P
L lbgu skrev:
Men det vill inte ansvariga berätta för folk eftersom det riskerar att skada förtroendet för systemet.
Exakt den typ av kommentar som minskar trovärdigheten i ditt inlägg till 0... Fria fantasier av just den typ som lett till att världens farligaste man nu spelar Allan i ovala rummet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Stämmer det verkligen? Var har du fått den informationen ifrån? Det senaste jag hörde inifrån branschen var att insamlade tidningar var dyra.
Var en gång för länge sedan på ett studiebesök på ett kommunalt värmeverk. På området syntes mängder med returpapper. Någon frågade guiden och förklaringen var att massapriset var så lågt så det fanns ingen lönsamhet i att återvinna tidningspappret och därför eldades det upp istället.
Idag är säkert massapriset tillräckligt högt för att det ska vara lönsamt.

Det fula är att man inte vill vara ärlig mot befolkningen och döljer sådana saker för att man tror att folk ska slarva med hanteringen ifall de får reda på sanningen. Ungefär som det nu uppdagas att textilier bränns upp i Litauen tack vare att några satt spårsändare i gamla kläder. Meningen är att sådant ska vara okänt för 'pöbeln'.

Så du sprider uppgifter om hur det var för länge sedan som om det gäller i dag. Det är inte direkt seriöst.

För att få fart på återvinning så måste det finnas insamling. Textilinsamlingen kan jag hålla med om att inte fungerar helt bra. Men den kommer säkerligen att göra nytta på sikt.

• Gilla
mortirolo och 5 till
  • Laddar…
Stora problemet med återvinning idag är ju att alla lever här och nu. De skiter i hur det har varit och hur det blir. Man ska ha omedelbara förändringar och helst värdekuponger på donken för att man ska ens tänka på att göra nåt som bidrar till att det blir bättre.

• Gilla
Svartkatta
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så du sprider uppgifter om hur det var för länge sedan som om det gäller i dag. Det är inte direkt seriöst.

För att få fart på återvinning så måste det finnas insamling. Textilinsamlingen kan jag hålla med om att inte fungerar helt bra. Men den kommer säkerligen att göra nytta på sikt.
Jag beskrev hur det fungerar. Massapriset ändras i takt med konjunkturer och det kommer säkert i framtiden också vara perioder då man bränner tidningspapper ifall det inte är lönsamt att återvinna det.
Så det lär fungera på samma sätt idag som tidigare. Pengarna styr alltid

Självklart behövs det en insamling, jag tycker bara att man ska vara ärlig med hur det fungerar och inte försöka dölja sanningen för att man är rädda att folk gör fel ifall de vet sanningen..

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:

Jo men den gröna cirkulära ekonomin måste ju lära sig att man måste ha färdiga lösningar.

Sen att få ordning på det här textilsopberget kommer nog att kosta en slant. Det kanske finns någon fond i EU-Bryssel...🤔

En stor märklighet är att vi inte själva eldar upp textilierna för fjärrvärme som vi inte klarar av att hantera utan skickar det till Litauen per lastbil..... obegripligt!

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Det var andelen 2021 men det är meningen att man ska vara uppe på 50 % 2029: [länk]
Jo, det kanske börjar ljusna, men då skall man ha i åtanke att vi hållt på och sorterat ut plast i 25 år nu.
Det tidsperspektivet är inte okej någonstans.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Slottsbäcksväktarn skrev:
Exakt den typ av kommentar som minskar trovärdigheten i ditt inlägg till 0... Fria fantasier av just den typ som lett till att världens farligaste man nu spelar Allan i ovala rummet.
Du är naiv. Hoppas jag.

Jag är positiv till det som görs för att förbättra vårt avfallsberg till det bättre och som jag skrivit tidigare "gör som jag blir tillsagd".
Men det positiva och tilltron till förmågan att påverka i praktiken får sig en törn.
Så vi får överväga om dålig textil går direkt i restavfall och blir värme endast några mil från där soptunnan står. Och i princip inget fel, enligt nedan inklipp från SVT.

"Det behöver inte vara fel att exportera textilier till andra länder, men det vore bättre att ha en seriös sortering i Sverige för då kan vi undvika att brännbart material lämnar Sverige, säger Birgitta Losman, hållbarhetsstrateg på högskolan i Borås."

BirgitS
L lbgu skrev:
Det fula är att man inte vill vara ärlig mot befolkningen och döljer sådana saker för att man tror att folk ska slarva med hanteringen ifall de får reda på sanningen.
Det döljs ju inte alls, jag länkade ju till några sidor med statistik så det är fullständigt öppet för den som är intresserad.

P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är naiv. Hoppas jag.
Nej, snarare cynisk - men du kanske menade ironisk. Inte heller det stämmer dock...

Pellejönsar som på fullt allvar hävdar att myndigheter och media döljer saker för det vilseledda folket är vår tids största problem.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men den gröna cirkulära ekonomin måste ju lära sig att man måste ha färdiga lösningar.
Det är väl ingen som startar en sorteringsanläggning innan det finns beslut på att textiler ska sorteras. Du verkar ha missat en del grundläggande kunskap om marknadsekonomi. Du påstod ju att du var pragmatisk men det där påståendet är inte det minsta pragmatiskt.
P paralun skrev:
Sen att få ordning på det här textilsopberget kommer nog att kosta en slant. Det kanske finns någon fond i EU-Bryssel...🤔
Företaget i Södertälje som håller på med textilsortering räknar med att gå med vinst. Det har jag ju skrivit och länkat om i tråden.
P paralun skrev:
En stor märklighet är att vi inte själva eldar upp textilierna för fjärrvärme som vi inte klarar av att hantera utan skickar det till Litauen per lastbil..... obegripligt!
Det är inte det minsta märkligt. Det finns för få sorteringsanläggningar i Sverige än så länge men det kommer nog att ändra sig med tiden så att textilier kan sorteras på närmare håll och då kan också de textilier som inte ens kan bli trasor eldas upp i Sverige.

• Gilla
Svartkatta
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
Jo, det kanske börjar ljusna, men då skall man ha i åtanke att vi hållt på och sorterat ut plast i 25 år nu.
Det tidsperspektivet är inte okej någonstans.
Plast är svårt, många sorters plast och mycket kladdiga förpackningar.
Men det är väl bara 1-2 år sen det öppnade en ny sorteringsanläggning för plast.

BirgitS BirgitS skrev:
Det döljs ju inte alls, jag länkade ju till några sidor med statistik så det är fullständigt öppet för den som är intresserad.
Då hade ju inte journalisterna behövt gömma spårsändare i kläderna för att se vad som hände med dem. Klantigt av dem att missa all denna öppna information som berättar att man kör kläderna utomlands där en del eldas upp.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Plast är svårt, många sorters plast och mycket kladdiga förpackningar.
Textil är också svårt av liknande anledningar. Jättebra om den kan återvinnas på ett bra sätt, men det är liksom kontraproduktivt att börja med att starta upp storskalig utsortering 25 år innan resten av länkarna i kedjan börjar falla på plats.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.