett i två olika rum.
5. Dålig rengöring av tonermaskin vid tidigare brytning eller nuvarande att man inte haft underhåll kan vara ett möjligt fel.
Svårt att bedöma hur fel det är, men det lättaste är nog att prata med butiken..
2. Man kan ha bytt recept i butik eller till och med ingredienser som gör att det kan skilja sig lite.
3. Tonersystem och recept kan ha ändrat sig. Det finns tolerans nivåer och det är inte 100%.
5. Dålig rengöring av tonermaskin vid tidigare brytning eller nuvarande att man inte haft underhåll kan vara ett möjligt fel.
Svårt att bedöma hur fel det är, men det lättaste är nog att prata med butiken..
Butiken är tyvärr inte särskilt hjälpsam. De säger att de bytt recept men bröt en ny burk enligt det gamla och det blev ingen skillnad. Jag vet att nyansen kan ändra sig men vi bröt även upp en bit av taket (målat samtidigt) då vi behövde låta förstärka det för att kunna hänga upp en lampa som vägde rätt mycket och där är det ommålat utan problem. Man kanske ser en liten skilland om man anstränger sig men inget som man tänker på. Här handlar det om att man har målat över "plastlock) som täcker där det tidigare suttit lamputtag så inte så att det kan handla om annat ljus eller liknande. Det är helt enkelt stor skillnad på nyansen trots att det är samma fabrikat på färgen, samma färgkod, samma matthet etc och skillnaden är för stor för att det skall handla om att färgen målad för 2,5 år sedan är annorlunda. Tyvärr är det nog det här med att de bytt recept eller ingredienser som ställt till det.Emilll skrev:
På 2,5 år har:
Jag tror det blev tredje gången gillt! Vi har fått bekräftat att man ändrat receptet (varför man gör det för en NCS-kulör är för mig en gåta för det innebär ju att man inte princip inte kan lita på NCS-kulörer heller). Första burken var "samma" kulör med nytt recept. Den andra burken skall vara med gamla receptet men blev ändå inte bra (burken var 1 l tror jag). I färgaffären (ny butik med mer hjälpsam personal) sade det att man behövde en större burk (10 l) för att verkligen få "rätt" färg (har aldrig hört detta innan) och det köpte målaren med sig och nu ser jag inte längre den där fula gula nyansen. Det är dock inte optimalt ljus nu men hoppas det ser bra ut även i dagsljus.
Man behöver en större färgmängd att blanda pigmentet i för att det är så små mängder pigment man blandar i att proportionerna annars så lätt blir något fel. Jämför med matlagning. Det är inte lätt att laga bara en portion av något och få exakt samma smak på det som man tidigare lagade en hel gryta av och som blev så gott. Eller som när man gör potatisgratäng i två ugnsformar samtidigt och de sen smakar lite annorlunda jft varandra.Misse skrev:
Jag tror det blev tredje gången gillt! Vi har fått bekräftat att man ändrat receptet (varför man gör det för en NCS-kulör är för mig en gåta för det innebär ju att man inte princip inte kan lita på NCS-kulörer heller). Första burken var "samma" kulör med nytt recept. Den andra burken skall vara med gamla receptet men blev ändå inte bra (burken var 1 l tror jag). I färgaffären (ny butik med mer hjälpsam personal) sade det att man behövde en större burk (10 l) för att verkligen få "rätt" färg (har aldrig hört detta innan) och det köpte målaren med sig och nu ser jag inte längre den där fula gula nyansen. Det är dock inte optimalt ljus nu men hoppas det ser bra ut även i dagsljus.
Receptet på färgen handlar om råvarorna i smeten, inte på de tillsatta pigmenten som skapar nyansen (som har med färgkoden att göra). Råvarorna kan vara olika genomskinliga eller vita eller gula etc. och ta till sig eller reflektera färgpigmenten olika. Sen beror nyanserna också på underlaget man målar på, hur det kan suga åt sig färgen. Om det suger åt sig sämre blir färgen intensivare trots t.ex. samma burk. Du har köpt av samma tillverkare men inte av samma målarfärg, kan man säga.
Hur som helst så är det skönt att höra att det blev bättre den tredje gången. I början kommer du se skillnaden, sen kommer hjärnan glömma nyanserna och uppfatta dem som samma. En annan människa kommer tro att det handlar om ljussättningen, olika vinklar etc. Fixa gärna en liten lampa eller spotlight någonstans i rummet så kommer hjärnan/ögat luras av den förändringen av ljuset. Och det är ju nymålat och fräsch och fint! (Och tur att nyansen inte var komplext sammansatt, då hade du fått måla om allt
Precis - burken på 10 liter med blandning enligt det gamla receptet gjorde en mycket stor skillnad så jag har definitivt lärt mig något på kuppen! (de hade ändrat mängden gult/svart i färgen, fråga mig inte varför då det var en NCS-kulör).Anna Klok skrev:
Man behöver en större färgmängd att blanda pigmentet i för att det är så små mängder pigment man blandar i att proportionerna annars så lätt blir något fel. Jämför med matlagning. Det är inte lätt att laga bara en portion av något och få exakt samma smak på det som man tidigare lagade en hel gryta av och som blev så gott. Eller som när man gör potatisgratäng i två ugnsformar samtidigt och de sen smakar lite annorlunda jft varandra.
Receptet på färgen handlar om råvarorna i smeten, inte på de tillsatta pigmenten som skapar nyansen (som har med färgkoden att göra). Råvarorna kan vara olika genomskinliga eller vita eller gula etc. och ta till sig eller reflektera färgpigmenten olika. Sen beror nyanserna också på underlaget man målar på, hur det kan suga åt sig färgen. Om det suger åt sig sämre blir färgen intensivare trots t.ex. samma burk. Du har köpt av samma tillverkare men inte av samma målarfärg, kan man säga.
Hur som helst så är det skönt att höra att det blev bättre den tredje gången. I början kommer du se skillnaden, sen kommer hjärnan glömma nyanserna och uppfatta dem som samma. En annan människa kommer tro att det handlar om ljussättningen, olika vinklar etc. Fixa gärna en liten lampa eller spotlight någonstans i rummet så kommer hjärnan/ögat luras av den förändringen av ljuset. Och det är ju nymålat och fräsch och fint! (Och tur att nyansen inte var komplext sammansatt, då hade du fått måla om allt).
Klicka här för att svara