D
Åh herre gud, måste smälta vad det innebär exakt för mig. Borde också läsa proppen lite noggrannare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Topp, tack!

Nja, jag hänvisar ju till att vare sig överväganden eller lagkommentar säger något annat, så jag skulle påstå att det är mer än bara en tolkning av lagtexten.
Jag ser inget förtydligande i lagkommentar eller på annan plats i propositionen att texten ska tolkas just så som du gör. Jag har letat denna em igen men hittar verkligen inget. Det kokar ned till lagtexten. Ska kolla utredningen också efters det är därifrån förslaget kommer från början och regeringen skriver att deras förslag överensstämmer med utredningens med undantag för att man strök förprövningskravet för komplementbostadshus.

Det var det jag menade. Även om slutledningen är gjord helt ur lagtexten är argumentationen kontrollerad att den varken strider mot övervägandena eller författningskommentaren.

Att något inte tas upp utförligt i förarbetena gör att en bokstavstolkning är det rimligaste man kan göra.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Intressant, mina byggnader är planstridiga. Eller min huvudbyggnad är planstridig. Planen medger 60 men min huvudbyggnad är 80.

Planen är från 1980

Innebär det nya förslaget att jag inte ska ha ett planstridigt utgångsläge?
Ja, du kan få bygglov för att genomföra åtgärder på ditt hus fastän det är planstridigt. Men byggrätten är ju konsumerad så du kommer inte få bygglov för att bygga ut det, bygglov kan ju bara beviljas om åtgärden är planenligt. Men du behöver inte fixa planstridigheten för andra saker för att få bygglov beviljat, vad det nu skulle vara? T ex fasadändringar kräver ju inte längre bygglov i och med ändringarna.

Men om du nu sitter fast med att du inte kan få bygglov för en fasadändring p g a att ditt hus har planstridigt utgångsläge så löses ju detta.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D
Jag har ett gammalt uthus på fastigheten, 23 m2. Bygglov medgivet enligt då (70-talet) gällande detaljplan.

Jag skulle vilja bygga till uthuset med 18 m2.

Nu gällande detaljplan medger uthus på 40 m2.

Det borde du kunna göra redan med nuvarande lagstiftning, och kommer definitivt kunna göra med den kommande.

I och med att det inte är uthuset som är planstridigt ska inte utbyggnad sv det hindras gför att huvudbyggnaden är det. Även om det verkar finnas övernitiska kommuner som gör så ändå. Men när den nya regleringen träder ikraft blir det ju uttryckligen överspelat, så det är väl enklast att vänta ett kvartal.

Edit: Fast 17 kvm till är vad du får. Givet att uthuset har en egen definierad tillåten volym, och den inte bara är ett bivillkor till en total tillåten volym som redan är maxad.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, du kan få bygglov för att genomföra åtgärder på ditt hus fastän det är planstridigt. Men byggrätten är ju konsumerad så du kommer inte få bygglov för att bygga ut det, bygglov kan ju bara beviljas om åtgärden är planenligt. Men du behöver inte fixa planstridigheten för andra saker för att få bygglov beviljat, vad det nu skulle vara? T ex fasadändringar kräver ju inte längre bygglov i och med ändringarna.

Men om du nu sitter fast med att du inte kan få bygglov för en fasadändring p g a att ditt hus har planstridigt utgångsläge så löses ju detta.
Kan ju va att man har fel våningsantal fast att man har bya kvar att nyttja som gör att planenligt utgångsläge spökar till det idag. Speciellt med tanke på att man gjort om standarder för hur man räknar antal våningar.

Efter regeländringen kommer man ju få bygga ut ett sekelskiftes hus som är planstridigt med avseende på att källaren/sockel sticker upp 40cm för högt, fast att man bara nyttjat tex 80 av 110 kvm BYA

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Är det tillåtet med mindre avvikelse på en sådan tillbyggnad?

Jag har ju idag 23m2 (ej medräknad taksprång om 30 cm) och vill bygga 18,3 m2 (ej medräknat taksprång om 30 cm)

Dvs totala m2 blir 41,3m2

D
Såhär står det i planen:

• Text från plan: "På tomt som omfattar med B eller HB betecknat område får uthus icke uppta större sammanlagd byggnadsarea än 40 kvm.
Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska kolla utredningen också eftersom det är därifrån förslaget kommer från början och regeringen skriver att deras förslag överensstämmer med utredningens med undantag för att man strök förprövningskravet för komplementbostadshus.
Här hade jag fel. "Potten" finns inte med i utredningen utan det är en grej departementet självt har hittat på och lagt till i ett sent skede till lagrådsremissen/propositionen. Det förklarar varför den är så oklart beskriven. Visar på behovet av beredning för att stifta begriplig lag.

Vi får se om några år i MÖD hur detta kommer att fungera i rättstillämpningen, om t ex gamla komplementbyggnader som har uppförts med bygglov men som nu passar in beskrivningen i lagtexten för en lovfri komplementbyggnad eller komplementbostadshus verkligen äter av "potten". Eller gamla komplementbyggnader med okänd bakgrund eller svartbyggen.

Jag tror inte folk kommer att bli muntra om detta skulle bli tolkningen. Plötsligt får många en försämring jämfört med dagens rätt att bygga friggebodar och attefallshus.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
U
D Derbyboy skrev:
Såhär står det i planen:
Inblandade står det huvudhus max x kvm och uthus x kvm och att sammanlagda arean inte får överskriva x kvm eller x% av fastigheten.

D
Står ingenting om sammanlagd yta eller max total yta.

Såhär står det om huvudbyggnaden:

• Textbild som förklarar byggnadsregler, maximalt 60 kvm huvudbyggnadsyta och 20 kvm takförsedd uteplats.
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Är det tillåtet med mindre avvikelse på en sådan tillbyggnad?
Ja, lika mycket som för annat inom detaljplan. Har du några särskilda skäl för att dra över, eller förlitar du dig i så fall helt på att det är en liten avvikelse?

D
Längden på takplåt och att passa in mellan stuprör osv. Helt enkelt mycket enklare att bygga 41,3 än 40,0.

Söker man lov för 40 eller för 41,3?

U
Du får ha taksprång upp till 60cm innan de räknas in som area, under 60cm är de yttersta måtten på fasad eller sockel som man räknar byggarea på.

Du söker lov på tillbyggnaden, inte 40 eller 41.3 utan 18.3kvm

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.