Byggahus.se

Nya problem...

1. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem
    hade jag vetat att det skulle trassla så här mycket att bygga ut vårt hus hade jag hellre satsat på att köpa ett nytt hur fint vårt hus än är! Vår entreprenör betalar tydligen inga räkningar. Nu har jag blivit kontaktad av en av hans underleverantörer som hotar mig med att komma och hämta det material som de levererat till vårt bygge men inte fått betalt för (trots att jag betalat det till min entreprenör). Så kan de väl ändå inte göra ??? ???Underleverantören menar dessutom att jag inte borde betala mer fakturor till min entreprenör utan betala till dem istället men då riskerar ju jag betalningsanmärkning eller ??? ???Känner mig helt i händerna på folk som barta vill blåsa mig på pengar!

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Nya problem...

Men fyyy rackarn >:(, vilket elände ni har fått :-/
    Går det att på något sätt bryta samarbetet med den entreprenör ni valt, dvs. att betala för det som de facto är gjort hittills och sen "tack och hej men nej" dvs. avsluta, eller............. det kanske inte är praktiskt/juridiskt genomförbart :'(
    Men det verkar ju som om det bara blir värre och värre, jag tänkte att ni kanske skulle kunna få någon seriös firma att färdigställa så att ni iaf. kan känna er trygga för att det blir både bra och gjort i slutänden, fast det kanske är ett korkat förslag :-/ men jag hoppas iaf. verkligen att det löser sig för er.

//Christina.

3. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jo vi har också övervägt att bryta kontraktet men då riskerar vi att de stämmer oss för kontraktsbrott. Vi måste kunna visa att vi har tunga skäl att bryta kontraktet (enligt ABS 95 kap 8 § 1). Nu har vi givit honom ett nytt kontrakt som är tydligare och helt enligt GARBOs förslag samt en ny betalningsplan. Plus att vår besiktningsman har gått igenom det arbete som hittills är gjort och kommer att prissätta det åt oss. Det första vi vill är att han skriver på det nya avtalet om han inte gör det får vad besiktningsmannen kommer fram till vara bestämmande för hur vi går vidare. En ljusglimt finns i allt mörker och det är att det jobb snickarna faktiskt utfört är bra (enligt den oberoende besiktningsmannen). Men detta att vi blir jagade för hans skulder skrämmer mig...

4. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Det företag som levererat materialet till Din entreprenör kan inte komma till ditt bygge och hämta något material. Leverantören och Du har ju inga affärer med varandra. Han kan bara gå på entreprenören.

Vad gäller betalningsanmärkning så blir det ingen sådan om fordran är tvistig och Du bestrider det föreläggande Du får från Kronofogdemyndigheten. Du bara svarar Kfm skriftligt att fordran är felaktig och att Du bestrider.
    Enda möjligheten att föra fordran vidare är att leverantören stämmer Dig och dit är det nog en bit för honom. Han har ju inte något direkt med Dig att göra, bara med entreprenören.

Oavsett hur det blir med ett ev. nytt kontrakt så se till att betalning inte sker för mera än det arbete som utförts. 10% skall hållas inne till dess godkänd slutbesiktning skett och om det vid besiktningen kvarstår fel har Du rätt att hålla inne vad det kostar att åtgärda dessa fel. Åtgärdas de inte inom den tid som besiktningsmannen angivt, vanligen två månader, kan Du anlita annan att slutföra och betala med de pengar Du innehållit. Läs mera om detta i ABS 95 som tydligen gäller för avtalet. Om så inte är fallet gäller kosumenttjänstlagen.
    Hoppas det ordnar sig till det bästa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.