Hej,

Har lite huvudbry kring färgval i ett hus jag snart får tillträde till.

Jag tänker måla väggarna i Jotun 1931 kokos. Snickerierna var jag inne på klassisk vit (ncs 500). Taket blev jag dock fundersam på då det verkar vanligt med obruten vit?

Är det ett rimligt antagande att måla tak och taklist med obruten vit medan resten av vita snickerier målas med klassisk vit?

Hur skulle ni gjort?
 
BirgitS
Det finns inget som heter NCS 500 eftersom en NCS-kod alltid består av 4 siffror och ett bindestreck följt av antingen N (för neutral) eller en nyanskod. Kanske du menar S 0500-N, vilket är obruten vit.

Klassisk vit är väl mer vad som ofta kallas för stockholmsvitt, S 0502-Y.

Det är normalt att ha enkel vit obruten takfärg kombinerat med stockholmsvitt på väggar och/eller snickerier. Eftersom ljuset faller så olika på tak och väggar märks inte den skillnaden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.