4 502 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Nya duschblandare låter mer än gamla?
HejB bara en sån sak skrev:
Sitter och googlar om samma sak. Har precis bytt ut 2 stycken. En till badkaret, det blev en (billig?) Mora Cera T4. Den är helt tyst och kan rekommenderas.
Till toan så beställde vi en Hafa Fine hög och det är den som gör mig galen. Den var ju inte direkt billig och vi fick vänta i flera veckor. Nu när den är på plats så låter den med ett högfrekvent metalliskt susljud när den är strypt. Öppnas den för fullt så försvinner ljudet.
Verkar som ett lotteri...
Vår "lösning" blev att behålla de gamla från 90-talet. MEN hade rörmokare över i annat ärende och bad honom mäta vattentrycket. Det låg på höga 5,8 bar. Sen köpte vi tryckkorrigeringsventiler som samma rörmokare satte in. Så nu är trycket ca 4bar och alla blandare i huset låter mindre!
Ska testa sätta i nya duschblandare och se om problemet är borta, men det lär det ju vara eftersom de nya tvättställsblandarna också lät mycket innan vi ändrade trycket.
Så jag skulle uppmana dig att mäta trycket i ett system. Både kall och varmvattnet.
Ska testa sätta i nya duschblandare och se om problemet är borta, men det lär det ju vara eftersom de nya tvättställsblandarna också lät mycket innan vi ändrade trycket.
Så jag skulle uppmana dig att mäta trycket i ett system. Både kall och varmvattnet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Kolla om det sitter något du kan skruva upp och ner trycket under huset. Har bekanta i ett radhusområde med fjärrvärme, de har detta i sin krypgrund för varje radhus. Det kan ju spela roll var i slingan ni är också.mdubbelv skrev:
Jag fick reklamera och de skickade en ny från Macro design men den lät lika mycket. Reklamerade igen och fick då testa blandare från Hans Grohe på kundtjänst inrådan (och det stod att den var speciellt framtagen för att vara tyst osv), men den lät också för mycket (om än lite mindre än macro design).
Vi valde att behålla de gamla blandarna i båda duscharna eftersom de knappt låter någonting. Dom är Vårgårda från 1991. Inte så snyggt men tyst och behagligt.
Ytterligare info. Några månader senare köpte vi nya tvättställsblandare (Tapwell) och de låter likadant. Det är dock uthärdligt eftersom den blandaren inte är igång lika länge som när man tar en dusch... Men stör mig ändå på dom 😂😢
Jag har en teori om att trycket på vattnet in i vår fastighet (genom gemensam fjärrvärmecentral för området) är för högt för att de moderna (och vattensnåla) blandarna. Kanske finns det något man kan sätta i vår vattencentral för att minska trycket. Risken är väl att det låter där istället då.
Vi har redan löst det med tryckventiler på varmvatten och kallvatten in som sänker från 6bar till 4bar..
Eller jag tror jag har löst det eftersom de nya tvättställsblandarna inte ger oljud längre. Ska byta duschblandarna och testa där också 👍
Eller jag tror jag har löst det eftersom de nya tvättställsblandarna inte ger oljud längre. Ska byta duschblandarna och testa där också 👍
Klicka här för att svara