Byggahus.se
Min svärmor har två läckande WC-stolar. Båda har s-lås. Jag har kollat på närmsta varuhus, och den enda stolen som finns i lager är Rigo Laufen, https://www.byggmax.se/toalettstol-rigo-laufen-p06423.

Jag är med på att jag behöver sätta igen de gamla skruvhålen och dessutom limma fast den nya stolen. Men behöver jag byta ut WC-manchetter och kopplingar till vatten? Vad jag vet är det inte några fel på de befintliga. Men det kanske är kostym att byta ut ändå? Vågar jag hoppas på att nya stolen passar utan några särskilda andra ändringar?

Så här ser en av de gamla stolarna ut
 
  • Grön gummistövel på trägolv nära trävägg; nedre del synlig; svart kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön handfat, silverfärgad kran, kopparledningar, svart avloppsrör, brunt trägolv, panelvägg, badrumsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör under handfat, korroderat, dammigt, spindelväv, oanvänt utseende, avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags toalett i enkelt badrum med träväggar och parkettgolv. Vit sits, ljusgrön cistern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Inte alla toaletter kan stå så nära väggen som den nuvarande gör så det måste du kolla upp. Detta för att det numera krävs minst 6 cm mellan väggen och bakkanten på röret.

Man rekommenderar inte limning på plastmatta eftersom det är risk för att limmet som toaletten limmas med sitter hårdare än limmet under plastmattan, dvs. vid belastning på toaletten i sidled kan limmet under mattan släppa. Toaletten bör alltså skruvas fast.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte alla toaletter kan stå så nära väggen som den nuvarande gör så det måste du kolla upp. Detta för att det numera krävs minst 6 cm mellan väggen och bakkanten på röret.

Man rekommenderar inte limning på plastmatta eftersom det är risk för att limmet som toaletten limmas med sitter hårdare än limmet under plastmattan, dvs. vid belastning på toaletten i sidled kan limmet under mattan släppa. Toaletten bör alltså skruvas fast.
Tack så mycket för svar! Då behöver jag alltså mäta avståndet från vägg till bakkant på röret. Och jag behöver ha en annan toalett som borras fast. Finns det någon standard för var hålen sitter så att jag slipper borra nytt?
 
BirgitS
Tyvärr tror jag inte det, i alla fall inte under så lång tid och mellan olika tillverkare. Så du behöver nog silikon för att täta de befintliga hålen.

Jag har sett i andra trådar att det finns något som kallas ROT-modeller avsedda för just när man byter ut en gammal toalett och som då har en större fot för att mer säkert täcka de tidigare hålen och ev. ytskiktsskador på plastmattan. Men vad som finns på lager i de butiker du har tillgång till vet jag ju inte.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ifö Cera verkar kunna monteras närmare väggen än många andra. Skruvfäste dessutom. Hålbilden är olika för olika toalettmodeller.
Teknisk ritning av en toalettstol med måttangivelser och avstängningsventil markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ifö Cera verkar kunna monteras närmare väggen än många andra. Skruvfäste dessutom. Hålbilden är olika för olika toalettmodeller.
[bild]
Skall jag tolka ritningen som att det måste vara minst 20 cm från vägg?
 
K kia2 skrev:
Skall jag tolka ritningen som att det måste vara minst 20 cm från vägg?
70 mm från centrum på avloppet till vägg. Andra har 100 mm.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
70 mm från centrum på avloppet till vägg. Andra har 100 mm.
Tack! Jag är inte van att titta på sådana sprängskissar, men nu förstår jag.

Det ser ut som om vattentillförseln är på höger sida på stolen. Så då behövs även några ytterligare cm bakom stolen för att slangen skall få plats, för den kommer från vänster sida. Rätt?
 
Om enda problemet är dom läcker så finns alla reservdelar som behövs för att laga dom fortfarande att köpa billigt.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack! Jag är inte van att titta på sådana sprängskissar, men nu förstår jag.

Det ser ut som om vattentillförseln är på höger sida på stolen. Så då behövs även några ytterligare cm bakom stolen för att slangen skall få plats, för den kommer från vänster sida. Rätt?
Det ser ut att finnas ett mellanrum nedanför tanken om toalettstolen skulle hamna dikt mot väggen. Där borde den nya slangen kunna dras. Jag har en vägghängd Cera så jag kan inte kolla hur det ser ut i verkligheten.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt den tidigare tråden så ser det ut som att det kan vara en spricka i porslinet: [länk]
Det är den andra stolen. Den måste bytas ut gissar jag. Den stolen som jag fotat ovan läcker någon annanstans. Det är lite klurigt att lista ut exakt var. Men jag skall försöka. Det vore ju toppen om det bara var att byta ut en reservdel.

Tack snälla ni för hjälpen
 
Den här byggmaxtoan (rigo) har också 70mm som minsta mått. Den saknar skruvhål. En fördel är att den är 3 cm högre än Cera. Inte minst för äldre är det bekvämare. Fördelen med "svenska" varor är att det troligen är lättare att få tag på reservdelar.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Den här byggmaxtoan (rigo) har också 70mm som minsta mått. Den saknar skruvhål. En fördel är att den är 3 cm högre än Cera. Inte minst för äldre är det bekvämare. Fördelen med "svenska" varor är att det troligen är lättare att få tag på reservdelar.
Jag har 100 mm som största utrymme (från centrum på avloppet till vägg) , så 70 borde fungera utan problem. Jag antar att du syftar på den Rigo som jag länkade till i första inlägget ovan. Men om den inte går att skruva så kan jag väl inte använda den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.